رشیدیان به دعوت وزیر حج سعودی به عربستان رفت

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
رشیدیان به دعوت وزیر حج سعودی به عربستان رفت

رئیس جدید سازمان حج و زیارت ایران که در حدود یک هفته از آغاز فعالیتش می‌گذرد با دعوت وزیر حج عربستان به این کشور سفر کرد.

علیرضا رشیدیان که به تازگی سمت ریاست سازمان حج و زیارت را به دست گرفته است، صبح روز یکشنبه ۲۵ آذرماه برای انجام مذاکره حج تمتع ۹۸ به دعوت وزیر حج عربستان سعودی، در راس هیاتی عازم عربستان شد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که قرار است در این مذارکرات، طرفین درباره نحوه حضور زایران ایرانی در موسم حج تمتع ۹۸ گفت و گو و تبادل نظر کنند.

سال پیش حدود ۸۵ هزار زائر ایرانی برای به جا آوردن مناسک حج تمتع به عربستان اعزام شدند. قرار است هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران مثل سال‌های گذشته بر حفظ عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی در موسم حج تاکید کند. این در حالی است که ایران دو پرونده باز در ارتباط با حج دارد که هنوز به سرانجام نرسیده و مربوط به غرامت کشته‌شدگان مسجدالحرام و منا است.

در ایران چندین سال است که حج عمره نیز به حالت تعلیق درآمده است. پس از حادثه فرودگاه جده در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۴، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور تعلیق عمره را صادر کرد. در آن دوره، ایران خواستار اشد مجازات برای دو مامور خاطی سعودی شد و روزنامه «الوطن» عربستان در خرداد ماه همان سال، خبر صدور حکم «چهار سال حبس و هزار ضربه شلاق» را برای دو مامور متهم به تعرض به دو نوجوان ایرانی، منتشر کرد. در حال حاضر با روی کار آمدن رشیدیان، وی چند روز پیش تاکید کرد در پی مذاکره با طرف سعودی، سعی در برطرف کردن موانع پیش روی عمره نیز خواهد داشت.

رشیدیان پیشتر در این مورد گفته بود:

برقراری روابط دوباره برای انجام عمره و افزایش سهمیه ایران در حج از دیگر محورهای این مذاکرات خواهد بود.

مذاکرات حج هر ساله پیش از شروع حج تمتع میان وزارت حج عربستان سعودی و کشورهای حاضر در مراسم حج انجام می‌شود.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه