لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می‌کند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می‌کند

لوکزامبورگ؛ اولین کشوری در دنیا خواهد بود که حمل و نقل عمومی را رایگان می‌کند تا به این ترتیب به کاهش آلودگی هوا و ترافیک و همچنین کاهش استفاده مردم از خودروهای شخصی کمک کند.

لوکزامبورگ قصد دارد اولین کشوری در دنیا باشد که کرایه‌ی همه وسایل حمل و نقل عمومی را برمی‌دارد. دولت ائتلافی دوک‌نشین لوکزامبورگ متعهد شده است تا استفاده از قطارها و اتوبوس‌ها و ترامواها را رایگان کند، حرکتی که در تابستان ۲۰۱۹ به وقوع می‌پیوندد.

لوکزامبورگ از خیلی وقت پیش به دنبال یک رویکرد مترقی در حمل و نقل عمومی بوده است. در حال حاضر، کرایه‌ ۲ ساعت استفاده از این وسایل عمومی معادل ۲ یورو است (به عبارتی با توجه به وسعت کشور، این موضوع هر سفری را پوشش می‌دهد). مسافرانی که بخواهند بلیط خود را به درجه یک ارتقا دهند،‌ باید ۱ یوروی دیگر نیز بپردازند. بلیط هر نوع وسیله‌ی حمل و نقل عمومی درجه دو برای کل روز معادل ۴ یورو است.

حمل و نقل لوکزامبورگ

تابستان امسال همه افراد زیر ۲۰ سال می‌توانستند به رایگان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، هرچند «mPass» سالیانه برای هر نوع وسیله‌ی حمل و نقل عمومی فقط ۱۵۰ یورو تمام می‌شود.

دولت جدید لوکزامبورگ با رایگان کردن حمل و نقل عمومی، تلاش می‌کند استفاده از اتومبیل‌های شخصی را در این کشور کاهش دهد. معضل ترافیک، یک مشکل جدی در داخل و حومه کشور بوده و ترافیک بین مرز لوکزامبورگ و فرانسه یک اتفاق متداول است. حدود ۲۰۰ هزار نفر از افراد ساکن در فرانسه، بلژیک و آلمان هر روز به لوکزامبورگ آمد و رفت می‌کنند و مطالعه‌ای اخیرا انجام شده است که نشان می‌دهد، راننده‌ها به‌طور میانگین حدود ۳۳ ساعت از وقت خود را در طول سال در ترافیک می‌گذرانند.

حمل و نقل عمومی رایگان، چه معنایی برای گردشگران دارد؟

حمل و نقل لوکزامبورگ

برای گردشگرانی که از سال ۲۰۲۰ به بعد به لوکزامبورگ سفر می‌کنند، مطمئنا رایگان شدن حمل و نقل عمومی،‌ خبر خوبی است. هرچند که هنوز روی عملکرد دقیق این سیستم به خوبی مطالعه نشده و تصمیمی برای کوپه‌های درجه یک و درجه دو قطارها گرفته نشده است، اما سیستم حمل و نقل عمومی رایگان به احتمال زیاد با استقبال گردشگران و مردم محلی مواجه خواهد شد.

این طرح در تئوری باعث می‌شود این کشور به مکانی خوشایندتر برای پیاده‌روی تبدیل شود و ترافیک و آلودگی را کم می‌کند. با این حال، مشخص نیست که دولت چطور می‌خواهد با افراد بی‌خانمانی که در ماه‌های سرد زمستان به این وسایل نقلیه عمومی پناه می‌برند، برخورد کند.

در کدام شهرها، حمل و نقل عمومی رایگان است؟

حمل و نقل لوکزامبورگ

شهرهای اروپایی به مرور زمان بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی رایگان پیش می‌روند تا با این روش از آلودگی هوا و ترافیک بکاهند. آن هیدالگو، شهردار پاریس، جدیدترین شهرداری است که به دنبال رایگان کردن حمل و نقل عمومی در سراسر شهر است و می‌خواهد روش موفق برخی از شهرهای کوچک فرانسه را ادامه دهد که به مردم محلی خود اجازه استفاده از حمل و نقل عمومی بدون پرداخت کرایه داده‌اند. هیدالگو اخیرا گفته بود که در حال انجام تحقیقاتی در مورد حمل و نقل رایگان است و از مقامات و کارشناسان می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۱۸ گزارشی در مورد قابلیت اجرایی مالی این طرح ارائه بدهند.

شهر نیور (Niort) در غرب فرانسه نیز از سپتامبر گذشته، امکان استفاده رایگان از اتوبوس‌ها را برای ۱۲۵ هزار نفر ساکن این شهر،‌ فراهم کرده که با موفقیت زیادی همراه بود چراکه تعداد مسافران را افزایش و تعداد خودروهای شخصی را کاهش داده است.

حمل و نقل لوکزامبورگ

دولت آلمان نیز مشابه فرانسه به منظور کاهش آلودگی هوا، به فکر رایگان کردن حمل و نقل عمومی در سراسر کشور است، البته در صورتی که طرح آزمایشی دولت در ۵ شهر بزرگ نظیر بن، اسن و مانهایم، موفقیت‌آمیز باشد. اما هلموت ددی، رئیس شورای شهرهای آلمان، هشدار می‌دهد که در صورت رایگان شدن حمل و نقل عمومی، دولت فدرال مجبور به تامین هزینه‌های مالی آن خواهد شد. بیشترین بخش حمل و نقل محلی در آلمان متعلق به شهرداری‌ها است.

شهر تالین، پایتخت استونی،‌ در سال ۲۰۱۳ اقدام به ارائه خدمات رایگان حمل و نقل عمومی برای همه ساکنان این شهر کرد. اوایل امسال دولت اعلام کرد که مردم می‌توانند از اتوبوس رایگان در سفر به شهرستان‌ها نیز استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه