گرجستان از مردم ایران عذرخواهی کند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
گرجستان از مردم ایران عذرخواهی کند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، به دلیل بازگرداندن شماری از شهروندان ایرانی از گرجستان و اهانت به شهروندان ایرانی، خواهان عذرخواهی دولت گرجستان از ایرانیان شد.

به دنبال اتفاقاتی که در چند روز اخیر  در گرجستان در ارتباط با شهروندان ایرانی رخ داد، و به دلیل برخوردهایی ناپسندی که در این زمینه با ایرانیان صورت گرفت، حرمت‌الله رفیعی خواهان عذرخواهی دولت گرجستان از ایرانیان شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت:

از دولت، وزارت خارجه و سفیر ایران در گرجستان توقع داریم نتیجه هشدارها و برخوردهایی که از ناحیه گرجستان متوجه اتباع ایرانی شده است را پیگیری و به مردم اعلام کنند. باید مشخص شود با خاطیان چه برخوردهایی صورت گرفته است. آن‌ها باید به دادگاه‌های صالحه و محاکم قانونی معرفی و دولت گرجستان از مردم ایران عذرخواهی کند.

به دنبال بازگرداندن شهروندان ایرانی از گرجستان، که با وجود ابراز گلایه‌مندی وزارت خارجه ایران به سفیر دولت تفلیس، تا روز چهارشنبه ادامه یافت، در مورد ضرورت ادامه روابط دو کشور در چنین وضعی گفت:

به شهروندان ایرانی اهانت شده و ما توقع داریم دولت برای رفع این مشکل تلاش کند. ما نمی‌خواهیم با گرجستان مقابله به مثل کنیم، چون عمل آن‌ها را زشت می‌دانیم. در این شرایط دولت باید تلاش کند تا حقوق شهروندی حفظ شود. از دولت ایران توقع می‌رود برخورد ناشایست با شهروندان ایرانی که مشکلی برای ورود به این کشور نداشتند، پیگیری کند تا فرد یا افراد خاطی تنبیه شوند.

وی تنها یک مورد از برخوردهای چالش‌انگیز و نامحترمانه با اتباع ایرانی در مرزهای گرجستان را رسانه‌ای شده دانست و گفت:

موارد دیگری هم بوده که لازم است سفیر ایران در گرجستان سریع‌تر از ادامه این رفتار توهین‌آمیز جلوگیری کند. چرا مسافر ایرانی که مدارک کاملی داشته ۲۰ ساعت در فرودگاه گرجستان بازداشت شده است، اگر این شخص تخلف داشته باید رسیدگی می‌شده و اگر متخلف نبوده، علت این برخورد چه بوده است.

رفیعی گردشگری یک سویه را قابل تداوم ندانست و ضرورت رابطه دو سویه با گرجستان را یادآور شد، زیرا سالانه شمار زیادی از ایرانی‌ها به این کشور سفر کرده و در آن هزینه می‌کنند. بنابراین توقع احترام از آن‌ها می‌رود. ایرانی‌ها همواره برای گردشگران خارجی احترام قایل بوده‌اند و این رفتار باید دو سویه باشد.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد، بخش خصوصی می‌تواند تورهای گرجستان را متوقف کند اما با این تصمیم فقط مردم و آژانس‌های مسافرتی که بخشی از هزینه سفر را از قبل به بخش‌های خدماتی در کشور گرجستان پرداخته‌اند، ضرر می‌کنند.

رفیعی تاکید کرد:

رسیدگی به این مسائل از عهده و شرح وظایف بخش خصوصی یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خارج است. دستگاه دیپلماسی باید وارد عمل شود. ما بدون اقدام وزارت خارجه نمی‌توانیم سفر به این کشور را به صورت یک‌طرفه متوقف کنیم. آن ها باید ابتدا هشدار دهند و اگر رفتار ادامه داشت رسما به مردم اعلام کنند به این کشور نروند تا به این ترتیب علاوه بر حفظ شان و خقوق اتباع ایرانی، خسارت‌های مالی هم جبران شود.

دولت گرجستان در هفته‌های گذشته، پی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پذیرش مسافران ایرانی چرهش سیاسی نشان داده و برخی اتباع ایرانی را با وجود به همراه داشتن مدارک کامل سفر، بازگرداند. گرجستان با وجود هشدارهای وزارت خارجه کشورمان هنوز پاسخ شفافی در این باره نداده است. ایران و گرجستان از سال ۲۰۱۶ رژیم لغو روادید را به اجرا گذاشتند، پس از آن سفیر این کشور در ایران اعلام کرد: سفر ایرانی‌ها در این مدت به گرجستان ۶۰۰ درصد رشد داشته است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه