گردشگری مذهبی؛ از برنامه های ترکیه برای جذب گردشگر بیشتر

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
گردشگری مذهبی؛ از برنامه های ترکیه برای جذب گردشگر بیشتر

گردشگری مذهبی بخشی از برنامه‌های ترکیه برای جذب گردشگر بیشتر به این کشور به حساب می‌آید و مقامات امیدوارند تعداد گردشگران از ۴۵ میلیون در سال به ۵۰ میلیون نفر برسد.

وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه از سال آینده، برنامه‌ی گردشگری مذهبی خود را توسعه خواهد داد تا با این طرح، تعداد گردشگران این کشور را از ۴۵ میلیون نفر به ۵۰ میلیون نفر افزایش دهد. این برنامه شامل ۱۵ اثر مذهبی است که به سه دین یکتاپرستی اختصاص داشته است و احتمالا موزه ایا صوفیه (Hagia Sophia Museum) و کلیسای سنت نیکولاس (St. Nicholas Church) نیز به این لیست اضافه خواهد شد.

ترکیه

مسجد ایا صوفیه، یک مقصد مهم برای گردشگران مذهبی به شمار می‌رود که برای پیروان اسلام و مسیحیت بوده است و از آنجا که یکی از مهم‌ترین ساختارهای بیزانسی و بزرگ‌ترین اثر تاریخی جهان محسوب می‌شود، یک اثر شناخته شده‌ی بین‌المللی است. این مسجد در قرن ششم به دستور امپراتور بیزانسی در استانبول ساخته شد، اما مصادف با سال ۱۴۵۳ که عثمانی‌ها استانبول را فتح کردند، از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. پس از سقوط امپراتوری عثمانی در آغاز قرن بیستم، این مسجد به موزه تبدیل شد. این اثر تاریخی به لطف معماری، ابعاد بسیار بزرگ و عملکردش، جایگاه مهمی در دنیای هنر دارد.

و کلیسای سنت نیکولاس دمره در آنتالیا قرار دارد و یکی دیگر از مقاصد گردشگری برای افرادی است که دنبال یک تجربه‌ی مذهبی هستند. مقبره سنت نیکولاس در این کلیسا قرار داشت و در دنیا با نام سانتا کلاز شاخته می‌شود.

ترکیه

از دیگر مراکزی که قرار است در لیست گردشگری مذهبی ترکیه قرار بگیرند، می‌توان به مسجد سلطان احمد (Sultanahmet Mosque) در استانبول، مسجد سلیمانیه (Süleymaniye Mosque) در استانبول، کاپادوکیه (Cappadocia) در نوشهر، کلیسای سنت پیتر انتاکیه (Saint Pierre Church) در هاتای، مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque) در ادیرن و صومعه سوملا (Sümela Monastery) در ترابزون اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه