سفرهای توریستی چه خطری برای انتقال مقاومت دارویی دارند؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
سفرهای توریستی چه خطری برای انتقال مقاومت دارویی دارند؟

تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد سفرهای توریستی به جاهایی که مقاومت دارویی ایجاد شده است، احتمال انتقال میکروب مقاوم به کشور توریست‌ها را به همراه دارد.

محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که سفر به مناطق مختلف جهان که به علت مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک مقاومت دارویی ایجاد کرده‌اند، احتمال انتقال میکروب مقاوم را به کشور توریست‌ها افزایش می‌دهد.

مقاومت دارویی به دلیل استفاده غیراستاندارد از داروهای آنتی بیوتیک ایجاد می‌شود. ایران نیز یکی از کشورهایی است که در آن، فروش داروی آنتی بیوتیک به‌صورت آزاد وجود دارد. در پی تحقیقات انجام شده در ایران، منطقه خراسان رکورددار مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک است. همچنین تحقیقات نشان داده که کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه نیز جزو جاهای مبتلا به مقاومت دارویی هستند.

تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک، مقاومت میکروبی را به همراه خود دارد. به این شکل، باکتری‌هایی مثل E.cole در این مناطق، به مقاومت بسیاری دست پیدا کرده و در صورت انتقال به بدن توریست‌ها، به احتمال بسیار سبب ایجاد بیماری‌های عفونی و خطرناک می‌شوند.

مقاومت دارویی

زمانی که انسان به آنتی‌بیوتیک مقاوم شود، به این معناست که توان تخریب آنتی‌بیوتیک در پی جهش ژنی باکتری بی‌اثر می‌شود. مهم‌ترین عامل در بروز این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آنتی بیوتیک است. از کنار این مساله نمی‌توان به سادگی گذشت، زیرا با بروز چنین اتفاقی برای افراد، سلامت کل جامعه انسانی به خطر می‌افتد. خطر این موارد به اندازه‌ای جدی است که در بعضی موارد خطر آن را مشابه خطر تروریسم دانسته‌اند.

مقاومت باکتری به آنتی‌بیوتیک یکی از بزرگترین چالش‌های تهدیدکننده سلامت در دنیای معاصر برای انسان مدرن است. در این زمینه پروفسور پیتر هاوکی، که متخصص میکروبیولوژی دانشگاه بیرمنگام است گفته است:

از نظر کارشناسان، مقاومت دارویی یک بحران جهانی است، اما این مقاومت در کشورهای فاقد قوانین مشخص برای فروش دارو بسیار چشمگیرتر است.

وی فروش دارو در کشورهای در حال توسعه بدون نسخه پزشک و به‌صورت آزاد را، مهم‌ترین دلیل تشدید مقاومت دارویی دانست.

محققان دانشگاه بیرمنگام با بررسی وضعیت سلامت ۲۴۳۰ نفر از مردم انگلیس دریافتند که ۷٫۳ درصد از داوطلبان دارای مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند و این درحالی است که شاخص این مقاومت در جمعیت آسیا معادل ۱۶درصد است. محققان در گام بعد تحقیقات خود با تفکیک داوطلبان به فاکتورهای محل تولد و سفرهای گذشته متوجه شدند که ۳۸٫۵ درصد از افراد بررسی شده به کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش سفر کرده‌اند. همچنین ۲۵ درصد از این افراد در آسیای جنوبی متولد شده بودند.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه