کافه های معروف دنیای ادبیات؛ از پاریس تا سن پترزبورگ

صنم وفقی
صنم وفقی پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کافه های معروف دنیای ادبیات؛ از پاریس تا سن پترزبورگ

کافه‌ها در خلق آثار نویسندگان، به‌خصوص روشنفکران معاصر نقش قابل‌توجهی داشته‌اند. ارنست همینگوی، سیمون دو بووار و حتی لرد بایرون از ادیبان کافه‌نشین بوده‌اند. در این مقاله تعدادی از کافه‌های معروف دنیای ادبیات را معرفی می‌کنیم.

برخی از مشهورترین رمان‌ها و لحظات تاریخی ادبیات در کافه‌های اروپا شکل گرفته‌اند. از روشنفکران دور از وطن گرفته تا ادیبان اروپاگرد، کافه‌ها همیشه محلی برای معاشرت‌های اجتماعی و گفت‌وگو‌، داستان‌سازی و البته خوردن و آشامیدن بوده‌اند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به‌جای نشستن در اتاق‌های مطالعه، کافه‌ و رستوران‌ را برای خواندن کتاب ترجیح می‌دهید یا همزمان از دوستداران ادبیات و کافه‌نشین‌ها هستید، در این مقاله همراه ما باشید و با مقاصد جذاب و جدید گردشگری ادبی، کافه‌های معروف دنیای ادبیات آشنا شوید.

 

۱. کافه لا روتوند

کافه های معروف دنیای ادبیات

یکی از مشهورترین کافه‌های پاریسی در دوره ادبیات دور از وطن آمریکا، کافه لا روتوند (Cafe de la Rotonde) است. ارنست همینگوی از این کافه در کتاب «خورشید همچنان می‌دمد» نام می‌برد و جک بارنز، قهرمان داستان از محبوبیت اغراق‌شده آن افسوس می‌خورد:

در کرانه راست رودخانه، فرقی نمی‌کند که از راننده تاکسی بخواهی تو را به چه کافه‌ای در مون‌پارناس برساند، آن‌ها همیشه تو را به لا روتوند خواهند برد.

علاوه بر ارنست همینگوی، نویسندگان دیگری از جمله گرترود استاین، اف.اسکات فیتزجرالد و تی‌.اس الیوت از مشتری‌های همیشگی کافه لاروتوند بوده‌اند.

 

۲. کافه له دم

کافه های معروف دنیای ادبیات

در خط بعدی از نقل‌قول همینگوی درباره کافه لا روتوند، جک بارنز اضافه می‌کند:

از الان تا ده سال، این مقصد احتمالا کافه له دم خواهد بود.

در واقع کافه له دم (Le Dome Cafe) در مون‌پارناس (Montparnasse)، اولین کافه‌‌ی مهمی به‌شمار می‌رفت که روشنفکران دور از وطن آمریکایی را به خود جذب کرد و کافه‌های‌ لا روتوند، له سلکت (Le Select) و لا کوپول، از رقیبان اصلی آن محسوب می‌شدند. امروزه کافه له دم بیشتر به‌عنوان رستوران غذاهای دریایی شناخته می‌شود و دیگر محلی برای اجتماع نویسندگان و هنرمندان رو به ترقی و آینده‌دار نیست.

 

۳. کافه ادبیات

کافه های معروف دنیای ادبیات

از قرار معلوم، کافه ادبیات (Literary Cafe) در سن پترزبورگ افتخار میزبانی تعداد زیادی از نویسندگان برجسته روسی از جمله نیکلای چرنیشفسکی و داستایوفسکی را داشته است. همچنین طبق گفته‌ها، الکساندر پوشکین، شاعر ارزشمند روسی، پیش از ملاقاتش با مرگ در یک دوئل، آخرین‌بار در این کافه توقف کرده است.

 

۴. کافه دومگو  

کافه های معروف دنیای ادبیات

امروزه کافه دومگو (Les Deux Magots) به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی پاریس شناخته می‌شود. این کافه نه تنها از پاتوق‌های همیشگی همینگوی بوده؛ بلکه به هنرمندان و نویسندگان افسانه‌ای بسیاری خدمت کرده است. از جمله این روشنفکران می‌توان به آرتور رمبو، سیمون دو بووار، آندره ژید، ژان ژیرودو، ژان پل سارتر و حتی پیکاسو اشاره کرد. کافه دومگو یکی از سابقه‌دار‌ترین کافه‌های پاریس به‌شمار می‌آید و در بزرگداشت میراث قدیمی و فرهیخته خود، دکور و شخصیت پیشین‌‌اش را حفظ کرده است. هرچند قیمت‌های منوی کافه بسیار گران‌تر از دورانی است که همینگوی در آن اوقات خود را می‌گذارند.

 

۵. کافه برانهوف

کافه های معروف دنیای ادبیات

مانند پاریس، وین نیز مملو از کافه‌هایی است که میزبان نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران مشهور بود‌ه‌اند. کافه برانهوف (Cafe Braunerhof) یکی از همان پاتوق‌های محبوب محسوب می‌شود و از آن به‌عنوان کافه دوست‌داشتنی توماس برنهارد یاد می‌کنند. امروزه در این کافه می‌توان ویترینی از عکس‌های این نویسنده مشهور اتریشی را تماشا کرد.

 

۶. کافه دو فلور

کافه های معروف دنیای ادبیات

یکی دیگر از کافه‌های مورد علاقه هنرمندان و روشنفکران، کافه دو فلور (Cafe de Flore) نام دارد. این کافه که از رقیبان اصلی کافه دومگو شمرده می‌شد، از دیگر پاتوق‌های همینگوی و معاصرانش بوده است. از سال ۱۹۹۴، این کافه جایزه ادبی سالانه و مختص خود را با عنوان «جایزه دو فلور» به نویسندگان جوان و آینده‌دار ادبیات فرانسوی‌زبان اعطا می‌کند. علاوه بر جایزه نقدی، فرد برنده می‌تواند به مدت یک‌ سال، هر روز در کافه یکی از نوشیدنی‌های معین‌شده را رایگان میل کند.

 

۷. کافه دینگو

کافه های معروف دنیای ادبیات

کافه دینگو که امروز تحت عنوان رستوران اوبرج دو ونیز مون‌پارناس (Auberge de Venise Montparnasse) شناخته می‌شود، از دیگر ستون‌های محله مون‌پارناس به حساب می‌آید. با افتتاح در سال ۱۹۲۳، این کافه میزبان تعدادی از نویسندگان آمریکایی و انگلیسی دور از وطن، از جمله جونا بارنز و نانسی کونارد بوده است. همچنین کافه دینگو همان محلی است که همینگوی و فیتزجرالد برای اولین‌بار یک‌دیگر را ملاقات کردند.

 

۸. کافه مون‌مارتر

کافه های معروف دنیای ادبیات

مونتیک یا مونتی، از دیگر اسامی هستند که به این کافه‌ی پراگی نسبت می‌دهند. کافه مون‌مارتر (Cafe Montmartre) در طول عمر خود شاهد ورود مهم‌ترین نویسندگان آلمانی و چکسلواکی از درهای خود بوده است، بزرگانی مانند فرانتس کافکا، ماکس برود و ادوارد باس.

 

۹. کافه پدروکی

کافه های معروف دنیای ادبیات

با لقب یکی از بزرگ‌ترین کافه‌های جهان، کافه پدروکی (Pedrocchi Cafe) به‌عنوان پاتوق ادیبان مشهوری از جمله لرد بایرون و نویسنده فرانسوی، استاندال شهرت دارد.

 

۱۰. کافه آنتیکو گرکو

کافه های معروف دنیای ادبیات

با قرارگیری در مجاورت پله‌ های اسپانیایی رم، کافه آنتیکو گرکو (Antico Caffe Greco) در یکی از مناطق مجلل رم، در سال ۱۷۶۰ تاسیس شد. در طول قرن‌ها، آنتیکو گرکو که مشهورترین کافه شهر شمرده می‌شود، بزرگانی مانند لرد بایرون، جان کیتس، هنریک ایبسن و هانس کریستیان آندرسن را در فهرست مشتری‌های همیشگی خود داشته است.

 

۱۱. لا کوپول

کافه های معروف دنیای ادبیات

از دیگر کافه‌های تاریخی مون‌پارناس پاریس، کافه لا کوپول (La Coupole) را می‌توان نام برد. با افتتاح در سال ۱۹۲۷، هدف از تاسیس کافه رقابت با کافه له دم در جذب روشنفکران دور از وطن بوده است. فضای بزرگ سالن کافه، ۶۰۰ نفر را در خود جای می‌داد که از مهم‌ترین مهمانان آن می‌توان به سیمون دو بووار و ژان پل سارتر اشاره کرد. امروزه لا کاپول به‌طور رسمی در فهرست یادبودهای تاریخی به ثبت رسیده است.

 

۱۲. کافه لا کلوزری د لیلا

کافه های معروف دنیای ادبیات

کافه‌ای دیگر در محله مون‌پارناس پاریس؛ کافه لا کلوزری د لیلا (La Closerie Des Lilas) در سال ۱۸۴۷ تاسیس شد و افراد بسیاری را از هنری جیمز گرفته تا لئون تروتسکی، گرترود استاین و همینگوی به خود جذب کرد. همینگوی بخش‌هایی از اولین رمان جدی خود را، یعنی «خورشید همچنان می‌دمد» در همین کافه به رشته تحریر درآورد.  

 

۱۳. کافه گرند اسلو

کافه های معروف دنیای ادبیات

کافه گرند اسلو (Grand Cafe Oslo) از رستوران‌ها و میعادگاه‌های مشهور جهان به‌شمار می‌رود و محل برگزاری ضیافت سالانه صلح نوبل است. همچنین طبق گفته‌ها، هنریک ایبسن هر روز در این کافه ناهار خود را میل می‌کرد و ادوارد مونک نیز یک‌بار در همین کافه حاضر به مبادله تابلو «کودک بیمار» خود با ۱۰۰ استیک برای وعده شام شد.

گالری عکس‌ها ونقاشی‌های قدیمی کافه‌های معروف دنیای ادبیات

مطالب مرتبط:

منبع online college

دیدگاه