ایران از گردشگری سلامت چقدر درآمد دارد؟

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۵
 ایران از گردشگری سلامت چقدر درآمد دارد؟

پیش‌بینی شده ایران تنها از «گردشگری سلامت» ۷ میلیاد دلار درآمد می‌تواند به دست آورد، اما دلال‌ها مانع از کسب این سود می‌شوند.

آمار دقیقی از گردشگران یا اتباع خارجی که به انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند و درآمدی که کشور از این راه کسب می‌کند، در دسترس نیست.

محمدعلی فیاضی، دبیر وقت شورای راهبری گردشگری سلامت گفته بود:

با ثبت سفر و درمان ۱۵۰ هزار بیمار خارجی در سامانه وزارت بهداشت، سال ۹۵ حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از این محل برای کشور حاصل شده است که نیم درصد از سهم جهان می‌شود.

اما درآمدی که ایران از این راه کسب می‌کند بیشتر از این مقدار بوده است که دلایل آن هم به ثبت نشدن اطلاعات بیماران در سامانه وزارت بهداشت برمی‌گردد. تخمین زده می‌شود ایران از گردشگری سلامت می‌تواند دست کم یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد هرچند که ظرفیت و زیرساخت‌های پزشکی ایران در حال حاضر، توانایی ایجاد ۷ میلیارد دلار درآمد را دارد.

آخرین باری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آماری از درآمد گردشگری سلامت داد به سال ۹۲ برمی‌گردد که عددی نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود.

علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  حدود یک ‌ماه و نیم پیش با برآوردی که از سفر گردشگران خارجی در شش ماهه دوم سال داشت، از ۵۱ درصد رشد سفر همایسگان به ایران خبر داده و آن‌ها را جزو «گردشگران گران» دسته‌بندی کرده و گفته بود:

گردشگری گران، یعنی گردشگری سلامت. ما به این مسافران، گردشگران ۲۵۰۰ دلاری می‌گوییم، در حالی که توریست‌های اروپایی، ۱۳۰۰ دلاری هستند.

گزارش‌های دریافتی از پزشکان و بیمارستان‌هایی که عضو انجمن گردشگری سلامت هستند و سامانه‌ای که در وزارت بهداشت وجود دارد، حاکی از از افزایش مراجعه اتباع خارجی برای درمان در ایران است. اما تا وقتی حساب اقماری راه‌اندازی نشود نمی‌توان درباره این آمارها شفاف و با جزییات سخن گفت.

آمارهای گردشگری سلامت در شرایطی نامرئی و مستتر است که ایران چند سالی است برای اتباع خارجی، ویزای درمان (T) را به نصف قیمت صادر می‌کند و یقینا این درخواست‌ها در وزارت امور خارجه و پلیس مهاجرت ثبت می‌شود. از طرفی وزارت بهداشت نیز سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات اتباع خارجی مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها دارد، اما تاکنون با توجیه این‌که گردشگری سلامت گرفتار دلالی شده و خیلی از بیمارستان‌ها و یا پزشکان ترجیح می‌دهند خارج از ضوابط و در توافق با دلال‌ها مستقیم اقدام کنند، آمارهای گردشگری سلامت هم شفاف‌سازی نمی‌شود.

عراق و آذربایجان کشورهایی هستند دارای بیشترین مراجعه‌کننده به ایران به منظور درمان هستند، اما افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها هم به این جمع اضافه شده‌اند.

تیموری معاون گردشگری در همین راستا از تشکیل جلسات شورای شورای راهبری گردشگری سلامت پس از یک سال وقفه خبر داد و گفت: ‌

اختلافاتی با وزارت بهداشت پیش آمد که فعالت‌های این شورا را در یک سال گذشته کند کرد اما به تازگی با چهار عضو خود از جمله وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه جلسه تشکیل داده است تا ابهام‌ها و اختلاف‌ها برطرف شود و به ساختارهای موجود انضباط ببخشد و هماهنگی‌های بین ورود و خروج اتباع خارجی را انجام دهد.

از مهم‌ترین برنامه‌های این شورا می‌‌توان به تدوین سند راهبردی در گردشگری سلامت، اصلاح و بازنگری شیوه‌نامه صدور گواهی فعالیت در حوزه گردشگری سلامت و طراحی سامانه الکترونیکی نظارت بر فعالیت شرکت‌های مجاز در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه