راهنمای سفر به بنتوتا

بنتوتا، یک شهر ساحلی زیبا در سری لانکا است که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران به‌خصوص کوله‌گردها قرار گرفته است.

هرآنچه می‌خواهید درباره بنتوتا بدانید:

معرفی بنتوتا

اطلاعات ضروری بنتوتا

آب‌ و‌ هوای بنتوتا

بهترین زمان سفر به بنتوتا

هزینه‌ های سفر به بنتوتا

جاهای دیدنی بنتوتا

رژیم غذایی در بنتوتا

معرفی بنتوتا

سواحل بنتوتا

عکس از theculturetrip (عکاس: Hafiz Issadeen)

بنتوتا، شهر سواحل بی‌انتها، بقایای باستانی، مردمی مهمان‌نواز، موج‌های بلند و شگفت‌انگیز، قیمت‌های ارزان، چای معروف و معطر و غذاهای لذیذ و متفاوت است. سریلانکا آن‌قدر که لایق آن است، معرفی نشده است. سریلانکا روز‌به روز بیشتر از گذشته به گردشگران سراسر دنیا معرفی می‌شود. این کشور با سرعتی قابل‌توجه، روبه‌رشد است و افراد بیشتری از سراسر دنیا جذابیت این کشور دیدنی را کشف می‌کنند. تاریخ، فرهنگ و طبیعت بی‌نظیر سریلانکا، جذابیتی دارد که نمی‌توان از آن به‌راحتی گذشت. بنتوتا شهری است که شبیه آن را ندیده‌اید و سفر به آن را فراموش نخواهید کرد.

کشورهای کمی در دنیا هستند که در وسعتی بسیار کم، چندین میراث جهانی یونسکو را در اختیار داشته باشند. سری لانکا بیش از ۲ هزار سال فرهنگ دارد که باید آن را در مناطق باستانی و معبدهای افسانه‌ای آن بجویید. معابدی که جزییاتی بی‌نظیر دارند؛ یا در دل غارها ساخته شده‌اند یا بر فراز قله‌های سر به‌فلک کشیده.

طبیعت بنتوتا

عکس از theculturetrip (عکاس: Martina Katz)

از معابد باستانی و آثار تاریخی که بگذریم، قلعه‌های دوران استعمار و آثار معماری به جامانده از آن زمان، بخش دیگری از جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی سریلانکا را تشکیل می‌دهند. پارک‌های ملی این کشور، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های بی‌نظیر طبیعی آن را به نمایش می‌گذارند. گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، زینت‌بخش طبیعت سری لانکا است.

در سری لانکا، فاصله‌ها بسیار کم است. سفر بین شهرها راحت است. این کشور دیدنی پر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز است که باید برای کشف و تماشای تک تک آن‌ها وقت بگذارید. سریلانکا مقصد ارزانی است که هنوز قربانی توریسم نشده و هنوز خلوت و دنج است. اکنون بهترین زمان برای سفر به این مقصد شگفت‌انگیز و متنوع است.

بنتوتا، یکی از شهرهای ساحلی در جنوب سریلانکا است. این شهر کوچک و کم‌جمعیت، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و مسافران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این شهر زیبا و جاذبه‌های بی‌نظیر آن سفر می‌کنند. راهنمای سفر به بنتوتا، اطلاعات کاملی که برای سفر به این شهر نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد.

اطلاعات ضروری بنتوتا

مجسمه‌های دیدنی در بنتوتا

عکس از وب‌سایت srilankadriverguide.com (عکاس: نامشخص)

اختلاف ساعت با تهران

بنتوتا در منطقه‌ زمانی GMT+5:30 قرار دارد و ساعت رسمی آن دو ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

سینهالی / تامیل

واحد پول

روپیه سری لانکا

کد کشور

+۹۴

شماره‌های اضطراری

فوریت‌های پلیسی ۱۱۸ و ۱۱۹

آمبولانس و آتش‌نشانی ۱۱۰

جهت رانندگی

چپ

آب‌ و‌ هوای بنتوتا

چشم‌انداز ساحلی در بنتوتا

عکس از وب‌سایت srilankadriverguide.com (عکاس: نامشخص)

آب‌وهوا در سریلانکا، استوایی است و فصل‌های متمایز بارانی و خشک دارد. میانگین دمای هوا در سریلانکا، ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است که البته با توجه به دمای جهانی هوا، تغییر می‌کند. این کشور، کشوری پرباران است و فصل‌های بارانی یا مانسون دارد.

بهترین زمان سفر به بنتوتا

آرامش در سواحل بنتوتا

عکس از وب‌سایت srilankanexpeditions.com (عکاس: نامشخص)

بنتوتا در سواحل جنوب غربی سریلانکا قرار دارد و بیشتر ایام سال، برای سفر کردن مناسب است. در ادامه، آب‌وهوای بنتوتا را در ماه‌های مختلف سال بررسی می‌کنیم تا با کمک آن بتوانید بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید.

بنتوتا در سواحل جنوب غربی سریلانکا قرار دارد و بیشتر ایام سال، برای سفر کردن مناسب است

از اکتبر تا آوریل، به‌عنوان یکی از بهترین ایام سال برای سفر به بنتوتا در نظر گرفته می‌شود. آب‌وهوا در این ماه برای ورزش‌های آبی و فعالیت‌های تفریحی ماجراجویانه مناسب است. همچنین فرصت خوبی برای لذت بردن از تفریحات ساحلی و گشت‌وگذار در سواحل زیبا است.

از ماه مه تا سپتامبر، فصل بارانی در این شهر است و باران فراوانی می‌بارد و شرایط برای فعالیت‌های تفریحی در فضای باز و ورزش‌های آبی ماجراجویانه، مناسب نیست. دمای هوا تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. احتمال بارش‌های ناگهانی وجود دارد بنابراین اگر قصد دارید در این فصل به سریلانکا سفر کنید، حتما همیشه چتر و بارانی همراه داشته باشید. آب‌وهوا در این فصل به خاطر بارندگی، مرطوب است بنابراین، بیشتر افراد آن را به‌عنوان فصل خلوت گردشگری یا آف سیزن معرفی می‌کنند. در این فصل می‌توانید از فرصت تخفیف‌های ویژه در پروازها و هتل‌ها استفاده کنید.

هزینه‌ های سفر به بنتوتا

واحد پول سریلانکا، روپیه سریلانکا است.

هزینه‌های روزانه در سفر به بنتوتا

سفر ارزان: کمتر از ۶ هزار روپیه

Villa Freiheit Himmel بنتوتا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

مهمان‌خانه‌های ساده بین ۲ هزار تا ۳۵۰۰ روپیه

خوراک برنج و کاری محلی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ روپیه

کرایه اتوبوس روزانه کمتر از ۳۰۰ روپیه

سفر میان‌رده: از ۶ هزار تا ۲۰ هزار روپیه

Sea Rock Villa بنتوتا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اتاق دوتخته در هتل خوب بین ۳۵۰۰ تا ۹ هزار روپیه

وعده‌های غذایی در هتل یا رستوران بین هزار تا ۳ هزار روپیه

کرایه دوچرخه، بلیط قطار و تاکسی و راننده روزانه ۳ هزار روپیه

سفر لوکس: بیش از ۲۰ هزار روپیه

Taru Villas - Rock Villa - Bentota بنتوتا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هتل‌های لوکس از ۹ هزار روپیه

وعده‌های غذایی در رستوران‌های لوکس از ۳ هزار روپیه

کرایه روزانه‌ خودرو و راننده از ۹ هزار روپیه

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سریلانکا کم‌کم به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب و ارزان جای خود را در بین مقصدهای محبوب دنیا باز می‌کند و افراد زیادی در سراسر دنیا برای سفر به سریلانکا اشتیاق نشان می‌دهند.

سریلانکا درمجموع نسبت به بسیاری از مقصدهای غربی، کشوری ارزان است

سریلانکا درمجموع نسبت به بسیاری از مقصدهای غربی، کشوری ارزان است. با وجود این می‌توانید با به کاربستن چند نکته، سفر به این شهر را ارزان‌تر تمام کنید، بدون اینکه مجبور باشید لذت‌های سفر را محدود کنید.

در سفر به بنتوتا و سریلانکا این چند نکته را برای کاهش هزینه‌های سفر در نظر داشته باشید:

غذاهای محلی بخورید

غذاهای محلی در بنتوتا

عکس از theculturetrip (عکاس: Randholee)

غذاهای سریلانکایی، لذیذ و البته پرادویه هستند. غذا خوردن در رستوران‌های محلی که غذاهای بومی دارند تقریبا یک چهارم رستوران‌های غربی هزینه دارد. انواع خوراک سبزیجات، برنج و کاری حدود ۳۰۰ روپیه قیمت دارند که قیمتی بسیار ارزان و مناسب است. حجم غذاها قابل‌توجه است و معمولا یک پرس برنج سرخ شده، نودل یا خوراک را دو نفری می‌توانید نوش جان کنید. بنابراین اگر دنبال این هستید که واقعا هزینه‌های سفر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید می‌توانید غذا را با دوستان و همسفران خود، شریک شوید.

هتل رزرو نکنید

اگر در فصل‌های خلوت سال به بنتوتا سفر می‌کنید، لازم نیست هتل را از قبل رزرو کنید. در فصل‌های خلوت، همه‌ هتل‌ها دنبال مشتری هستند و معمولا مقدار زیادی در هزینه‌های اقامت کوتاه می‌آیند. حتی در این فصل‌ها، از طریق رانندگان اتوبوس و تاکسی می‌توانید اقامتگاه‌های ارزانی پیدا کنید که تخفیف‌های بسیار قابل‌توجهی دارند. در صورتی که در این فصل اگر از قبل و از طریق سایت‌های مختلف، هتل رزرو کنید، معمولا باید هزینه‌های بسیار بیشتری بپردازید.

با اتوبوس سفر کنید

سفر با اتوبوس در سریلانکا

عکس از وب‌سایت fishearsoup.com (عکاس: نامشخص)

اتوبوس ارزان‌ترین وسیله‌ حمل و نقل در بنتوتا است. یک مسیر ۴ ساعته با اتوبوس فقط ۲۰۰ روپیه هزینه دارد. سرویس‌های اتوبوسرانی، گسترده هستند و تقریبا به هرجایی که بخواهید، اتوبوس وجود دارد.

مراقب کلاه‌برداری‌ها باشید

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود هزینه‌ زیادی در سفر پرداخت کنید، کلاه‌برداری‌های رایج است. مثلا ممکن است در ایستگاه اتوبوس، راننده‌ تاکسی یا توک توک به شما اطلاعات غلط بدهد و بگوید که برای مسیر مورد نظر شما اتوبوس نیست و باید تاکسی بگیرید. سپس چند برابر قیمت اتوبوس، از شما پول می‌گیرند تا به مقصد برسانند.

سبک سفر کنید

بار خود را سبک کنید. قطار و اتوبوس ارزان هستند ولی بسیار شلوغ می‌شوند. بنابراین برای اینکه بتوانید از آن‌ها استفاده کنید، نباید بار زیادی با خود حمل کنید. سبک‌تر سفر کنید تا بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و مجبور نباشید تاکسی‌های گران را سوار شوید.

چانه بزنید

توک‌‌توک‌های بنتوتا

عکس از وب‌سایت tripadvisor (عکاس: نامشخص)

توک توک یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در بنتوتا است و از تاکسی ارزان‌تر است. به همین دلیل بین مسافرانی که تنها سفر می‌کنند، طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل است که رانندگان آن‌ها سعی می‌کنند که شانس خود را برای درآوردن پول بیشتر، امتحان کنند و اولین بار که قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند، معمولا بسیار بیشتر از قیمت واقعی کرایه‌ها است. حتما برای گرفتن تخفیف چانه بزنید و رانندگان هم معمولا کنار می‌آیند. حتی اگر به توافق نرسیدید، راه خود را ادامه دهید. رانندگان معمولا دنبال‌تان می‌آیند و قیمت معقول‌تر را پیشنهاد می‌دهند.

آنلاین بمانید

سرویس دیتای موبایل در سریلانکا قابل‌قبول و نسبتا ارزان است. به‌جای اینکه هزینه‌های زیادی بابت رومینگ و استفاده از سیم‌کارت خود بپردازید، می‌توانید یک سیم‌کارت ارزان محلی بخرید که مخصوص مسافران است. به این ترتیب در شهر می‌توانید با هزینه‌ کمتری با جاهای مختلف تماس بگیرید و همیشه آنلاین باشید.

جاهای دیدنی بنتوتا

بنتوتا یک شهر توریستی زیبا و جذاب در سریلانکا است. این شهر در کمربند ساحلی این کشور واقع شده و به خاطر جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری که دارد از جمله مناظر و چشم‌اندازهای سرسبز نواحی روستایی، درختان بلند نخل و نارگیل و سایر شگفتی‌های طبیعی، مورد توجه مسافران به‌خصوص کوله‌گردها قرار گرفته است.

سبک زندگی در کنار دریا، در کنار جاذبه‌های متعدد طبیعی، از بنتوتا یک مقصد جذاب و متفاوت ساخته است و سفر به بنتوتا سفری است که تا مدت‌ها آن را فراموش نمی‌کنید. به‌محض اینکه وارد این شهر شوید، فضای آن را می‌پسندید و محو مهمان‌نوازی اهالی آن می‌شوید. زیبایی‌های طبیعی و نفس‌گیر این شهر، باعث شده که برای سفر ماه عسل هم مناسب باشد. زیبایی‌های بنتوتا را نمی‌توان در قالب محدود کلمات، توصیف کرد.

این شهر جاذبه‌های فراوانی دارد که در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین‌های آن آشنا می‌شویم. در سفر به بنتوتا حتما زمانی را برای سر زدن به این جاذبه‌ها در نظر بگیرید.

بریف گاردن (Brief Garden)  

راهنمای سفر به بنتوتا

بریف گاردن یکی از آرام‌ترین و دنج‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی بنتوتا است. این باغ در ۸ کیلومتری از شهر قرار دارد و به سبک باغ‌های ژاپنی تزیین و طراحی شده است. حال‌وهوای این باغ شما را به دوران استعمار می برد. حتما تابه‌حال اسم بویس باوا را شنیده‌اید. بویس باوا یک معمار معروف است و این باغ، قبلا خانه‌ او بود. در سفر خود به بنتوتا بسیاری از آثار او را خواهید دید.

ساحل بنتوتا

راهنمای سفر به بنتوتا

کافی است تا اسم ساحل بنتوتا را در گوگل جست‌وجو کنید و تصاویر بی‌نظیر آن را ببینید تا متوجه شوید که چرا این قدر محبوب است و جزو جاذبه‌هایی است که در سفر به سریلانکا هرگز نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهید. این ساحل بی‌نظیر موقعیتی عالی برای استراحت و آرام گرفتن در طبیعت حاشیه‌ اقیانوس هند دارد. سواحل طلایی بکر، شما را شگفت‌زده می‌کند. آنچه که بر جذابیت این ساحل زیبا می‌افزاید، درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ نخل است که در گوشه و کنار ساحل، چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.

جزیره‌ سینامون (Cinnamon Island)

راهنمای سفر به بنتوتا

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بنتوتا، جزیره‌ سینمامون است. این جزیره در فهرست بهترین دیدنی‌های نزدیک بنتوتا قرار دارد. این جزیره بیشتر از هرچیز به خاطر مزارع دارچین شهرت دارد و نام آن نیز به‌معنای جزیره‌ دارچین است. در این جزیره اطلاعات جالبی در مورد دارچین و فرایند تهیه و آماده‌سازی آن برای استفاده یاد می‌گیرید. چندین نسل است که این جزیره توسط یک خانواده اداره می‌شود و فرصت بازدید از آن را در بنتوتا نباید از دست بدهید.

منطقه‌ تاریخی Galapata Vihara

راهنمای سفر به بنتوتا

منطقه‌ تاریخی Galapata Vihara در قرن دوازدهم ساخته شده است. این مجموعه‌ زیبا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های بنتوتا است. آن‌چیزی که بیش از همه باعث شگفتی گردشگران می‌شود، هزارتویی از تونل‌های زیرزمینی است که معابد مختلف را به هم پیوند می‌دهد. این مجموعه میزبان یک تندیس بزرگ بودا به ارتفاع ۳۰ متر است که با نقاشی های زیبا و دیدنی احاطه شده است. این معبد، تاریخچه‌ای غنی دارد و برای کسانی که به تاریخ و معماری‌های باستانی علاقه دارند، یک جاذبه‌ فراموش‌نشدنی و جذاب است.

شهر Ambalangoda

راهنمای سفر به بنتوتا

یکی از شهرهای دیدنی نزدیک بنتوتا، شهر Ambalangoda که ۲۴ کیلومتر از بنتوتا فاصله دارد. این شهر را بیشتر از همه چیز به خاطر رقصنده‌های شیطان می‌شناسند. رقصنده‌هایی که با ماسک‌های شیطان، رقص‌های سنتی و محلی را اجرا می‌کنند و تماشای این رقص‌های سنتی یکی از تفریحات محبوب گردشگران در این منطقه است. در اطراف، فروشگاه‌های کوچک زیادی وجود دارد که این ماسک‌ها را برای فروش با قیمت مناسب عرضه می‌کنند.

ساحل Moragalla

راهنمای سفر به بنتوتا

ساحل موراگالا یکی از سواحل بکر و آرام در نزدیکی بنتوتا است که هنوز شلوغ و توریستی نشده است. اینجا شاید به‌اندازه‌ سایر مناطق ساحلی، مشهور نباشد ولی برای کسانی که دوست دارند در محیط‌های دنج و آرام تفریح کنند، فرصتی مناسب است. آب‌های آبی و شفاف باعث شده که موقعیتی عالی برای ورزش‌های آبی مثل غواصی و بادموج‌سواری باشد. گونه‌های گیاهی این منطقه نیز بسیار شگفت‌انگیز و جذاب است و فرصتی عالی برای قایق‌سواری است که نباید از دست بدهید.

مرکز ورزش‌های آبی Diyakawa (Diyakawa Water Sports Centre)

راهنمای سفر به بنتوتا

در  مرکز ورزش‌های آبی دیاکاوا می‌توانید انواع ورزش‌های آبی را تجربه کنید و همراه با خانواده و دوستان خود از تفریحات مختلف لذت ببرید. این جاذبه، بسیار امن، نسبتا ارزان و تجربه‌ای کاملا دوستانه و جذاب است. جت اسکی یکی از تجربیات جذابی است که شور و هیجان خاصی به سفرتان می‌دهد. امکانات مدرن و عالی در کنار کارکنان ماهر و آموزش‌دیده باعث شده که از حضور در این مجموعه‌ تفریحی لذت ببرید و اوج هیجان و ماجراجویی را با خیال راحت تجربه کنید.

سافاری در رودخانه Madu Ganga

راهنمای سفر به بنتوتا

سافاری در رودخانه Madu Ganga یک موقعیت بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به طبیعت است. طبیعت زیبا که بهشت را به خاطر می‌آورد و حیات وحش بی‌نظیر دست به دست هم داده‌اند تا این تفریح جذاب، جزو محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در سفر به سریلانکا باشد. بیش از ۱۱۱ گونه از پرندگان مختلف در این منطقه زندگی می‌کنند که فرصتی عالی برای تماشای آن‌ها و حتی عکاسی از آن‌ها برای گردشگران فراهم می‌شود. قایق‌سواری در رودخانه و برقراری ارتباط با اهالی بومی منطقه، از تجربیات جذابی است که در این منطقه برایتان رقم می‌خورد.

قلعه هلندی  Galle (Galle Dutch Fort)

راهنمای سفر به بنتوتا

قلعه‌ هلندی Galle یکی از جاذبه‌های محبوب بنتوتا برای علاقه‌مندان به تاریخ است. در این قلعه‌ شگفت انگیز اطلاعات جالبی در مورد تاریخ و فرهنگ و سنت‌های سریلانکایی به دست می‌آورید. این قلعه در حدود ۵۰ کیلومتر از بنتوتا فاصله دارد و در جنوب آن قرار گرفته است. این قلعه میزبان مجموعه‌ای از موزه‌های ارزشمند و باستانی و کلیساهای قدیمی است. بسیاری از فستیوال‌های ادبی و هنری در این قلعه برگزار می‌شود و بد نیست که در یکی از آن‌ها شرکت کنید. بازدید از این قلعه، تجربه‌ جذابی است که نباید در سفر به بنتوتا از دست بدهید.

رژیم غذایی در بنتوتا

رژیم غذایی در سریلانکا

عکس از وب‌سایت hyphenatedmagazine.com (عکاس: نامشخص)

سریلانکا سرزمین برنج و کاری است. غذاهای این کشور، عطر و طعم خاصی دارند و تقریبا مثل غذاهای هندی پرادویه هستند. برای تهیه‌ غذاها از میوه‌های محلی منطقه مثل نارگیل و جک‌فروت استفاده می‌شود. غذاهای دریایی و انواع ادویه‌ها جایگاه خاصی در آشپزی سریلانکایی دارند. غذاهای لذیذی در سریلانکا منتظر شما است. کافی است تا کمی ماجراجویی داشته باشید و از امتحان کردن طعم‌های جدید، نترسید.

در ادامه، چند غذای مشهور سریلانکایی را معرفی می‌کنیم که در سفر به این کشور، نباید فرصت امتحان کردن آن را از دست بدهید. در رستوران‌ های بنتوتا می‌توانید این غذاهای محلی را نوش جان کنید.

فیش آمبول تیال (کاری ماهی ترش)

کاری ماهی ترش سریلانکا

عکس از وب‌سایت sanjeevkapoor.com (عکاس: نامشخص)

حتما از جزیره‌ای در اقیانوس آرام، انتظار دارید که غذاهای دریایی متنوعی داشته باشد. در آشپزی سریلانکا، غذاهای دریایی نقش مهمی بازی می‌کنند . یکی از این غذاها، کاری ماهی ترش است که یکی از محبوب‌ترین انواع کاری ماهی در این کشور است.

ماهی مورد استفاده در این غذا، نوعی ماهی بزرگ با بافت نسبتا محکم است. آن را به قطعات کوچک مربعی خرد می‌کنند و در انواع ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه، سیر و... طعم‌دار می‌کنند. مهم‌ترین ماده‌ تشکیل‌دهنده‌ این غذای لذیذ، نوعی میوه‌ محلی خشک شده به نام goraka است. همین میوه، طعم ترش و لذیذی به ماهی می‌دهد.

این غذا نوعی خوراک خشک است؛ یعنی برای تهیه‌ و پخت آن از آب کمی استفاده می‌شود و برای سرو باید آب آن جمع شود. به این ترتیب، ادویه‌های مورد استفاده کاملا تکه‌های ماهی را در بر می‌گیرند و آن را طعم‌دار می‌کنند. خاستگاه این غذا، مناطق جنوبی سریلانکا است ولی در سراسر این کشور در رستوران‌ها پیدا می‌شود و بهتر است که آن را با برنج بخورید.

کتو روتی

کتو روتی، از غذاهای سریلانکا

عکس از وب‌سایت theflavorbender.com (عکاس: نامشخص)

کتو نوعی غذای سریع سریلانکایی است که در بازارهای این کشور، زیاد آن را خواهید دید. این غذا جزو فست‌فودهای محبوب این کشور است. این غذا تقریبا شبیه به برنج سرخ شده است ولی به‌جای برنج با نوعی نان مخصوص ترد و صاف، تهیه می‌شود. این نان را معمولا در آغاز روز سرخ می‌کنند و در اواسط روز وقتی آن را سفارش دهید، همراه با مواد دیگر، مجددا سرخ و آماده می‌شود. نتیجه‌ نهایی، نوعی خمیر لذیذ و طعم‌دار است که سرخ می‌شود. آن را با نوعی سس کاری تند سرو می‌کنند که آن را به‌عنوان دیپ می‌توانید استفاده کنید.

کاری مرغ

کاری مرغ در سریلانکا

عکس از وب‌سایت sbs.com.au (عکاس: Adam Liaw)

کاری مرغ غذایی ساده است که به‌راحتی تهیه می‌شود و در خانه‌ها تهیه‌ی آن بسیار رایج است. این غذا مدل‌های مختلفی دارد که به منطقه و ذائقه‌ی افراد بستگی دارد. برای طعم‌دار کردن آن از ادویه‌هایی مثل هل و میخک و رازیانه استفاده می‌کنند و از ادویه‌های دیگری مثل پودر چیلی، پودر کاری، زردچوبه، علف لیمو و برگ کاری نیز بهره می‌برند. همان طور که انتظار دارید غذایی پرادویه با عطر و طعمی خاص است.

برای افزودن غلظت بیشتر به سس این غذا، شیر نارگیل هم در آن می‌ریزند. بسته به دستوری که غذا طبق آن آماده می‌شود، ممکن است پوره‌ی گوجه فرنگی نیز در تهیه‌ی این غذا مورد استفاده قرار بگیرد. گوشت مرغ هم معمولا در این مواد پخته می‌شود تا کاملا طعم‌دار شود. این غذا را با برنج داغ یا با روتی سرو می‌کنند.

دال کاری

کاری دال در سریلانکا

عکس از وب‌سایت gousto.co.uk (عکاس: نامشخص)

دال کاری یکی از کاری‌های بسیار رایج در سریلانکا است. تقریبا در هر رستوران و خانه‌ای پیدا می‌شود. برای تهیه‌ی آن از نوعی حبوبات به نام ماسور دال استفاده می‌کنند و آن را می‌جوشانند تا کاملا نرم شود. در یک ماهیتابه‌ی جداگانه، تعدادی از مواد غذایی تازه مورد استفاده مثل پیاز، گوجه و چیلی سبز تازه را نمک می‌زنند و با ادویه‌هایی مثل زیره، زردچوبه، شنبلیله، دانه خردل و برگ کاری طعم‌دار می‌کنند. همه مواد اولیه با هم ترکیب می‌شوند و مقداری آب نارگیل تازه نیز به آن‌ها افزوده می‌شود. همین مواد باعث طعم قوی و خامه‌ای این غذای لذیذ است. این غذا را به‌شکل‌های مختلف می‌توان سرو کرد و در هر حال، لذیذ است ولی معمولا به‌عنوان دیپ برای خوردن در کنار انواع نان، سرو می‌شود.

لامپریس

لامپریس، از غذاهای سریلانکا

عکس از وب‌سایت whetstonemagazine.com (عکاس: Lansi's Colombo)

آشپزی سریلانکا تحت‌تاثیر حضور استعمارگران قرار گرفته است و نشانه‌هایی از آشپزی هلند را نیز در آن می‌توانید پیدا کنید. این غذا با موادی مثل گوشت، برنج و سس چیلی تهیه می‌شود و آن را در برگ موز می‌پیچند و بخارپز می‌کنند. برنج را با عصاره‌ی گوشت می‌پزند و معمولا از گوشت‌های مختلفی برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند و با هل، میخک و دارچین طعم‌دار می‌کنند.

مقداری برنج را در مرکز برگ موز می‌گذارند و کاری گوشت مخلوط را به‌همراه انواع سبزیجات در کنار آن قرار می‌دهند. این کاری ممکن است شامل میگو و گوشت گاو باشد. آن را می‌بندند و سپس بخارپز می‌کنند. گوشت را معمولا با ادویه‌های شیرین می‌پزند. در مدل‌های مدرن تر این غذا گاهی از مرغ و تخم‌مرغ هم در تهیه‌ی آن استفاده می‌شود.

آپام

آپام، از خوراکی‌های سریلانکا

عکس از وب‌سایت tfninternational.com (عکاس: نامشخص)

آپام در واقع پنکیک سریلانکایی است. برای تهیه‌ی آن از موادی مثل شیر نارگیل، آرد برنج، آب نارگیل و شکر استفاده می‌کنند. مواد ترکیب شده را در وک مخصوص سرخ می‌کنند. این پنکیک را ممکن است شیرین یا شور تهیه کنند. یکی از انواع رایج آن در بین اهالی سریلانکا، پنکیک تخم مرغی است. برای تهیه‌ی آن تخم‌مرغ را در پنکیکی شبیه به کاسه می‌شکنند. این پنکیک را با مواد دیگری مثل پیاز، چیلی، آب لیمو و نمک، طعم‌دار می‌کنند. مایع این غذا بسیار شل و روان است ولی برای تهیه‌ی پنکیک‌های رشته‌ای، خمیر سفت‌تری تهیه می‌کنند. برای تهیه‌ی پنکیک‌های رشته‌ای از یک وسیله‌ی مخصوص استفاده می‌کنند که نتیجه‌ی نهایی، پنکیک شبیه به نودل است. این پنکیک را معمولا برای صبحانه یا شام همراه با کاری می‌خورند.

کاری جک‌فروت سبز

کاری جک‌فروت سبز، از غذاهای سریلانکا

عکس از وب‌سایت lotusartichoke.com (عکاس: نامشخص)

میوه‌ی جک فروت را در مراحل مختلف رشدش به‌شکل‌های مختلف مصرف می‌کنند. از میوه‌ی کال گرفته تا میوه‌ی آبدار و رسیده. کاری جک فروت سبز نوعی خورش کاری است که با جک فروت سبز تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا، میوه را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند و می‌پزند تاحسابی نرم شود. سپس آن را با پیاز، سیر، زنجبیل و انواع ادویه‌ها مثل دانه خردل، زردچوبه، پودر چیلی، پودر کاری و برگ کاری طعم‌دار می‌کنند. مرحله‌ی نهایی، اضافه کردن شیر نارگیل است و آن را می‌جوشانند تا آب غذا، کم شود و تمام طعم‌دهنده‌ها به میوه‌ی جک فروت نفوذ کنند. این میوه بافتی سفت مثل سیب‌زمینی دارد. در بیشتر رستوران‌های کاری در سراسر سریلانکا می‌توانید این غذای لذیذ و متفاوت را سفارش دهید.

وامباتو موجو

وامباتو موجو را معمولا به‌عنوان ساددیش در کنار برنج و کاری سرو می‌کنند. برای تهیه‌ی آن، بادمجان را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند و در روغن سرخ می‌کنند تا پوست آن ترد و بافت داخلی آن نرم شود. سپس آن را با یک قاشق شکر، سرکه، پیاز قرمز، دانه خردل، پودر چیلی و مقداری پودر زردچوبه طعم دار می‌کنند. کافی است یک تکه از این بادمجان فرآوری شده را در دهان بگذارید تا در هان‌تان آب شود و از طعم متفاوت و خاصش لذت ببرید. طعمی ترش و شور و شیرینی دارد و این تضاد طعم‌ها، معمولا برای گردشگران جذاب است.

سالاد یا سامبول گوتو کولا

سامبول گوتو کولا، از غذاهای سریلانکا

عکس از وب‌سایت akkiskitchen.com (عکاس: نامشخص)

یکی از غذاهای گیاهی و لذیذ که همیشه در سریلانکا می‌توانید نوش جان کنید، سالاد گوتو کولا است. این گیاه که آن را  پنی‌ورت آسیایی هم می‌نامند، یک داروی گیاهی در آسیا است. آن را خرد می‌کنند و با مواد دیگری مثل موسیر، گوجه، نارگیل تازه خرد شده و چیلی مخلوط می‌کنند. برای طعم‌ دادن به سالاد از نمک و فلفل و آب لیمو استفاده می‌کنند.

سامبول کلمه‌ای است که در سریلانکا به ترکیبی از مواد خام گفته می‌شود و در واقع می‌توان آن را سالاد نامید. گوتو کولا، طعمی خاص و عطری متفاوت دارد. این سالاد معمولا به‌عنوان ساید دیش، همراه با برنج و کاری سرو می‌شود.

کیریبات و لونو میریس

کیریبات نوعی برنج است که آن را با شیر نارگیل غلیظ می‌پزند و آن را معمولا در مراسم و مهمانی‌های خاص سرو می‌کنند مثلا در جشن سال نو. انواع مختلفی از آن تهیه می‌شود ولی همه آن‌ها را با جوشاندن برنج تهیه می‌کنند. قبل از اینکه برنج پخته شود، شیر نارگیل و مقداری نمک به آن اضافه می‌کنند. شیر نارگیل، طعمی خامه‌ای و لذیذ به برنج می‌دهد. وقتی برنج پخته شد آن را مثل قطعات کیک، تقسیم و سرو می‌کنند.

این غذا را در کنار بسیاری از غذاهای سریلانکایی می‌توان سرو کرد. آن را ممکن است با طعم شیرین یا شور همراه با سس چیلی و کاری تهیه کنند. یکی از مواد رایج برای سرو کردن کنار این غذا، لونو میریس نام دارد که نوعی سامبول سس چیلی است که آن را با چیلی قرمز، پیاز، آبلیمو، نمک و گاهی نوعی ماهی خشک شده تهیه می‌کنند.

پل سامبول (چاشنی نارگیلی)

پل سامبول (چاشنی نارگیلی) در سریلانکا

عکس از وب‌سایت greatbritishchefs.com (عکاس: نامشخص)

در کشوری که نارگیل از اهمیت زیادی برخوردار است و زیاد رشد می‌کند، سایددیش‌های متنوعی پیدا می‌شود که آن را با نارگیل تهیه می‌کنند. پل سامبول یا چاشنی نارگیل تازه، یک ترکیب ساده از نارگیل خرد شده، پیاز قرمز، چیلی خشک یا پودر چیلی، آب لیمو، نمک و نوعی ماهی است اگر در دسترس باشد. این مواد، خرد یا آسیاب می‌شوند و آن را در کاسه‌ای با هم مخلوط می‌کنند. در سریلانکا این چاشنی را به‌عنوان سایددیش تقریبا با همه نوع غذایی سرو می‌کنند. این چاشنی با برنج و کاری، روتی نارگیل، پنکیک رشته‌ای و تکه‌های نان، مناسب است. اگر از علاقه‌مندان به نارگیل باشید، هیچ چاشنی‌ای بهتر از این در دنیا پیدا نمی‌کنید.

بکرایی (Wood apple)

صحبت کردن از آشپزی در سریلانکا بدون نام بردن از بکرایی کامل نیست. این گیاه بومی این منطقه است و میوه‌ای با طعمی خاص دارد که تقریبا اندازه نارگیل پوست‌کنده است. این میوه پوسته‌ای سخت دارد و عطری قوی و تند و تیز شبیه به بلوچیز. کافی است در بازارهای سریلانکا قدم بزنید تا این میوه را قبل از دیدن، از طریق بوی تند و تیزش کشف کنید. در پوسته‌ی سخت این میوه، مایعی قهوه‌ای تیره وجود دارد که شبیه به پالپ تمرهندی یا کشمش تخمیر شده است.

این میوه را می‌توان مستقیما از پوسته بیرون آورد و نوش جان کرد ولی رایج‌ترین روش برای خوردن این میوه، استفاده از اسموتی آن است که آن را با نام آب بکرایی می‌شناسند. برای تهیه‌ی اسموتی از آن، شکر و آب هم به این میوه اضافه می‌کنند. این اسموتی طعمی ترش و شیرین دارد.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به بنتوتا؛ شهر سواحل طلایی در سریلانکا

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map