ثبت ۸ اثر طبیعی قم در فهرست آثار ملی

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
ثبت ۸ اثر طبیعی قم در فهرست آثار ملی

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۸ اثر طبیعی قم برای نخستین بار در میراث طبیعی کشور به ثبت ملی درآمد.

مقاله‌ی مرتبط:

در جلسه‌ای که روز شنبه ۲۴ آذر ماه با حضور کارشناسان در کمیته ثبت میراث طبیعی و با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، ۸ اثر از آثار طبیعی قم مورد بررسی قرار گرفت.

حمید یزدانی گفت:

آثاری چون کوه دوبرادران قم، گنبد نمکی قم، درخت چنار آمره، درخت چنار گیو، درخت چنار کهک، درخت چنار قنات بالا، درخت چنار گذر امامزاده، درخت چنار مسجد پاچنار هر سه در روستای رشنو، واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کوه دوبرادران که دو قله دارد اشاره کرد و شیب‌های تند و پرتگاه‌های خطرناک آن را دارای دورنمایی خاص و جذاب در شهر قم دانست. وی در این باره گفت:

قرارگیری کوه دوبرادران در کنار کوه خضر و مسجد جمکران جلوه خاصی به آن بخشیده است. مردم استان نسبت به این کوه علاقه بسیاری دارند و از آن برای برنامه‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط سخت کوه و از دست دادن جان چندین گردشگر در آن، صعود به کوه را به‌صورت کاملا فنی و بر اساس برنامه و نیازمند تجهیزات دانست.

یزدانی همچنین گنبد نمکی قم را از جاذبه‌های گردشگری و منحصر به فرد در ۲۵ کیلومتری شهر قم و در مسیر جاده قم به جعفرآباد دانسته و گفت:

درون گنبد نمکی آبگیر کوچکی است که بر زیبایی‌های این پدیده افزوده است. به‌طوری که یکی از کم‌نظیرترین چشم‌اندازهای طبیعی کشور را می‌توان در آنجا شاهد بود. از ویژگی‌های مهم این اثر که آن را از سایر گنبدهای نمکی کشور متمایز می‌کند قرار گرفتن آن در دشت است.

وی به اهمیت فراوان علمی و گردشگری این مکان را از یک سو و سیر تخریبی ایجاد شده توسط گردشگران اشاره کرد و گفت:

با توجه به این عوامل، ثبت این اثر در فهرست میراث طبیعی کشور، بیش از پیش الزامی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به موقعیت روستای آمره در بخش خجلستان قم و دهستان دستجرد اشاره کرد و چنار آمره را یکی از کهنسال‌ترین چنارهای ایران دانست. وی سن این درخت با صلابت را که محل اجتماع مردم آمره است، حدود ۷۵۰ الی ۸۰۰ سال برآورد کرد.

یزدانی اضافه کرد:

در بخش خجلستان قم و در کوهستان دستجرد روستای دیگری نیز موجود است که به روستای گیو شهرت داد. چنار کهنسال این روستا، درختی با شکوه و زیباست که در محوطه امامزاده جعفر قرار گرفته است.

یزدانی همچنین کهک را به علت کثرت روستاهای ییلاقی از مراکز مهم گردشگری شناخته شده دانست و گفت:

از مهم‌ترین شاخصه‌های چنار کهک این است که سند مکتوب در خصوص قدمت این اثر وجود دارد و در سفرنامه‌ها از جمله سفرنامه سبزواری به این درخت اشاره شده است، سن این درخت حدود ۶۵۰ سال تخمین زده می‌شود.

یزدانی در پایان، ورود گردشگران به روستاها را علاوه بر تاثیر مثبت، دارای اثرات منفی خسارت به این درختان دانست. وی نوشتن بر روی درختان را یکی از بدترین خسارات دانست و ابراز امیدواری کرد با ثبت ملی این آثار طبیعی و آموزش به جوامع محلی، بتوان به حفظ اصولی درختان کمک کرد و از خسارت به آن‌ها جلوگیری کرد.

 

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه