تور مجازی: لبنان؛ عروس خاورمیانه

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
تور مجازی: لبنان؛ عروس خاورمیانه

با تور مجازی لبنان در خرابه‌های باستانی این کشور سفر کنید و شگفتی‌های طبیعی کهنسال آن را کشف کنید.

پیشینه‌ی لبنان به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و می‌توان ردی از تمدن‌های بزرگ را در گوشه گوشه‌ی شهرهای آن که زمانی زادگاه فینیقی‌های دریانورد بود، پیدا کرد. بیروت، پایتخت این کشور مدیترانه‌ای، عروس زیبای خاورمیانه و نقطه‌ی تلاقی دنیای شرق و غرب، مسیحیت و اسلام، سنت و مدرنیته است. در تور لبنان می‌توان از معبدهای باستانی گرفته تا پدیده‌های طبیعی هزارساله‌ی این کشور بازدید کنید و از تماشای میراث کهن سال آن لذت ببرید و شگفت‌زده بشوید. لبنان را با تور مجازی ما کشف کنید:

لبنان

لبنان امروزی که زخمی از جنگ‌های داخلی و تهاجم کشورهای بیگانه است و جمعیت بزرگی از پناهندگان فلسطینی و سوری را در خود جای داده است، از چشم‌اندازهای باشکوه طبیعی، مانند صخره‌های کبوتر، و ویرانه‌های باستانی غرورانگیز، مانند حمام‌های رومی بیروت، برخوردار است که گردشگران زیادی با تور برای بازدید آن‌ها به این کشور می‌آیند.

لبنان، زمانی پوشیده از جنگل‌های گسترده‌ای از درختان سرو بود که اکنون تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی مانده است. درختان این کشور به‌قدری معروف بودند که در انجیل هم به آن‌ها اشاره شده است و گفته می‌شود که گیلگمش، پادشاه افسانه‌ای سومری‌ها، از چوب‌های سرو این منطقه برای ساختن شهر تاریخی خود استفاده کرد. برای ساختن شهر تاریخی خود استفاده کرد. درخت‌های سرو، نماد کشور لبنان هستند و حتی روی پرچم این کشور هم جایگاه خود را دارند. جنگل سدرهای خدا (Cedars of God)، کوچک‌ترین و در عین حال، کهنسال‌ترین منطقه‌ی باقی‌مانده از جنگل‌های سرو لبنان است.

تور مجازی معبد ژوپیتر

دیوار فینیقی، دیواری به طول ۲۲۵ متر است که فینیقی‌ها روی دریا ساختند تا از آن‌ها در برابر امواج شدید دریا محافظت کند

بعلبک نام خود را از یکی از الهه‌های فینیقی گرفته است، ولی خرابه‌های باشکوه معبد ژوپیتر بعلبک (Temple of Jupiter) ویرانه‌هایی بازمانده از اواخر دوران رومی‌ها است که شهر را به نام هلیوپولیس (شهر خورشید) می‌شناختند. معبد ژوپیتر، معبدی عظیم است که به زئوس، خدای رومی‌ها، اختصاص داده شده بود و یکی از بزرگ‌ترین معابدی است که تا به امروز از دوران اقتدار رومی‌ها به جا مانده است. در بخش ورودی این معبد، یک پروپیلیا (در معماری یونان باستان، دروازه‌های بزرگ را پروپیلیا می‌خوانند) وجود دارد که به یک فضای باز ۶ ضلعی با نقشه‌ای غیرمعمول ختم می‌شود. در محوطه‌ی اصلی معبد، ستون‌های سنگی بسیار بزرگی وجود دارند که مرتفع‌ترین ستون‌هایی است که در جهان کشف شده است؛ ۶ عدد از این ستون‌ها همچنان پابرجا هستند. خود معبد روی ۳۰۰۰ بلوک سنگی بنا شده است که وزن هرکدام، در حدود یک تن است.

گالری عکس‌های لبنان

دیوار فینیقی (Phoenician Wall)، دیواری به طول ۲۲۵ متر است که توسط فینیقی‌ها روی دریا ساخته شد تا از آن‌ها در برابر امواج شدید ناشی از جزر و مد دریا محافظت کند. اثر دیگری که از فینیقی‌ها در لبنان به یادگار مانده است، محوطه میراث جهانی صور (Ruins of Tyre) که به نام تایر هم شناخته می‌شود، است که زمانی یک بندر مهم بود و اکنون، چهارمین شهر بزرگ لبنان است. مانند هر کجای دیگر لبنان، آثار زیادی از تمدن‌های بزرگ کهن را می‌توان در این شهر یافت که مهم‌ترین‌شان، هیپودروم رومی صور (Roman Hippodrome) است که از قرن دوم میلادی به جا مانده و استادیومی به‌شکل یک نعل اسب است که برای مسابقات اسبدوانی استفاده می‌شد.

تور مجازی غار جعیتا

درختان سرو، نماد لبنان هستند و گفته می‌شود که گیلگمش، پادشاه افسانه‌ای سومری‌ها، شهر تاریخی خود را با استفاده از این درخت‌ها ساخت

در سال ۱۸۳۶، یک مبلغ مذهبی آمریکایی به نام ویلیام تامسون کشف حیرت‌انگیزی کرد: غار جعیتا (Jeita Grotto). طی سال‌ها کاوشگری در این غار، کاوشگران دریافتند که سیستم این غار تا ۹ کیلومتری در عمق زمین ادامه دارد و طولانی‌ترین غار مرکب خاورمیانه است. دو غار اصلی اما متصل به هم در سیستم غاری جعیتا وجود دارد: غار پایین، که تنها با قایق می‌توان در رودخانه و «دریاچه سیاه» (Dark Lake) آن رفت‌و‌آمد کرد و غار بالا که شهرتش را مدیون سازه‌های کریستالی خود است؛ همچنین، بزرگ‌ترین استالاکتیت‌های جهان را نیز می‌توان در غار بالایی مشاهده کرد. استالاکتیت‌ها، ستون‌هایی طبیعی از مواد معدنی هستند که به‌شکل قندیل از سقف غارها آویزان می‌شوند.

گالری عکس‌های لبنان

جبیل یا بیبلوس (Byblos) یکی از قدیمی‌ترین شهرهایی است که هیچ‌گاه خالی از سکنه نبوده و اکنون نیز به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. گفته می‌شود که اولین ساکنان آن متعلق به سال‌های ۷۰۰۰ و ۸۸۰۰ پیش از میلاد مسیح هستند و اقوامی از فرهنگ‌های مختلف، در قرون مختلف، در آن سکونت داشتند؛ از نوسنگی‌ها گرفته تا مصری‌ها و بعدها نیز عثمانی‌ها. با تور لبنان می‌توانید یک بندر زیبای باستانی در کنار کلیساهای بیزانس و جاده‌های رومی و همچنین، «قلعه جبیل» (Byblos Citadel) که بازمانده‌ی جنگ‌های صلیبی است، همه و همه را یک‌جا ببینید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه