ATR ها در مسیرهای بین المللی منطقه‌ای فعال می‌شوند

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
ATR ها در مسیرهای بین المللی منطقه‌ای فعال می‌شوند

بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرایی نشدن خرید هواپیما برای افزایش ناوگان هوایی، هواپیماهای ATR خریداری شده بهترین گزینه برای استفاده در مسیرهای بین‌المللی منطقه‌ای و کشورهای همسایه است که از نظر مرزی نسبتا نزدیک به شمار می‌رود.

ایران ایر به‌عنوان ایرلاین حامل پرچم ایران پس از  اجرایی شدن توافق هسته‌ای توانست در جریان مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز جهان سه قرارداد مجزا امضا کند.

این شرکت ایرانی ۱۰۰ فروند بوئینگ، ۸۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR در قالب این قراردادها دریافت می‌کرد که می‌توانست بار دیگر ناوگان خود را پس از نزدیک به چهار دهه، به جایگاه سابق خود نزدیک کند.

با وجود اینکه در زمانی کوتاه مقدمات نهایی شدن قرارداد به وجود آمده بود، اما اجرایی شدن آن‌ها نیاز به مسائلی داشت که سنگ‌اندازی‌های سیاسی آمریکا مانع از آن می‌شد. تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید هواپیماهای جدید ایران یکی از این بخش‌ها بود.

در متن قرارداد آمده بود که ایران ایر برای خرید هواپیما تنها پانزده درصد از مبلغ مورد نیاز به‌شکل نقدی پرداخت می‌کند و با استفاده از فاینانس بانک‌های خارجی ۸۵ درصد باقی‌ مانده تامین خواهد شد. با وجود آغاز مذاکرات با بسیاری از بانک‌ها فشارهای سیاسی آمریکا باعث شد هیچ یک از این قراردادها به مرحله نهایی نرسد و ایران ایر تنها بتواند ۱۶ فروند هواپیما که پول آن‌ها به‌شکل نقدی تامین شده بود را وارد کشور کند.

پرونده هواپیماهای برجامی لااقل در کوتاه مدت با سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ATR با خروج رسمی دولت آمریکا از برجام بسته شد.

هواپیماهای ATR که مناسب پروازهای کوتاه مدت و مسیرهای کم تقاضا و با ظرفیت مسافری کمتر از ۱۰۰ نفر هستند، توانستند تعداد زیادی از فرودگاه‌های کوچک ایران را که برای سال‌های طولانی امکان پرواز گسترده نداشتند، در طول ماه‌های گذشته فعال کنند.

کشورهایی مانند سوریه، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، قطر، عمان و عراق به‌عنوان همسایگان ایران که از نظر مرزی نسبتا نزدیک به شمار می‌رود، گزینه مطلوبی برای هواپیماهای کوتاه برد محسوب می‌شود. ‌

شرف‌بافی، مدیرعامل این شرکت هواپیمایی، خبر از آن داده است که ATR‌ها با توجه به شرایط و نیازی که ایران ایر به استفاده از تمام ظرفیت ناوگان خود دارد، در مسیرهای بین‌المللی منطقه‌ای نیز فعال خواهند شد.

به گفته شرف بافی، پس از اینکه با استفاده از هواپیماهای ATR پرواز تهران ـ باکو برقرار شد، حالا این شرکت تلاش می‌کند دیگر مسیرهای هوایی منطقه را نیز در نظر داشته باشد تا در صورت امکان‌پذیر بودن شرایط، از ظرفیت این هواپیماهای کوچک برای برقراری پروازهای برنامه‌ریزی شده استفاده کند.

بر این اساس تمام مقاصد پروازی که از مرز ایران تا ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارند، می‌توانند به‌عنوان مقاصد احتمالی پروازهای منطقه‌ای ATR به شمار روند.

منبع عکس کاور: فرارو

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه