مذاکره درباره حج عمره، پس از سه سال تعلیق

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
مذاکره درباره حج عمره، پس از سه سال تعلیق

پس از گذشت سه سال از تعلیق عمره، مسئولان ایران با تحویل پیش‌نویسی به مسئولان حج عربستان، با بیان شروطی، خواستار از سرگیری عمره شدند.

پس از حادثه فرودگاه جده در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۴، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور تعلیق عمره را صادر کرد. در آن دوره، ایران خواستار اشد مجازات برای دو مامور خاطی سعودی شد و روزنامه «الوطن» عربستان در خرداد ماه همان سال، خبر صدور حکم «چهار سال حبس و هزار ضربه شلاق» را برای دو مامور متهم به تعرض به دو نوجوان ایرانی، منتشر کرد.

دو سال بعد و زمانی که تنش‌های بین دو کشور افزایش یافته بود، ایران سعی داشت تا پس از یک سال توقف، حج را دوباره برقرار کند. سال گذشته، رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج عربستان، به ما اطمینان می‌دهد که هم‌اکنون هر دو مامور فرودگاه، در حال گذراندن دوران حبس‌شان هستند.

اما قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، پیش از حج ۹۶ که پس از یک سال تعطیلی اجرا شد، درباره دلایل اجرا نشدن حج عمره چنین می‌گوید:

دو دلیل داشت؛ نخست آن که مثل حج، توافق پایدار و محکمی برای عمره نداشتیم که تا چنین چیزی نباشد، نمی‌توان عمره را با توجه به زمان طولانی آن، اجرا کرد. دیگر آن که پارسال در وقت عمره، تعمیراتی در ناحیه زمزم در حال انجام بود که افراد بدون لباس را به صحن راه نمی‌دادند و یقینا اگر ایرانی‌ها می‌رفتند و نمی‌توانستند وارد شوند، شاکی می‌شدند.

او همچنین اشاره کرده بود که اگر حج ۹۶ بهتر برگزار شود، بستر برای عمره در سال آینده فراهم خواهد شد.

قاضی عسکر، در حالی که امسال برای اجرای مناسک حج ایرانی‌ها در عربستان حضور داشت، از تحویل پیش‌نویس با عنوان «از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده» به مسئولان حج عربستان خبر داد و گفت:

در صورت پذیرش شرایط ما، به‌خصوص حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی مانند حج تمتع از سوی مسئولان کشور میزبان، پس از مشورت با برخی مسئولان مربوطه در کشور، امیدواریم بتوانیم این مهم را نیز به انجام رسانیم.

حمید محمدی، که به تازگی از ریاست سازمان حج کنار رفته است، درباره این امر خوش‌بین نبود و گفته بود که رابطه دوجانبه‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد که این مسئله، به نتیجه رساندن عمره را سخت می‌کند. اگر این کشور ساز و کاری را مشخص نکند، نمی‌توان عمره را اجرا کرد.

پس از گذشت دو ماه از اظهار نظرهای ذکر شده، سرپرست حجاج ایرانی از وجود ۶ میلیون مطالبه‌گر حج عمره خبر می‌دهد. علیرضا رشیدیان، رئیس تازه نفس سازمان حج و زیارت، با ابراز امیدواری برای برقراری دوباره عمره، در این‌باره گفت:

اجازه دهید در مذاکره با طرف سعودی به نتایجی برسیم، چون لازم است درباره نحوه تامین هزینه‌های اقامت و حمل و نقل در موعد عمره به توافق‌هایی دست یابیم که هزینه عمره بالا نرود. با توجه به دغدغه‌های ارزی که در کشور داریم، باید راهکار جدیدی را برای تامین ارز دنبال کنیم، تا عمره بدون ایجاد مشکل برای زائران برقرار شود.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه