آیا نیشابور ثبت جهانی می‌شود؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
آیا نیشابور ثبت جهانی می‌شود؟

ثبت جهانی نیشابور مهم‌ترین برنامه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان نیشابور است.

نیشابور شهری در استان خراسان رضوی، مرکز شهرستان نیشابور و دومین شهر بزرگ استان‌های خراسان پس از مشهد است. نیشابور که در شمال‌شرق ایران جای گرفته، از مهم‌ترین مراکز تاریخی، گردشگری، صنعتی برای کشور و منطقه است. این شهر که یکی از چهار شهر مهم منطقه شمال شرق شناخته می‌شود و نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران شناخته می‌شود، سال‌ها است که در فهرست ثبت جهانی قرار دارد.

در جلسه‌ای که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، با فرماندار شهر نیشابور و اعضای شورای شهر و شهردار نیشابور داشت، گفت:

نیشابور جزو ۴ شهر تاریخی جهان است که ۳ شهر مرو، بلخ و هرات ثبت جهانی شده‌اند و نیشابور هنوز در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، چنین ادامه داد:

هدف ما ثبت جهانی شهر کهن نیشابور است، همه باید همت و پشتیبانی کنند تا این اتفاق مهم برای نیشابور رخ دهد.

مکرمی فر افزود:

عرصه تاریخی نیشابور با ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت منحصر به فردترین عرصه تاریخی است و ضوابط ابلاغی سال ۱۳۹۲ الزاما باید رعایت شود.

وی در این مورد به برخی از درخواست‌ها اشاره کرد و رعایت حریم این عرصه تاریخی را ضروری دانست. وی در این خصوص گفت:

ما شرمنده برخی درخواست‌ها هستیم، چون نمی‌توانیم الزامات میراث فرهنگی را رعایت نکنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی بر ارزش تاریخی نیشابور تاکید کرده و یادآوری کرد که این ارزش تاریخی باید برای مسئولان شهرستان درونی شود. وی همچنین با اشاره به شاخصه‌های جهانی شدن یک شهر، اذعان کرد که نیشابور ۴ شاخصه از این خصوصیات را داراست. مکرمی در این خصوص میراث کشاورزی، مفاخر جهانی، صنایع دستی و روستاهای تاریخی را ۴ شاخصی دانست که نیشابور در آن‌ها سرآمد است.

وی اضافه کرد با وجود اینکه نیشابور شماره ثبت موقت برای جهانی شدن را دریافت کرده و در ردیف چهارم جهانی شدن قرار دارد، اما ثبت جهانی آن موجب افزایش گردشگران خارجی شده و فرصت‌های اقتصادی بسیاری را برای پیشرفت نیشابور ایجاد می‌کند.

وی در ادامه چنین گفت:

اگر شرایط به ما اجازه دهد که کاوش‌های نیشابور را ادامه دهیم و معماری این شهر را از زیر خاک بیرون بیاوریم گنجی را برای این شهر پیدا کرده‌ایم، هنوز دیوار‌های معماری و پیاده‌رو‌های دوره سلجوقی شادیاخ زیر خاک است، حتی هنوز دیوار شهر کهن وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی خواستار همکاری مسئولان شهرستان، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شد و اذعان کرد که فرصت تاریخی به وجود آمده برای معرفی نیشابور به جهانیان را نباید از دست داد. وی در این زمینه اشاره‌ای به شهر توس کرد که یک بار فرصت جهانی شدن را به‌دلیل وجود چندین دکل برق از دست داد و تاکنون نتوانسته دوباره این شرایط را به دست آورد. مکرمی با یادآوری تجربه‌ای که از شهر توس به جا ماند، خواهان این شد که همه مسئولان همکاری کنند تا فرصت به‌دست آمده برای نیشابور، تبدیل به ثبت جهانی آن شود.

مطالب مرتبط:

منبع chtn

دیدگاه