راه حل مسئولان برای رفع شلوغی تاج محل؛ بلیط ها ۴۰۰ درصد گران شد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
راه حل مسئولان برای رفع شلوغی تاج محل؛ بلیط ها ۴۰۰ درصد گران شد

روزانه ۴۰ هزار نفر از تاج محل بازدید می‌کنند. مسئولانی که از این شلوغی بیش از حد در این مکان تاریخی به تنگ آمدند، هزینه‌ی ورودی تاج محل را ۴۰۰ درصد بالا بردند تا از شدت ازدحام مردم در آنجا کم کنند.

قیمت بلیط ورودی تاج محل که بی‌تردید یکی هنرمندانه‌ترین بناهای پربازدید جهان است، برای هندی‌ها افزایش یافت؛ این اقدام، بخشی از ابتکار عمل دولت برای کاستن از تعداد بازدیدکننده‌های این سایت است.

از روز دوشنبه، بلیط ورودی به این آرامگاه ۳۶۵ ساله در آگرا، از ۵۵ پنی (۵۰ روپیه) به ۲٫۲۰ پوند (۲۵۰ روپیه) برای هندی‌ها و از ۱۳ پوند به ۱۵ پوند برای گردشگران خارجی افزایش یافت. بخش بزرگی از بازدیدکنندگان تاج محل را محلی‌ها تشکیل می‌دهند و این تصمیم مقامات، تاثیر زیادی روی مردم این کشور خواهد گذاشت که دستمزد روزانه‌ی ان تنها ۳٫۱۴ پوند (۲۷۰ روپیه) است. این در حالی است که بلیط گردشگران خارجی تنها ۱۵ درصد بیشتر شده است.

یکی از مقامات رسمی سازمان «بررسی‌های باستان‌شناسی» هند که مسئول حفظ و نگهداری تاج محل است، گفت:

به این دلیل می‌خواهیم مردم هزینه‌ی بیشتری بپردازند که کمتر به اینجا بیایند. این کار باعث می‌شود که تعداد بازدیدکنندگان ۱۵ الی ۲۰ درصد کمتر بشود و درآمد حاصل از آن صرف حفاظت از بنا می‌شود.

تاج محل

در اوایل سال جاری، دولت طی اقدام دیگری، تعداد بازدیدکنندگان داخلی را به ۴۰ هزار نفر در روز محدود کرده بود. تا پیش از آن، در هر آخر هفته یا تعطیلات بیش از ۷۰ هزار گردشگر به سمت این بنای تاریخی که به ثبت یونسکو رسیده است، سرازیر می‌شدند. این محدودیت، در دسامبر گذشته و پس از آن به اجرا درآمد که تقلای مسافرانی که دیر به محل رسیده بودند و تلاش می‌کردند راه خود را با زور در میان جمعیت باز کنند تا پیش از بسته شدن درها و تعطیلی سایت وارد آن بشوند، بی‌نظمی‌هایی در دروازه‌ی شرقی سایت ایجاد کرد که منجر به زخمی شدن پنج نفر شد.

جولای گذشته، دیوان عالی هند مسئولان تاج محل را که در محافظت از آن در برابر تخریب شکست خورده بودند تهدید کرد که در صورت اتخاذ نکردن تصمیمات صحیح، یا در تاج محل را به‌طور کامل می‌بندد یا این‌که حتی آن را با خاک یکسان می‌کند.

تاج محل

مسئله‌ی مهم در مورد تارج محل، موضوع حفاظت از آنجا است. کمر تاج محل زیر فشارهای هشت میلیون نفری که سالانه از آن بازدید می‌کنند خم شده است؛ سنگ‌های مرمر آن که به‌دقت طراحی و ساخته شده‌اند در اثر آلودگی هوا رنگ باخته‌اند؛ رودخانه یامونا (River Yamuna) که از کنار آن می‌گذرد به‌شدت آلوده است و میمون‌ها به این ساختمان هجوم آورده‌اند و از دیوارهای آن بالا می‌روند. 

برای محافظت آن در برابر آلودگی‌های بیشتر، رفت‌وآمد وسایل نقلیه‌ی موتوری در محدوده‌ی ۵۰۰ متری بنا ممنوع شده است و برنامه‌هایی برای پاکسازی گنبد و نمای ساختمان در دست بررسی است که اجرای آن به احتمال زیاد از آوریل ۲۰۱۹ شروع می‌شود.

آیا چند برابر کردن قیمت‌ها برای هندی‌ها، منصفانه است؟

تاج محل

این تصمیم، به طور قطع جنجال‌های زیادی را برخواهد انگیخت. خشم عمومی که در صورت اجرای چنین سیاستی در استون هنج انگلستان یا برج ایفل فرانسه بروز می‌یابد را تصور کنید. ولی اگر این کار، تنها راه موجود برای کاهش شمار بازدیدکنندگان تاج محل است، باید دردسرهای آن را به جان خرید. ماهش شارما، وزیر فرهنگ هند، به‌شدت معتقد است که آن‌ها باید تاج محل را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

ولی آیا این کار می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری ایجاد کند؟

تاج محل

کارشناسان نسبت به این موضوع چندان خوشبین نیستند. علت آن را حتی با محاسبات پشی پا افتاده‌ی ریاضی هم می‌توان فهمید. ۴۰ هزار بازدیدکننده‌ی داخلی که هر روز از این سایت جهانی دیدن می‌کنند برابر با ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال است؛ و حالا تعداد بازدیدکنندگان خارجی را هم به آن بیفزایید. این نتیجه نشان می‌دهد که تخمین هشت میلیون نفری مقامات که فاصله‌ی زیادی با واقعیت دارد، یک اشتباه محض است. تاج محل، به‌شدت محبوب و پربازدید است و گران کردن بلیط آن هیچ تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه