وسایل ضروری برای کویرنوردی چیست؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
وسایل ضروری برای کویرنوردی چیست؟

انتخاب مناسب وسایل سفر به کویر اهمیت بسیار زیادی دارد و به‌همراه نداشتن وسایل و تجهیزات لازم می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

فردی که قصد سفر به کویر و کویرنوردی را دارد، علاوه‌ بر اینکه باید مهارت و آشنایی کافی با محیط کویر و خطرات بالقوه آن را داشته باشد، باید تمام وسایل ضروزی سفر به کویر را نیز همراه خود داشته باشد؛ چراکه این وسایل می‌تواند سفر به کویر را امن‌تر و راحت‌تر کند و حتی در برخی از موارد می‌تواند انسان را از خطر مرگ نجات دهد. در ادامه این مقاله به فهرست وسایل ضروری سفر با تورهای کویرگردی اشاره خواهیم کرد.

وسایلی که برای کویرنوردی احتیاج خواهید داشت

کلمن و قمقمه آب

آب

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

قطعا آب در کویر گنجی بی‌نهایت ارزشمند است. پیاده‌روی در کویر باعث تعریق زیاد و از دست رفتن آب بدن می‌شود. فردی که قصد کویرنوردی را دارد، باید در طول روز حداقل چهار لیتر آب بنوشد؛ بنابراین، قبل از ورود به کویر آب کافی بنوشید و آب کافی نیز همراه خود داشته باشید.

همچنین به‌خاطر داشته باشید که خنک نگه داشتن مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و میوه‌ها جهت جلوگیری از فساد آن‌ها مستلزم استفاده از یک کلمن خوب است. برای افزایش کارایی کلمن باید آن را با بطری‌های آب سرد و قطعات کوچک یخ پر کنید.

سایه‌بان پایه‌دار

سایه بان پایه دار

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

بدون تردید یکی از مشکلات اصلی کویرنوردی، آفتاب‌سوختگی است؛ مخصوصا ظهرها که دمای هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و خورشید به‌صورت عمود به زمین‌ می‌تابد؛ برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است حتما یک سایه‌بان پایه‌دار همراه خود داشته باشید تا در موقع استراحت و نشستن از آن استفاده کنید.

وسایل بهداشت شخصی

وسایل بهداشت شخصی

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

شما نباید به‌خاطر اینکه در میان کویر هستید، بهداشت را فراموش کنید؛ بلکه باید تمام وسایل بهداشتی مثل مسواک و خمیردندان، شامپوی سر و شامپوی بدن یا حداقل یک دستمال مرطوب و محلول بوگیر همراه خود داشته باشید. توصیه می‌کنیم همه این وسایل را درون یک کیف قرار دهید تا کنار هم و در دسترس باشند و حمل آن‌ها نیز آسان‌تر باشد.

زیرانداز و پتوی مسافرتی

قطعا در کویرنوردی طولانی مدت در کویر از این دو وسیله استفاده خواهید کرد تا از گرد و غبار و سرما در امان باشید. زیراندازهای مخصوص کمپ زدن، بسیار مناسب و کاربردی هستند.

کرم ضدآفتاب

کرم ضد آفتاب

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

به‌همراه داشتن کرم ضدآفتاب درست مانند آب کافی ضروری است. سعی کنید از کرمی استفاده کنید که از پوست صورت در مقابل آفتاب‌سوختگی و اشعه UV خورشید محافظت کند؛ اشعه‌ای که موجب آسیب دیدن پوست و سرطان می‌شود. در کویرنوردی لازم ات که هر چند ساعت یک بار حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

کوله‌پشتی مناسب

کوله پشتی

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

کوله‌پشتی نیز یکی از وسایل ضروری برای سفر به کویر برای حمل وسایل مختلف از جمله آب، غذاهای سبک و جعبع وسایل کمک‌های اولیه است. کوله‌پشتی باید سبک‌وزن و اندازه شما باشد. معمولا کوله‌پشتی‌های کویرنوردی یک محفظه آب و یک لوله نیز برای نوشیدن آب دارند که تا کنار دهان شما کشیده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مجبور نباشید برای هر بار نوشیدن آب، بطری آن را از کوله خارج کنید.

اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی

اپلیکیشن های موقعیت یابی

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

در صورت عدم امکان استفاده از دستگاه‌های GPS حرفه‌ای، اپلیکیشن آنلاین و آفلاین «گوگل مپ» و اپلیکیشن آفلاین «Maps.me» ابزارهایی هستند که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین اپلیکیشن «Roadtrippers» هم می‌تواند مکان‌های جذاب مسیر را برای شما نمایش دهد.

عینک آفتابی مناسب

به‌همراه داشتن عینک آفتابی مناسب جهت محافظت چشم در برابر شن و ماسه و اشعه‌های مضر آفتاب نیز کاملا ضروری است.استفاده از عینک پلاریزه نیز توصیه می‌شود. بهتر است عینک بند داشته و درست اندازه سر شما باشد تا مفقود نشود.

چادر مناسب کویر

چادر

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

در سفر یک یا دو روزه به کویر می‌خواهید در طول روز کمی بخوابید و استراحت کنید. به‌همراه داشتن چادری که بتواند شما در مقابل گرما و اشعه‌های سوزان خورشید محافظت کند، برای خواب راحت در روز کویر الزامی است. چادرهایی که باد بتواند در آن‌ها جریان پیدا کند و پنجره‌های توری و درهای بزرگ داشته باشند، برای کمپ زدن در کویر مناسب هستند.

حشره‌کش

حشره کش

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

برخی از حشرات ساکن کویر واقعا خطرناک هستند و حتی می‌توانند باعث مرگ شما شوند. برای مقابله با پشه‌ها، کنه‌ها و دیگر حشرات خطرناک باید از پشه‌کش‌های قوی استفاده کنید که برای انسان ضرری ندارند. در ضمن محلول‌ها و کرم‌هایی در بازار موجود هستند که از شما و پوست‌تان در برابر حشرات محافظت می‌کنند و آن‌ها را از شما دور نگه می‌دارند. برخی از این مواد از ماندگاری بالایی برخوردارند.

دوش خورشیدی

دوش خورشیدی

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

دوش خورشیدی یکی از وسایل جدید و البته جالب برای دوش گرفتن در کویر است. این دوش از یک کیسه سیاه رنگ تشکیل می‌شود که یک لوله با سری دوش کوچک روی آن نصب شده است. برای استفاده از این دوش ابتدا باید کیسه آن را با آب پر کنید و اجازه دهید با انرژی خورشید گرم شود؛ سپس باید شیر آن را باز کنید و به‌راحتی دوش بگیرید.

جعبه کمک‌های اولیه

جعبه کمک های اولیه

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

گاهی اوقات مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای مثل زخم ‌شدن قسمت‌های مختلف بدن یا سردرد مانع ادامه راه شما می‌شود. بهتر است همیشه یک جعبه کمک‌های اولیه با وسایل درمانی مناسب همراه خود داشته باشید تا در مواقع ضروری، با مشکل مواجه نشوید.

لباس مناسب در کویر

لباس مناسب کویر

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

توصیه می‌کنیم لباسی را انتخاب کنید که از الیاف مصنوعی تهیه شده باشد، سریع خشک شود و رطوبت را هم به خود جذب نکند. استفاده از کلاه و عینک آفتابی هم ضروری است. اگر احتمال آفتاب‌سوختگی وجود دارد، حتما از شلوار استفاده کنید. در هنگام پیاده‌روی از جوراب و کفش مناسب استفاده کنید و برای اینکه گرما شما را آزار ندهد، دستمالی را مرطوب کنید و دور گردن خود بپیچید.

به‌خاطر داشته باشید که حمام آفتاب و غلتیدن در میان ماسه‌های گرم و نرم، جزو جذاب‌ترین تفریحات مناطق کویری است و برای لذت بردن از آن‌ها باید لباس مناسب داشته باشید.

دستمال محافظ

دستمال

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

دستمال‌هایی در بازار موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان سربند، ماسک صورت، پرچم و نشانه برای نشان دادن خود به نیروهای امدادی و کمک گرفتن از آن‌ها و سایر موارد استفاده کنید.

صندل مخصوص پیاده‌روی در کویر

صندل‌های مخصوص پیاده‌روی در کویر مقاومت بالایی دارند و کمان‌هایی که در بالای صندل قرار دارند، به‌خوبی از پا محافظت می‌کنند. یک صندل خوب باعث می‌شود در طول پیاده‌روی طولانی‌مدت هم کاملا راحت باشید.

شلوارک مخصوص پیاده‌روی در کویر

شلوارک

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

در هنگام پیاده‌روی در کویر باید کاملا راحت باشید و گرمای هوا نیز آزارتان ندهد. به همین دلیل استفاده از یک شلوارک مناسب می‌تواند پیاده‌روی را برای شما بسیار راحت‌تر کند.

لباس نامناسب و وسایل غیر ضروری

  • شلوار لی: استفاده از شلوار لی در کویر مخصوصا هنگام پیاده‌روی در هوای گرم اصلا توصیه نمی‌‌شود.
  • جواهرات و لباس‌های شیک و رسمی: ماجراجویی در کویر اصلا نیازی به این لباس‌‌ها و جواهرات ندارد.
  • وسایل الکترونیکی و دیجیتالی: قطعا در کویر استفاده از لپ‌تاپ، تبلت و گوشی اصلا ضروری نیست.
  • وسایل ارزشمند: در چنین محیطی امکان گم شدن یا حتی سرقت وسایل ارزشمند وجود دارد.
  • کاسه و بشقاب و وسایل آشپزی متعدد: به‌همراه داشتن این وسایل فقط بار شما را زیاد و سنگین می‌کند و هیچ ضرورتی ندارد.

دیگر تجهیزات ضروری در کویر

وسایل سفر

عکس‌ از وب‌سایت asherfergusson

از دیگر وسایل ضروری برای سفر به کویر می‌توان به حوله، چند دستمال، دستمال توالت، نوارچسب، درپوش‌های پوشاننده گوش، قطره چشم، دوربین باکیفیت، منور دستی و ظرف‌های نگه‌داری سوخت اشاره کرد.

نظر و تجربیات خود را در خصوص کویرنوردی با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع asherfergusson

دیدگاه