دیدنی های کیوتو، پایتخت فرهنگی ژاپن

سحر ارجمند
سحر ارجمند چهار شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
دیدنی های کیوتو، پایتخت فرهنگی ژاپن

کیوتو، پایتخت فرهنگی و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ژاپن است. دیدنی ‌های کیوتو ترکیبی از جاذبه‌های تاریخی و مدرن را شامل می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

کیوتو سال‌ها به‌عنوان پایتخت ژاپن شناخته می‌شد. شاید کیوتو بزرگ‌ترین شهر ژاپن نباشد؛ اما یکی از تاریخی‌ترین شهرهای آن است. این شهر دارای بافت مدرن و تاریخی است و دیدنی های کیوتو مجموعه‌ای از معابد و جاذبه‌های تاریخی فوق‌العاده منحصربه‌فرد را در برمی‌گیرد. 

کیوتو یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ژاپن است که هر سال تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند. این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی ژاپن دارای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متعددی است. کیوتو، تنها شهر بزرگ ژاپن است که در جنگ جهانی دوم در امان ماند. این شهر به خاطر داشتن فضایی تاریخی از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران برخوردار است. آثار هنری فراوانی از جمله مجسمه، نقاشی و سایر هنرها در موزه‌ها و گالری‌های کیوتو به چشم می‌خورد.

در سفر به این شهر زیبا از بناهای قدیمی و معابد بودایی آن دیدن کنید. کیوتو دارای ۳۰ معبد فعال و حدود ۲۰۰ پرستشگاه شینتو است؛ از این‌رو مرکزی برای فرقه‌های مختلف بودایی شناخته می‌شود. در ادامه با برخی از بهترین دیدنی‌های کیوتو آشنا شوید.

قلعه نیجو

سقف های چوبی قلعه نینجو کیوتو، ژاپن

«قلعه نیجو» (Nijo Castle) در سال ۱۶۰۳ توسط شوگون اول، بنیان‌گذار حکومت شوگون‌سالاری توکوگاوا ساخته شد. هدف از ساخت این قلعه، حفاظت از کاخ امپراتوری کیوتو و اقامت گزیدن شوگون در زمان بازدیدش از کیوتو بوده است. این قلعه بعدها به دست ایه‌میتسو، نوه‌ ایه‌یاسو (شوگون اول) تکمیل شد. پس از سقوط حکومت شوگون‌سالاری توکوگاوا در سال ۱۸۶۷، قلعه نیجو به‌عنوان کاخ امپراتوری به‌کار برده شد؛ بعدها این قلعه را به دولت واگذار کردند و بازدید از این اثر تاریخی برای عموم آزاد شد.  

دیوارها، برج‌ها و خندق این قلعه به‌طور کامل محافظت‌شده است. این مجموعه دارای چندین ساختمان است که آثار هنری قابل‌توجهی در آن‌ها نگهداری می‌شود. از جذاب‌ترین بخش‌های قلعه‌ نیجو می‌توان به دروازه شرقی و ورودی اصلی قلعه، «هیگاشی اوتمون» (Higashi Otemon) و دروازه داخلی یا «کارامون» (Karamon) اشاره کرد. مهم‌ترین ساختمان این قلعه، «کاخ نینومارو» (Ninomaru Palace) است که پنج ساختمان جداگانه دارد. ساختمان‌های این کاخ به‌وسیله راهروها به یکدیگر متصل هستند و فضای داخلی آن‌ها با آثار و نقاشی‌های زیبایی از کانو تانیو و شاگردانش تزئین شده است.

معبد فوشیمی ایناری

دیوارهای نارنجی و بانوی ژاپونی در فوشیمی ایناری کیوتو، ژاپن

«معبد فوشیمی ایناری» (Fushimi-Inari Taisha Shrine)، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین اماکن دیدنی کیوتو است. این معبد در سال ۱۴۹۹ ساخته شد و معبد اصلی ایناری، خدای برنج است. این معبد هنوز محل رفت‌و‌آمد تجار و بازرگانانی است که برای موفقیت و کامیابی خود دعا می‌کنند. ساختمان اصلی معبد فوشیمی ایناری دارای یک مسیر چهارکیلومتری با طاق‌های پرتقالی‌رنگ به نام «توریی» (Torii) است. هر یک از این طاق‌ها به یک کسب‌وکار اختصاص داده شده است. این دروازه دارای ۳۲ هزار طاق است و عبور از آن دو ساعت طول می‌کشد. یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب این معبد، وجود تعداد زیادی مجسمه‌ روباه است که آن را پیام‌آور خدایان می‌دانستند. 

معبد کینکاکوجی

طبیعت و درختان سرسبز کینکاکوجی کیوتو، ژاپن

دو طبقه بالایی این معبد با ورقه‌هایی از جنس طلا مزین شده است

«معبد کینکاکوجی» (Kinkaku-ji) یا «عمارت طلایی» (The Golden Pavilion) یکی از محبوب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های کیوتو است. عمارت طلایی در قرن ۱۴ میلادی به‌عنوان ویلایی برای اقامت شوگون آشیکاگا یوشیمیتسو در زمان بازنشستگی ساخته شد. این عمارت، اکنون یکی از معابد آیین بودایی ذن است. بنای معبد کینکاکوجی تاکنون چندین بار بازسازی شده است که جدیدترین بازسازی آن به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمی‌گردد. دو طبقه بالایی این معبد با روکشی از طلا تزئین شده است، به همین خاطر آن را عمارت طلایی می‌نامند. این عمارت طلایی زیبا بر حوضچه‌ای بزرگ ساخته شده است و در اطراف آن باغی چشم‌نواز، پاگودای سنگی قدیمی و همچنین یک چایخانه وجود دارد. معبد کینکاکوجی بخشی از میراث جهانی یونسکو است و یکی از یادبودهای کیوتو باستانی محسوب می‌شود.

معبد کیومیزو

منظره پاییزب معبد کیومیزو کیوتو، ژاپن

«معبد کیومیزو» (Kiyomizu Temple) در بخش شرقی کیوتو واقع شده است و یکی از مهم‌ترین اماکن میراث جهانی یونسکو است. این معبد در میان منظره‌ فوق‌العاده‌ی جنگل و «کوه اوتووا» (Otowa Mountain) مشرف بر شهر قرار دارد. قدمت معبد کیومیزو به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد؛ اما بخش‌های زیادی از ساختمان فعلی معبد در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده است. این معبد به الهه رحمت آیین بودایی اهدا شده است و مجسمه‌ او در اینجا به چشم می‌خورد. «آبشار اوتووا» (Otowa Waterfall) با مناظر دیدنی و زیبایش در مجموعه این معبد قرار دارد. بازدیدکنندگان از این معبد می‌توانند چشم اندازه فوق‌العاده‌ای از جنگل، کوه و شهر را تماشا کنند.

معبد سانجوسانگن

درخت خشکیده مقابل معبد سانجوسانگن کیوتو، ژاپن

«معبد سانجوسانگن» (Sanjūsangen-dō) یا «معبد رنگیواین» (Rengyoin Temple) در سال ۱۱۶۴ ساخته شد؛ این معبد پس از یک آتش‌سوزی بزرگ تخریب و در سال ۱۲۶۶ مجدداً ساخته شد. نمای خارجی معبد سانجوسانگن دارای ۳۳ فرورفتگی است تا منعکس‌کننده این باور باشد که «کانن» (Kannon)، الهه‌ رحمت می‌تواند ۳۳ شخصیت متفاوت داشته باشد. زمانی مسابقات تیر و کمان و حتی دوئل در این معبد برگزار می‌شد و از آن زمان به افسانه‌ای ژاپنی تبدیل شده است. از جذاب‌ترین دیدنی‌های این معبد ۲۸ مجسمه خدایان نگهبان است که وجود آن‌ها ریشه در آیین هندو دارد. به‌طورکلی این معبد بیش از هزار مجسمه دارد که ارتفاع برخی از آن‌ها به سه متر می‌رسد. یکی از مهم‌ترین آثار هنری واقع در این معبد، مجسمه‌ بزرگ سه و نیم متری کانن با هزار دست است.

موزه ملی کیوتو و موزه شهری هنر 

دریاچه مقابل موزه ملی کیوتو، ژاپن

«موزه ملی کیوتو» (Kyoto National Museum) و «موزه شهری هنر کیوتو» (Municipal Museum of Art) در کنار صدها معبد قدیمی و تاریخی این شهر از جاذبه‌های محبوب کیوتو هستند. موزه ملی کیوتو، یک گالری هنری ساخته‌شده در سال ۱۸۹۷ است که مهم‌ترین موزه‌ هنری ژاپن محسوب می‌شود. آثار این موزه بر هنر پست‌مدرن آسیا به‌ویژه نمونه‌های ژاپنی آن متمرکز است. این موزه به‌طور کامل بازسازی‌شده است و بخش جدیدی با طراحی معمار ژاپنی یوشیو تانیگوچی به آن اضافه کرده‌اند. این موزه دارای نمونه‌های متعددی از هنر تاریخی و هنر کاربردی و همچنین نمایشگاه‌های ثابت است.  موزه هنر شهری کیوتو یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هنری ژاپن شناخته می‌شود که در سال ۱۹۲۸ افتتاح شده است. این موزه آثار مهمی از تاکوچی سیهو، یکی از هنرمندان برجسته قرن بیست و یکم در ژاپن را به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی مانگا کیوتو

بازدیدکنندگان در حال مطالعه در موزه ملی مانگا کیوتو، ژاپن

«موزه بین المللی مانگا کیوتو» (Kyoto National Manga Museum) یکی از معدود جاذبه‌های گردشگری کیوتو است که بر شکل فعلی هنر ژاپنی تمرکز دارد. مانگا سبکی از کمیک و کتاب‌های مصور است که در دوران پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد. این سبک در ۶۰ سال گذشته در میان مردم جهان محبوبیت فراوانی کسب کرده است. موزه ملی مانگا در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و مجموعه‌ عظیمی از کتاب‌های مانگا را به نمایش می‌گذارد. از جمله آثار این موزه می‌توان به آثار معروفی از هنرمندان غیرژاپنی مانند آسترو بوی اشاره کرد.  

محله گیون

محله قدیمی و بافت سنتی گیون در کیوتو، ژاپن

«محله گیون» (Gion District)، یکی از محله‌های مشهور و توریستی کیوتو است که به خاطر وجود گیشاها و معابد فراوان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. گیشا به زنانی گفته می‌شود که در گذشته برای رقص، آواز، سرگرمی و پذیرایی تربیت می‌شدند و کیمونو، لباس سنتی ژاپنی به‌همراه کفش‌های چوبی می‌پوشیدند. این محله در حاشیه‌ی شرقی رودخانه کاموگاوا قرار دارد و ترکیبی از معماری مدرن و تاریخی را در خود جای داده است. رستوران‌ها و چایخانه‌های متعلق به قرن ۱۷ میلادی واقع در این محله بافت تاریخی ژاپن به نمایش می‌گذارند. «عمارت نقره‌ای» (Silver Pavilion) یا «معبد گینکاکوجی» (Ginkaku-ji Temple) متعلق به قرن ۱۵ میلادی و «معبد چیون‌ این» (Chion-in Temple)، یکی از مشهورترین معابد ژاپن در این محله واقع شده‌اند. محله گیون یکی از امن‌ترین و زیباترین مناطق کیوتو برای پیاده‌روی در شب است.

کاخ امپراتوری کیوتو

دروازه ورودی کاخ امپراتوری کیوتو، ژاپن

«کاخ امپراتوری کیوتو» (Kyoto Imperial Palace) بارها به خاطر آتش‌سوزی بازسازی شده است و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های کیوتو محسوب می‌شود. ساختمان فعلی این کاخ در سال ۱۸۵۵ بنا شده است. کاخ امپراتوری کیوتو، محوطه‌ای وسیع در مرکز شهر را در برمی گیرد. برجسته‌ترین بخش‌های این کاخ، دروازه‌های تزئین شده، ساختمان‌ها و اتاق‌های مهم از جمله تالار جشنواره‌های دولتی، اقامت‌گاه امپراتور، دادگاه و کتابخانه امپراتوری را شامل می‌شود. بازدید از محوطه بیرونی این کاخ برای عموم آزاد است؛ اما تنها تورهای ویژه‌ کاخ امپراتوری اجازه‌ی بازدید از درون آن را دارند.  

پرستشگاه شیموگامو و کامیگامو

ورودی پرستشگاه شیموگامو کیوتو، ژاپن

«پرستشگاه شیموگامو» (Shimogamo Shrine) یکی از مهم‌ترین مکان‌های شینتو در کیوتو است. این معبد علاوه بر این‌که یکی از قدیمی‌ترین معابد شینتو در ژاپن است، هفتمین بنای قدیمی این شهر نیز محسوب می‌شود و به واسطه قدمت خود در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. «پرستشگاه کامیگامو» (Kamigamo Shrine) یکی دیگر از اماکن مذهبی شینتو در کرانه رود کامو واقع در شمال کیوتو است. این پرستشگاه در سال ۶۷۸ بنا شده و به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین معابد شینتو در ژاپن در فهرست ۱۷ بنای تاریخی کیوتو جای گرفته است. این فهرست توسط یونسکو به‌عنوان فهرست میراث جهانی تهیه شده است.

مسیر پیاده‌روی فیلسوف

پل چوبی در مسیر پیاده روی فیلسوف کیوتو، ژاپن

«مسیر پیاده‌‌روی فیلسوف» (Philosopher's Walk)، مسیر طولانی در امتداد کانال دریاچه بیوا در ناحیه‌ هیگاشیاما در شمال کیوتو است. این مسیر به افتخار فیلسوف ژاپنی، نیشیدا کیتارو نام‌گذاری شده است؛ او در اوایل قرن بیستم از این مسیر برای رفتن به دانشگاه کیوتو عبور می‌کرد. درختان گیلاس واقع در دو طرف این مسیر به آن ظاهری عرفانی و زیبا داده است. مسیر فیلسوب، تقریبا به طول سه کیلومتر است و از چندین زیارتگاه و معبد مهم عبور می‌کند. این مسیر یکی از بهترین مکان‌های دیدنی کیوتو برای تماشای تعداد زیادی جاذبه و مناظر عالی است.

جنگل بامبو آراشیاما

جاده در میان بانبوهای بلند در  کیوتو، ژاپن

«جنگل بامبو آراشیاما» (Arashiyama Bamboo Forest) که در منطقه‌ای به همین نام قرار دارد یکی از جذاب‌ترین دیدنی های کیوتو است. این جنگل دارای منظره‌ای باورنکردنی از درختان بامبوی سر به فلک کشیده ای است که در کمتر جایی می‌توان دید. «پارک میمون ایواتایاما» (Iwatayama Monkey Park) و «معبد تنریوجی» (Tenryu-ji Temple) از دیگر جاذبه های قابل‌توجه منطقه آراشیاما هستند.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه