آغاز به کار قطار گردشگری مشهد - خواف

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
آغاز به کار قطار گردشگری مشهد - خواف

قطار گردشگری مشهد - خواف در راستای معرفی و آشنایی مسافران با مجموعه‌ها و اماکن شهرستان خواف و با مشارکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، گفت که هم‌زمان با گردهمایی رؤسای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور حرکت قطار گردشگری در مسیر مشهد - خواف آغاز شد.

مکرمی‌فر با بیان این مطلب افزود:

این قطار عصر دیروز مشهد را با حدود ۱۰۰ مسافر شامل رؤسای انجمن‌های صنفی دفاتر گردشگری و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های مختلف کشور و جمعی از مسئولین تورهای گردشگری به مقصد خواف ترک کرد.

به گفته ایشان این قطار در راستای معرفی و آشنایی مسافران قطار با مجموعه‌ها و اماکن شهرستان خواف از جمله کوشک سلامی، مدرسه غیاثیه خرگرد، آرامگاه حافظ ابرو و آسباد‌های نشتیفان انجام شده است که این قطار گردشگری عصر امروز به مشهد باز خواهد گشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد قطار گردشگری بیان کرد:

این برنامه فرهنگی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

مکرمی‌فر در پایان یادآور شد که در خراسان رضوی هزار و ۴۰۰ کیلومتر خط آهن از مسیر شرق به غرب به ترتیب شهرهای سرخس، مشهد، نیشابور و جغتای را در ناحیه راه‌آهن خراسان به هم متصل می‌کند و از شمال به جنوب نیز مشهد، تربت حیدریه، فیض آباد و خواف به وسیله خطوط راه‌آهن منطقه شرق به هم متصل می‌شود که برای توسعه گردشگری در این منطقه می‌توان از این ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که وجود دارد استفاده کرد.

شهرستان خواف یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است که در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است. این شهرستان  از نظر صنعتی و به‌ دلیل وجود معادن سنگ آهن سنگان به پایتخت سنگ آهن خاورمیانه معرفی می‌شود. همچنین به‌ دلیل وجود گونه خاص هوبره در دشت سیرخون خواف، از نظر محیط زیستی این شهرستان را پایتخت هوبره نیز می‌شناسند.

از آثار تاریخی این شهر می‌توان به مسجد ملک زوزن، مدرسه غیاثیه خرگرد، مزار پیر احمد خوافی، آرامگاه حافظ ابرو، مجموعه تاریخی خواجه یار و مسجد جامع نشتیفان اشاره کرد.

منع عکس کاور: خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه