اقداماتی که می‌تواند موجب رونق فروش صنایع دستی کشور شود

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
اقداماتی که می‌تواند موجب رونق فروش صنایع دستی کشور شود

صنایع دستی ظرفیتی منحصربه‌فرد در بخش اقتصادی محسوب می‌شود که توجه به این مهم می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور باشد.

اقتصادی کردن صنایع دستی مقوله مهمی است که هنرمندان کمتر به آن توجه دارند، اما عواملی نظیر بی‌توجهی به بازاریابی، برنامه‌ریزی صحیح و شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی برای تولیدات هنرمندان کشور باعث شده که صنایع دستی ایران زیاد به فروش نرود.

صنایع دستی از جمله صنایع کم‌هزینه، اما ارزآور است و با توجه و در نظر گرفتن تمهیدات هوشمندانه می‌توان نهایت بهره‌وری از این صنعت ارزان قیمت را در جهت اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی داشت.

نوآوری و خلاقیت در تولید متناسب با نیاز روز جامعه نوعی بازاریابی و شناسایی بازار هدف محسوب می‌شود که باعث بهبود معیشت هنرمندان و به چرخش درآمدن چرخه اقتصادی خواهد شد.

کارشناسان عقیده دارند که صنایع دستی از محدود صنایعی محسوب می‌شود که تفاوت نرخ ارز تاثیرات مثبتی بر افزایش حجم صادرات و ارزآوری آن دارد و برای تحقق این راهبرد باید توجه و تامین بازار فروش برای محصولات صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد و جایگاه فعلی صنایع دستی در کشور ارتقا یابد.

هدیه صنایع دستی در مناسبت‌های مختلف به یکدیگر، کمترین کاری است که می‌توان برای رونق این صنعت فراموش شده انجام داد. اگر این راهبرد از سوی دستگاه‌های دولتی اجرا شود، باعث رونق بازار فروش و معرفی صنایع دستی می‌شود.

به گفته کارشناسان، نوآوری در تولیدات صنایع دستی، بسته‌بندی مناسب و جذاب و کاربردی کردن آن متناسب با نیاز جامعه از راهکارهای جلب توجه مردم به این صنعت است و رفع دغدغه هنرمندان در تامین بازار فروش زمینه‌ساز نوآوری در تولید است.

هنرمندان نیز حفظ اصالت هنر و تولید محصولات باکیفیت، رفع مشکلات بیمه‌ای هنرمندان و معافیت پرداخت مالیات در بخش صنایع دستی به‌منظور تعدیل قیمت محصولات صنایع دستی را از راهکارهای رونق این صنعت عنوان کردند.

محصولات صنایع دستی در کشور به‌قدری متنوع است که چین با جمعیت یک میلیارد نفری فاقد چنین تنوعی است، اما بسیاری از رشته‌های صنایع دستی به‌دلیل بی‌توجهی منسوخ شده و به‌دلیل فقدان تضمین درآمد و تامین مالی، علاقه افراد به فراگیری این هنرها از بین رفته است.

ابتدا باید دستگاه‌های دولتی کار فرهنگ‌سازی و رونق بخشی به بازار فروش صنایع دستی را آغاز کنند تا مردم نیز با یادگیری از این دستگاه‌ها به‌سمت خرید خرید صنایع دستی جذب شوند و بدین ترتیب بازار صنایع دستی توسعه یابد.

از جمله مواردی که صنایع دستی را به‌عنوان یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح می‌کند، عبارت‌اند از: سهولت در راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی، بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری کلان و مواد خارجی و سهولت در تولید.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه