پول لبنان در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
پول لبنان در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

صرف کردن پول در لبنان به‌راحتی آب خوردن است، فقط کافی است که وارد مغازه‌ای بشوید و از مالک آن بخواهید که دلارهای شما را بگیرد و لیره به شما بدهد. ولی آیا این کار مقرون به‌صرفه است؟

بهترین بخش آماده شدن برای سفر، چک کردن محل‌هایی است که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید. همه ما از فکر کشف مکان‌های جدید هیجان‌زده می‌شویم. ولی فراموش نکنید که مراقب موضوعات کوچک و به‌ظاهر پیش‌پاافتاده هم باشید. همین کارهای ظاهرا بی‌اهمیت هستند که بعدها به شما استرس وارد می‌کنند. یکی از آن‌ها، واحد پول رایج در کشوری است که می‌خواهید برای آن بار سفر ببندید.

دوراندیشی در هزینه سفر لبنان فقط این نیست که ارزان خرید کنید و هتل‌های ارزان رزرو کنید و به‌جای تاکسی، در خیابان‌ها پیاده راه بروید تا به کافه برسید. در سفرهای خارج از کشور این عبارت در حقیقت به دو نکته اشاره می‌کند: جلوگیری از پرداخت کارمزدهای زیاد و پیدا کردن بهترین نرخ برای صرف ارز.

واحد پول لبنان

لیره لبنان

واحد پول لبنان، لیره لبنان (در انگلیسی به آن پوند لبنان می‌گویند) است که به‌صورت LL یا LBP نشان داده می‌شود و از ۱۰۰ پیاستر یا قروش تشکیل شده است. ولی پول خرد لبنان هم مانند پول خردهای ایران، به‌خاطر تورم ارزش خود را از دست داده‌اند و در معاملات استفاده نمی‌شود.

اسکناس‌های لبنانی به دو زبان عربی و فرانسه چاپ می‌شوند و به‌صورت اسکناس‌های ۱٬۰۰۰ لیره، ۵٬۰۰۰ لیره، ۱۰٬۰۰۰ لیره، ۲۰٬۰۰۰ لیره، ۵۰٬۰۰۰ لیره و ۱۰۰٬۰۰۰ لیره موجود هستند. سکه‌های آن به‌صورت ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیره‌ای هستند که دو مورد اول تقریبا دیگر در بازار کاربردی ندارند. اسکناس‌های ۱۰۰۰ لیره‌ای به دو شکل در بازار موجود هستند و هر دو، قابل‌قبول هستند. 

بنا به اعلام بانک مرکزی ایران، هر یک لیره لبنان در زمان نوشتن این مطلب برابر با ۲۷٫۹۴ ریال ایران است.

لیره، ریال یا دلار؟

لیره لبنان

شعبه‌های بانک صادرات در شهرهای بیروت، بعلبک و صیدا مستقر هستند؛ ولی هیچ‌کدام از آن‌ها مجهز به خودپرداز نیستند و کارت‌های شتاب ایران در آنجا کاربرد ندارد

البته واضح و مبرهن است که پاسخ سوال بالا، دلار است. لیره در ایران یک ارز غیرقابل تبدیل است و امکان تهیه‌ی آن در صرافی‌ها نیست. همین شرایط را ریال ایران در کشور لبنان دارد. در حالی که دلار آمریکا به‌وفور در همه‌جای کشور استفاده می‌شود و حتی می‌توانید از آن برای پرداخت کرایه‌ی تاکسی هم استفاده کنید. رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها معمولا قیمت‌های خود را دلار آمریکا محاسبه می‌کنند و محل‌هایی هم که چنین نیستند، در صورت درخواست مشتری قیمت‌ها را به دلار تبدیل می‌کنند. وقتی که با دلار خرید می‌کنید، معمولا بقیه‌ی پول را به‌صورت لیره به شما برمی‌گردانند که در این صورت بهتر است از آن‌ها درباره‌ی نرخ تبدیل ارز سوال کنید. پس، اگر تصمیم گرفتید که از دلار آمریکا استفاده کنید، سعی کنید که پول خرد داشته باشید (اسکناس‌های ۱ تا ۲۰ دلاری). 

به‌خاطر متصل بودن لیره لبنان به دلار آمریکا، نرخ برابری دلار به لیره در همه جای دنیا نسبتا یکسان و در حدود ۱ به ۱۵۰۰ است و نوسان کمی را تجربه می‌کند. نرخ امروز آن ۱۵۰۷٫۵ است که البته برای گردشگرانی که با بودجه‌ی کم به لبنان سفر می‌کنند یا به هر دلیل دیگری، هزینه سفر برای‌شان مهم است، همین نوسان‌های کم هم تاثیرگذار است.

چون ارز مسافرتی که به سفر لبنان تعلق می‌گیرد به‌صورت یورو به مسافران پرداخت می‌شود، بنابراین قیمت لیره در برابر یورو هم برای ما مهم است: هر یک لیره لبنان برابر با ۱۷۰۴٫۳۴ یورو است. توصیه می‌شود که تا حد امکان به یورو متکی نباشید و سعی کنید که آن را یا به دلار یا به لیره تبدیل کنید. این واحد پول در مقایسه با لیره و دلار محبوبیت خیلی کمی در لبنان دارد.

چگونه در لبنان لیره تهیه کنیم؟

لیره لبنان

برای صرف دلار می‌توانید از هر سوپرمارکت یا هر مغازه‌ی دیگری بخواهید که دلارهای شما را بگیرند و به‌جای آن به شما لیره بدهند. این کار در لبنان رایج است، ولی این کار را تنها در صورتی انجام بدهید که نیاز فوری به لیره داشته باشید و در آن لحظه برای شما مقدور نباشد که خودتان را به یک بانک یا صرافی برسانید و همچنین، بهتر است که در مقادیر زیاد این کار را نکنید؛ چون مغازه‌دارها دلار را به‌صورت رند و با مبلغ  ۱۵۰۰ لیره برای شما صرف می‌کنند و ضرر زیادی را متحمل می‌شوید.

طبق یک اصل کلی در همه کشورها، پول در فرودگاه صرف نکنید، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. نرخ فرودگاه‌ها معمولا ارزان‌ترین نرخ صرف پول در هر کشور است. چون در بیروت حتی کرایه‌های تاکسی را هم می‌توانید به دلار پرداخت کنید، بنابراین اصلا نیازی نیست که بخواهید در فرودگاه پول صرف کنید؛ البته این در صورتی است که پول خرد داشته باشید و نخواهید که کرایه تاکسی و اتوبوس را با اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری حساب کنید.

بانک‌ها و صرافی‌ها

لیره لبنان

بیش از ۸۰ بانک مختلف ملی و بین‌المللی در لبنان مشغول به فعالیت هستند و از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۴ و شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۱۳ باز هستند. صرافی‌ها از این قانون تبعیت نمی‌کنند و ساعت بیشتری کار می‌کنند. در کنار صرافی‌های کوچک و بزرگی که با مجوز در لبنان مشغول کار هستند، وسترن یونیون هم در سراسر لبنان شعبه دارد. از صرافی‌های تراولکس اصلا استفاده نکنید، آن‌ها بدترین نرخ‌ها و کارمزدها را در میان رقبا دارند. خودپردازهای آن هم به همین صورت است.

چند شعبه بانک صادرات در شهرهای بیروت، بعلبک و صیدا مستقر هستند که خدمات بانکی به مشتریان ارائه می‌دهند. در صورتی که با کمبود پول در لبنان مواجه شدید، می‌توانید از دوستان‌تان بخواهید از این طریق پول از ایران به لبنان حواله کنند. هیچ‌کدام از آن‌ها مجهز به دستگاه خودپرداز نیستند و کارت‌های شتاب ایران در آنجا کاربرد ندارد.

برای مشاهده‌ی آدرس دقیق آن‌ها به سایت بانک صادرات مراجعه کنید.

کارت‌های بانکی و اعتباری و خودپردازها

لیره لبنان

واحد پول لبنان، لیره لبنان (به زبان انگلیسی پوند لبنان نامیده می‌شود) است که هر یک لیره با ۲۷٫۹۴ ریال ایران برابر است

کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند ویزا، مستر کارت، امریکن اکسپرس و دینرز کلاب در خیلی از محل‌ها پذیرفته می‌شوند. خودپردازها به‌وفور در بیروت و سایر شهرهای بزرگ کشور وجود دارند و هم پول محلی به مشتری‌ها می‌دهند و هم دلار.

هزینه‌های تبدیل ارز در سفرهای بلندمدت، بار سنگینی را به دوش مسافرها می‌گذارد. اگر می‌خواهید پول پس‌انداز کنید، باید بیشتر حواس خود را جمع این موضوع کنید. مسافرهای زیادی هستند که بدون توجه به کارمزدها و آخرین نرخ ارز، به هر خودپرداز یا صرافی که برسند، می‌ایستند و پول صرف می‌کنند.

وقتی که از خودپردازها در لبنان استفاده می‌کنید، معمولا این حق انتخاب به شما داده می‌شود که از بین دلار یا لیره یکی را انتخاب کنید. این انتخاب بستگی به ارز موجود در کارت شما دارد. اگر کارتی که دست شما است به دلار است، همان دلار را برداشت کنید، چون در لبنان به‌راحتی می‌توانید این ارز را خرج کنید. ولی اگر ارز موجود در آن یورو یا هر ارز دیگری است، بهتر است که قبل از هر کاری با بانک یا شرکت صادرکننده کارت مشورت کنید تا از نرخ تبدیل ارز به دلار یا ارز محلی و نرخ کارمزدی که آن‌ها و همچنین، خودپردازها دریافت می‌کنند مطلع باشید تا تصمیم بهتری بگیرید.

نکته‌هایی که باید بدانید

لیره لبنان

  • نقل‌وانتقال پول لبنان و هر ارز خارجی دیگری، به هر میزان و به هر شکلی، به خارج و داخل لبنان، آزاد است و هیچ کنترلی روی آن انجام نمی‌شود. تنها استثنا در این زمینه، سکه‌های طلا هستند که اگر مقدار آن را در زمان ورود به کشور اعلام کنید، به همان میزان می‌توانید از لبنان سکه‌ی طلا خارج کنید.
  • در صورتی که با لیره خرید می‌کند، خیلی از مغازه‌های یا کافه‌های کوچک‌تر، بقیه‌ی پولی که باید به شما برگردانند را دقیق حساب نمی‌کنند. چون سکه‌هاشان تقریبا بی‌ارزش است و به‌ندرت استفاده می‌شوند. ولی به‌جای اینکه بقیه‌ی پول را به‌شکل آدامس و شکلات و رنگارنگ با شما حساب کنند، آن را گِرد می‌کنند. اگر این کار را دوست ندارید، همیشه پول خرد در جیب‌های‌تان داشته باشید.
  • این موضوع ربطی به نحوه صرف کردن پول در لبنان ندارد؛ ولی بد نیست که بدانید پولی که مهاجران لبنانی در کشورهای دیگر برای بستگان‌شان در لبنان ارسال می‌کنند، ۲۰ درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. شاید همین عامل است که دلار را پس از پول لبنان تبدیل به پرکاربردترین ارز در این کشور کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه