ایجاد موزه شهرهای حاشیه جاده ابریشم در شهر تاریخی سمنان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
ایجاد موزه شهرهای حاشیه جاده ابریشم در شهر تاریخی سمنان

شهر تاریخی سمنان در مسیر جاده ابریشم موقعیت ویژه‌ای داشته و موزه شهرهای حاشیه جاده ابریشم در این شهر ایجاد می‌شود.

موقعیت سمنان در همجواری با دیگر استان‌ها و کریدور جنوب به شمال و غرب به شرق کشور، این شهر را در منطقه‌ای استراتژیک قرار داده است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

علیرضا احمدیان دبیر کل مجمع شهرهای جاده ابریشم با اشاره به برگزاری مجمع شهرهای جاده ابریشم در شهر سمنان گفت:

سمنان به‌عنوان یکی از شهرهای اصلی در مسیر جاده ابریشم، نقش به سزایی را در شناخت جاذبه‌های این مسیر ایفا می‌کند.

سید محمد ناظم رضوی، شهردار سمنان نیز در این دیدار با اشاره به عبور سالانه ۲۰ میلیون زائر از استان سمنان، گفت:

هدف ما تغییر وضعیت سمنان از یک معبر به یک مقصد گردشگری است و در این راستا تلاش داریم جاذبه‌های گردشگری و تفریحی سمنان را معرفی و سامان دهیم.

سید محمد ناظم رضوی ایجاد موزه جاده ابریشم در حاشیه مجمع شهرهای جاده ابریشم را از برنامه‌های پیش رو خواند و افزود:

در حاشیه این مجمع، از شهرهای مختلف کشور دعوت خواهیم کرد تا محصولات و مصنوعات خود را ارائه دهند و در بخشی ویژه، با محصولات، مصنوعات و جاذبه‌های گردشگری سمنان آشنا خواهند شد.

استراحتگاه‌های درخور و شایسته‌ای در شهر سمنان ایجاد خواهد شد تا از این طریق مخاطرات جاده‌ای برای زائران علی‌ابن موسی‌الرضا کاهش یافته و در کنار آن سمنان به‌عنوان شهری تاریخی با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری معرفی شود.

جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به هم پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور، باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

فعل ماضی به کار بردن برای این جاده شاید زیاد درست نباشد، زیرا این جاده هنوز هم وجود دارد و در حال کار است، اما دیگر از شکوه و رونق افسانه‌ای گذشته را شاید نداشته باشد. این جاده افسانه‌ای از جنوب آسیا، شمال آفریقا و قاره اروپا گذر می‌کرده و تاجران و بازرگانان بسیاری را به خود دیده است که برای تبادل کالاها و در پی آن فرهنگ‌ها از این جاده گذر کرده‌اند.

در بسیاری از کتب تاریخی این گونه نوشته‌اند که جغرافی‌دان آلمانی، فردیناند ریختوفن برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ به این جاده پهناور نام ابریشم را داده و تنها دلیل آن هم حمل ابریشم چین از این جاده به کشورهای حوزه ی دریای مدیترانه و مناطق دیگر بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه