آیین شب یلدا در مسیر ثبت جهانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
آیین شب یلدا در مسیر ثبت جهانی

در صورتی که کشوری برای پرونده‌ی یلدا وارد مذاکره شده و اعلام امادگی کند، ایران می‌تواند تا پایان امسال پرونده‌ی «شب‌چله» را به یونسکو بفرستد.

هر چند سازمان میراث فرهنگی در سیزدهمین نشست کمیته‌ی بین‌دولت‌های حراست از میراث ناملموس نتوانست از سهمیه‌ی خود استفاده کند، اما دست‌کم با به اشتراک گذاشتن برخی میراث ناملموس کشور با تعدادی از اعضای این کمیته که حدود ۱۵ روز قبل در جمهوری موریس در جنوب‌غربی اقیانوس هند برگزار شد، آیین‌های ملی مانند «یلدا»، «عود»‌ و «عروسک‌های بدون صورت» را به اشتراک گذاشت تا در صورت تمایل به پرونده‌های ایران بپیوندند و این آیین‌ها در قالب پرونده‌هایی مشترک، جهانی شوند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در آن کمیته در جلساتی با کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، اسپانیا، مکزیک و سوریه، در مورد پرونده‌های مشترک کشورها با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداختند، گفت:

پرونده‌هایی که کشورهای دیگر به ایران پیشنهاد کنند، نخست در شورای ثبت ناملموس سازمان میراث فرهنگی بررسی و پس از مذاکره با شورای ثبت ایران نتایج آن اعلام می‌شود، اما در صورتی که پرونده‌های معرفی‌شده‌ی ایران به کشورهای دیگر توسط آن کشورها بررسی شود، کار تهیه‌ی پرونده زودتر انجام می‌شود.

کارشناسان میراث فرهنگی با ارمنستان در آن اجلاس صحبت‌هایی داشته‌اند، پیشنهاد ایران به ارمنستان موضوع‌ ثبت مشترک «نقره‌کاری»، «سوزن‌دوزی» و «یلدا» بوده است، همچنین کشور ارمنستان نیز تمایل دارد تا آدابی را که هر ساله در برخی کلیساها در ایران توسط ارمنی‌ها برگزار می‌شود و مشابه با آیین برگزارشده در آن کشور است، ثبت جهانی کند که نتیجه‌ی این پیشنهاد بعد از بررسی در کمیته‌ی شورای ثبت ناملموس سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌شود، تا در صورت تأئید اجرائی شود.

طالبیان همچنین با اشاره به حضور نداشتن نماینده‌ی کشور افغانستان در این کمیته افزود:

با این وجود از طریق سفارت افغانستان قرار شد با مرکز میراث ناملموس غرب ایران که افغانستان نیز در آن عضو است، در تماس باشیم تا در صورت تمایل این کشور به پرونده‌ی مشترک «شب چله» به ایران بپیوندد. در مورد افغانستان که از طریق مرکز میراث ناملموس ما بتوانیم با آن‌ها در تماس باشیم و از طریق سفارت افغانستان در ایران که به یلدا بتوانند بپیوندند، موارد مشترک فراوانی داریم، اما یکی از مهم‌ترین نمونه‌ها همین است.

وی خاطرنشان کرد:

ایران به یونسکو اعلام کرد در صورتی که کشوری برای پرونده‌ی یلدا وارد مذاکره شده و اعلام آمادگی کند، می‌توانیم تا پایان امسال پرونده‌ی «شب چله» را به یونسکو بفرستیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه