مشکلات، نفس صنایع دستی را گرفته است

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
مشکلات، نفس صنایع دستی را گرفته است

صنایع دستی ایران با وجود بی‌بدیل بودن در جهان و عشق هنرمندان در ساختن آثار منحصربه‌فرد، در برابر مشکلات و موانع بسیار، نفسش به شماره افتاده است.

کارشناسان صنایع دستی در جلسه‌ای که در اصفهان تشکیل دادند به بررسی مشکلات و موانع پیش روی صنایع دستی پرداختند. در مباحثی که بین کارشناسان این رشته در اصفهان انجام شد، بالا بودن قیمت مواد اولیه، وجود کالاهای مشابه خارجی، تولید صنایع بی‌کیفیت، آشنا نبودن به بازارهای هدف و تبلیغات ضعیف برای صنایع دستی در خارج، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی و گمرکی، باندهای مافیایی، قرار گرفتن برخی از رشته‌های صنایع دستی در سایر صنوف و اعمال نشدن مدیریت واحد در این صنعت، جزیره‌ای عمل کردن دستگاه ها و پی نبردن به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و ارزآوری از سوی قانون‌گذاران را از جمله مشکلات این صنعت برشمردند.

طبق گفته کارشناسان صنایع دستی، از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در جهان ۳۷۰ رشته در ایران ثبت شده که از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است. تاکنون ۴۰۰ هزار شاغل در این بخش سازماندهی شده‌اند و با احتساب خانواده‌هایشان، معیشت حدود ۴ میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

مسئولان صنایع دستی اصفهان، میزان ارزآوری صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی کشور از تولید ناخالص ملی، بیش از ۲٫۹ درصد است که باید برای افزایش آن راهکارهای عملی اتخاذ کرد.

صنایع دستی یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورمان است که ابزاری قابل‌توجه برای صادرات کالا و ارزآوری، اشتغال‌زایی، جذب گردشگر خارجی، بالا بردن سطح تولید ملی و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی به جهانیان به شمار می‌رود که به باور صاحبنظران امر از نظر ایجاد اشتغال پایدار و از حیث گردش اقتصادی و مباحث مربوط به گفتمان‌سازی و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورهاست.

نکته مهم اینکه برخی کارشناسان امور اقتصادی و فرهنگی، آینده‌ی اقتصاد جهان را وابسته به هنر و صنایع دستی می‌دانند و می‌گویند حجم عظیمی از مبادلات تجاری و بازرگانی بازارهای آینده‌ی جهان در تسخیر صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهد بود. با این توصیف ایران بر اساس آمار موجود جزو سه قطب جهان در بخش صنایع دستی است حال ضروری است با تدابیر و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی های اصولی باید این میراث گران‌بها را بیش از پیش توجه کرد تا روزبه‌روز شاهد شکوفایی این صنعت ملی باشیم.

در حال حاضر، تولید و بازار صنایع دستی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که یکی از آن‌ها ثابت نبودن قیمت ارز است. رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان برخی قوانین مربوط به صنایع دستی، به‌ویژه در زمینه تولید منسوجات نقره را دست و پاگیر دانست و آن را یکی از مشکلات پیش روی این صنعت دانست وی اصلاح قوانین مربوط به صنایع دستی را ضروری دانسته و گفت:

بسیاری از تولیدکنندگان منسوجات نقره به‌دلیل وجود قوانین دست و پاگیر مربوط به آن شغل خود را از دست دادند.

در این کنفرانس مشکلات بسیاری مطرح و برای آن‌ها راهکارهایی ارائه شد. برخی مشکلات مهم دیگر مثل نادیده گرفتن آموزش هنرمندان صنایع دستی، بررسی مشکلات مربوط به حمل و نقل صنایع دستی، کم‌کاری در تبلیغات صنایع دستی در خارج از کشور، عدم حمایت دولت از صنایع دستی، عدم برنامه‌ریزی برای نفوذ در بازارهای جهانی،کاهش صادرات صنایع دستی، نیاز صنایع دستی به حمایت مجلس، ضرورت وجود معافیت های گمرکی برای صنایع دستی، خلا وجود دولت برای تامین مواد اولیه صنایع دستی، عدم استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان و عدم هم‌افزایی در توسعه صنایع دستی به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات پیش روی صنایع دستی به بحث گذاشته شد.

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه