خراسان رضوی پذیرای ۳۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
خراسان رضوی پذیرای ۳۲۰ هزار نفر از اتباع خارجی

در استان خراسان رضوی حدود ۳۲۰ هزار نفر اتباع خارجی زندگی می‌کنند که بالغ بر ۱۵۰ نفر از آن‌ها پناهنده و دارای کارت آمایش هستند.

بسیاری از مهاجران کشور عراق و افغانستان در ایران از ابتدای انقلاب تاکنون زندگی می‌کنند.

حدود ۳۲۰ هزار نفر تبعه خارجی ساکن خراسان رضوی هستند که بالغ بر ۱۵۰ نفر از آن‌ها پناهنده و دارای کارت آمایش هستند.

اداره اتباع خارجی متشکل از سه کمیسیون است، اول کمیسیون ساماندهی که بالغ بر ۲۳ سازمان و نهاد دولتی عضو آن هستند و در این کمیسیون تمام مسائل، مشکلات و نیازهای پناهندگان مطرح می‌شود.

ایران با توجه به کنوانسیون‌های بین‌المللی موظف است که به پناهندگان خدمات لازم را ارائه کند. یک نمونه از این کنوانسیون‌ها، کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۵۱ ژنو است. در ایران با توجه به اینکه اصل مهاجرت و پناهندگی جزئی از اصول و مذهب ما بوده، قبل از وجود چنین کنوانسیون‌هایی، آیین‌نامه‌های پناهندگی وجود داشته است.

در حال حاضر در راستای آموزش، توانمندسازی و مسائل فرهنگی اقدامات خوبی به پناهندگان داده شده و مدارس ابتدایی تا دبیرستان در مدارس ما پذیرای حدود ۷۳ هزار نفر از اتباع خارجی است. همچنین ۶ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دارالمصطفی و حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند.

حسین احمدی سرپرست اداره کل امور اتباع استانداری خراسان رضوی در جشن نخستین سالگرد پیروزی ملت عراق و جبهه مقاومت اسلامی در برابر شجره خبیثه داعش در محل دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد گفت:

پناهندگان زیادی از عراق در شهر مشهد ساکن بودند که پس از سقوط صدام به کشور خود بازگشتند، ولی در حال حاضر ۱۰ هزار نفر پناهنده در شهر مشهد زندگی می‌کنند. حدود ۵ هزار نفر از اتباع افغانستانی در مهمانشهر زندگی می‌کنند و از خدمات خوبی نیز برخوردار هستند.

وی در ادامه افزود:

خوشحالیم که کشور دوست و همسایه ما عراق امروز به ثبات سیاسی رسیده و به برکت خون شهدا مرزها باز شده و پناهندگان می‌توانند به زیارت عتبات و مرقد امام حسین (ع) و دیگر شهرهای عراق مشرف شوند، این امر یکی از آرزوهای ایرانیان و امری باورنکردنی برای پناهندگان است.

سرپرست اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد:

امروز بر اساس مراودات و مناسبات خود توانسته‌ایم شرایط حضور اتباع را برای مراسم اربعین فراهم کنیم و امسال ۳۳ هزار نفر از اتباع افغانستانی با بهترین خدمات در این مراسم باشکوه شرکت کردند.

لازم به ذکر است ۱۲ هزار نفر از اتباع افغانستان و عراق از شهر مشهد به اربعین رفته‌اند؛ هرچه کشور همسایه دارای ثبات اقتصادی و امنیت بیشتری باشد برای ایران همچون نعمتی است و امید بر آن است که تمام مناسبات با کشور عراق به ثبات سیاسی و اقتصادی شکوهمند نائل شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه