سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
سیلی خشکسالی بر چهره آبشار سمیرم

 خشک‌سالی به بسیاری از مناطق گردشگری طبیعی استان اصفهان صدمه زده و آبشار سمیرم که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان مورد بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، اکنون با تهدید تیغ خشک‌سالی و کم‌آبی روبه‌رو است.

جاذبه طبیعی و زیبای آبشار سمیرم که همه فصول پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان است، در چهار کیلومتری شرق سمیرم در دامن کوه‌های زاگرس واقع شده است.

اسفندیار اله‌یاری، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت سالانه ۹۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن این جاذبه گردشگری رهسپار دیار سمیرم می‌شوند.

این روزها نه‌تنها چهره آبشار سمیرم، که بسیاری از مناطق گردشگری طبیعی استان اصفهان از سیلی خشک‌سالی زخمی شده و تنها چاره‌ای که میراث فرهنگی برای حفظ آن در پیش گرفته است، تقویت حوضچه‌های بستر آبشار است.

به گفته وی یکی از المان‌های مهم گردشگری در سرزمین بکر و زیبای منطقه کوهستانی و اولین اثر طبیعی ثبت شده استان اصفهان در فهرست میراث طبیعی ایران آبشار سمیرم است و باید استوار بماند.

اله‌یاری تاکید کرد که هر چند خشک‌سالی روی یکی از محورهای اصلی و مهم طبیعت‌گردی استان اصفهان، یعنی محور زاینده رود تاثیر گذاشته و آسیب جدی به حوزه گردشگری اصفهان وارد کرده است، اما هنوز روی حوزه‌های گردشگری سرمایه‌گذاری می‌‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین از تاثیر منفی خشک‌سالی بر گردشگری فرهنگی استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد که از پیامدهای خشک‌سالی بر گردشگری، فرونشست زمین و آسیب رساندن به بدنه بناها است و بحران خشک‌سالی تنها بر طبیعت تاثیر مخرب نداشته و اکنون نگرانی روی بناها و گردشگری فرهنگی است.

وی آبشار سمیرم و احیاء گردشگری طبیعی این منطقه و مناطق مشابه را امری ضروری دانست و در خصوص حفظ و بقای جاذبه‌های گردشگری طبیعی گفت:

ما برای گردشگری طبیعی در کنار گردشگری فرهنگی دغدغه جدی داریم، تاثیرات مخرب خشک‌سالی در بلند مدت آشکار می‌شود و با توجه به اینکه آبشار سمیرم در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده، همه در حفظ بقای آن نقش دارند و مسوولیت حفظ آن برعهده همه است.

او علاوه بر آبشار سمیرم به پهنه کویر در شرق اصفهان و ورزنه، کویر مرنجاب، آبشار آب ملخ سمیرم، تالاب بین‌المللی گاو خونی، آبشار نیاسر، منطقه حفاظت شده دشت گلستان کوه خوانسار، قنوات قدیمی، آبشار پونه‌زار اشاره کرد و گفت هوای خنک روز و شب کویر و منطقه غرب و جنوب استان اصفهان و وجود باغ‌های قدیمی و سرسبز از پتانسیل‌های گردشگری طبیعی در استان اصفهان هستند که گردشگران از آن استقبال می‌کنند، ولی بحران آب می‌تواند بر چهره زیبای آن تاثیر بگذارد.

اله‌یاری تصریح کرد که استان اصفهان دارای رتبه اول در کشور در زمینه توسعه زیرساخت‌های طبیعی و گردشگری است، اما نگران آسیب جدی خشک‌سالی برگردشگری فرهنگی و طبیعی هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک این دغدغه‌ها با پیشرفت ابر پروژه‌های آب از بین برود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه