جذابترین اکتشافات باستان شناسی سال ۲۰۱۸ کدامند؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
جذابترین اکتشافات باستان شناسی سال ۲۰۱۸ کدامند؟

سال ۲۰۱۸ اتفاقات مهمی را در عرصه باستان‌شناسی پشت سر گذاشت که جذاب‌ترین آن‌ها را اینجا می‌توانید بخوانید.

در کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان انجام شده، موارد بی‌شماری یافت و مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. از بین این موارد بی‌شمار چندین مورد را به‌عنوان جذاب‌ترین این یافته‌ها انتخاب شده است که در اینجا اشاره مختصری به آن‌ها می‌شود.

قدیمی‌ترین نقاشی انسانی در غاری در جنوب شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی سال ۲۰۱۸ بود. این نقاشی سه خط قرمز بود که با شش خط جدا هاشور زده شده است. قدمت این نقاشی ۷۳هزار سال است و روی پوسته سیلیکایی روی بدنه یک غار کشیده شده است.

قدیمی‌ترین کشتی غرق شده قدمتی ۲۴۰۰ ساله دارد. این کشتی در دریای سیاه و نزدیک سواحل بلژیک کشف شد. این کشتی که کارکردی تجاری داشته و در اعماق دریای سیاه غرق شده و برای اجرای پروژه باستان‌شناسی استفاده شده است، به‌عنوان قدیمی‌ترین کشتی جهان شهرت دارد. این کشتی حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، یکی از راه‌آب‌های پررونق تجاری و از مستعمرات کشور یونان بوده است.

با کمک جدیدترین فن‌آوری ها در عرصه باستان‌شناسی فضایی و تصویربرداری هوایی، باستان‌شناسان موفق به یافتن خطوط جدید و اسرارآمیز نازکا و پاراکاس در پرو شدند. برخی از این خطوط کشف شده به فرهنگ نازکاها بازمی‌گردند. سابقه این خطوط به سال ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۲۰۰ میلادی بازمی‌گردند. این خطوط به‌شکل حیوانات هستند و شباهت زیادی به میمون و پلیکان دارند.

محققان دانشگاه توبینگن آلمان در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی خود یک ماسک طلایی متعلق به جسدی مومیایی را در سقاره، محوطه بزرگ و باستانی برای به خاک سپاری مردگان در مصر کشف کردند. این ماسک متعلق به واپسین دودمان بومی مصر، یعنی دودمان بیست‌وششم بود که هخامنشیان آن را فتح کرده بودند.

یکی دیگر از یافته‌های جذاب باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۸، کشف مجموعه‌ای از گورهای رنگ شده درسکونتگاه باستانی کوما در ایتالیا است. این آرامگاه در قرن ۱۹ میلادی مورد غارت قرار گرفت، اما باستان‌شناسان با استفاده از بقایای آن‌ها، قدمت آن را به قرن دوم پیش از میلاد رساندند.

در محوطه باستان‌شناسی شمال شرق اردن، نانی کشف شد که بیش از ۱۴هزار سال پیش بومیان آن را پخته بودند. وجود این نان، تاریخ تخمینی کشاورزی را ۴هزار سال به عقب برد.

یک زلزله ۷٫۱ ریشتری در مکزیک رخ داد و خسارات بسیاری به بار آورد. این زلزله منجر به کشف معبد تالوک شد. زیر هرم تئوپانزالکو در شهر کورناواک مکزیک شد. این معبد به احتمال بسیار، متعلق به ۱۵۰ تا ۱۲۰۰ پیش از میلاد است.

یکی از مهم‌ترین اکتشافات سال ۲۰۱۸ در پمپئی بود. در این مکان، بقایای فردی در حال فرار از آتشفشان، کشف شد که به‌وسیله سنگ بزرگی که روی سرش افتاده بود جان باخت. مردم شهر پمپئی به خاطر گازهای سمی حاصل از آتشفشان کشته شدند، اما پژوهش‌ها کشته شدن از حرارت بالا را نیز گزارش کرده‌اند.

فرار از اتشفشان در پمپئی

نوشته‌های آشوری روی الواح تاریخی به خط میخی از دیگر آثار کشف شده جذاب بودند که نشان دادند منطقه باستکی کردستان عراق همان شهر سلطنتی ماردمان در متون بین‌النهرینی در ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ ق. میلاد بوده است.

باستان‌شناسان ایرانی دندانی را که متعلق به کودک نئاندرتال بود و برای نخستین بار در پناهگاه صخره‌ای باوه‌یوان در کرمانشاه کشف کردند. این دندان متعلق به کودکی ۶ ساله به‌همراه دست‌افزارهای سنگی عهد پارینه‌سنگی کشف شده است. قدمت این دندان ۴۲ تا ۴۵ هزار سال پیش تخمین زده شده است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه