عمارت کلاه‌فرنگی بی‌سیم دفتر کار وزیر شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
عمارت کلاه‌فرنگی بی‌سیم دفتر کار وزیر شد

علاقه وزیر ارتباطات به عمارت کلاه فرنگی بی‌سیم، سبب تبدیل بنای عمارت بی‌سیم به دفتر کار وی شد.

عمارت تاریخی بی‌سیم به دلیل علاقه وزیر ارتباطات به این بنای تاریخی، تبدیل به دفتر کار وی شد و قرار شد که آثار تاریخی داخل عمارت در همان ساختمان در سر جای خود باقی بمانند. عمارت کلاه فرنگی بی‌سیم نخستین ساختمان رسمی تشکیلات بی‌سیم و رادیو است.

در سال ۱۳۱۶ شمسی وزارت پست و تلگراف و تلفن زمینه ایجاد مرکز رادیو را در کشور فراهم کرد. زمانی کوتاه، تعدادی پست‌های فرستنده موج کوتاه و متوسط آمریکایی، انگلیسی و آلمانی از طریق شرکت‌های انگلیسی و آلمانی به منظور تلگراف و اقدامات مخابرات بی‌سیم خریداری و نصب شدند و کمی بعد ساختمان بنای مورد نیاز، یعنی عمارت بی‌سیم رادیو هم توسط یک شرکت پیمانکار آلمانی در اراضی قصر قاجار، یعنی کنار بنای کلاه فرنگی ساخته و آماده شد.

سید جمال هادیان زواره، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات، علت تبدیل عمارت بی‌سیم به دفتر وزیر ارتباطات را علاقه وزیر به حفظ بناهای تاریخی دانست و هدف وی از این امر را حفظ بنای تاریخی عمارت بی‌سیم دانست. علاوه بر این وی افزود:

در بررسی‌ها، حفظ هویت این بنای تاریخی توسط کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان طراحی داخلی مطالعه شده تا این اقدام، بدون هیچ آسیبی به بنا، اجرایی شود. وی هدف از این اقدام را حفظ بنای تاریخی بی‌سیم و احترام به کارکرد آن دانست.

به گفته هادیان این بنا در مرحله نخست نیاز به تعمیرات جزیی در بخش تاسیسات لوله آب، برق و آبدارخانه و موارد دیگر دارد. وی تاکید کرد که هیچ تغییر ماهوی در تبدیل بنا به دفتر کار، در بنا ایجاد نخواهد شد. وی همچنین گفت:

هیچ کدام از آثاری که در این بنا بود به جای دیگری منتقل نمی‌شود و همه آن‌ها در سر جای خود در همان فضا باقی خواهند ماند.

به گفته وی در این موزه، ۶ ژنراتور، دستگاه بی‌سیم و تعدای تابلوی نقاشی و فایل‌های تصویری و میزها و صندلی‌های قجری هستند که هیچ‌یک از عمارت خارج نمی‌شوند.

محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، این اقدام را مخالف اهداف میراث فرهنگی ندانست و گفت:

اگر به بنا آسیبی وارد نشود و مرمت شود، این نوع کاربری مخالف با ضوابط میراث فرهنگی نیست.

شیخ الاسلامی به مرمت بنای عمارت بی‌سیم در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت:

در آن زمان قرار بود عمارت بی‌سیم به موزن تبدیل شود، البته کاربری تشریفات هم بی‌ربط به فضا نیست.

وی دادن کاربری دفتر تشریفات یا دفتر کار وزیر را به بنای عمارت بی‌سیم و کارکرد آن مرتبط دانست و نگه داشتن وسایل داخل عمارت را از یک جهت که سبب بازدید مردم از این دستگاه‌های قدیمی می‌شود، مثبت دانست. وی همچنین رفت و آمد گردشگران برای بازدید از عمارت بی‌سیم را به دلیل قرار گرفتن در داخل وزارتخانه، کمی دشوار دانست.

عمارت بی‌سیم که در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید، در خیابان دکتر شریعتی و در مقابل خیابان شهید قندی، داخل محوطه وزارت ارتباطات واقع شده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه