گالری گردی نیمروزی در حوالی پارک هنرمندان تهران

لیما باقری
لیما باقری چهار شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
گالری گردی نیمروزی در حوالی پارک هنرمندان تهران

گالری‌‌های محدوده پارک ایرانشهر، از تنوع و امکانات مختلفی برخوردار هستند که بازدید از آنها، می‌تواند درک جدیدی از خلق هنر را به شما القا کند.

گالری‌گردی یکی از فعالیت‌های شاخص دهه گذشته است که در کلان‌شهرهای ایران از جمله تهران، طرفداران خاص خود را دارد. گالری‌گردی، نه تنها درک هنرمندان و هنردوستان را از رویدادهای این حوزه افزایش می‌دهد، بلکه باعث آشنایی اقشار دیگر جامعه با حوزه‌های فرهنگی و هنری نیز می‌شود. در دنیای امروز، گالری‌ها نقش پلی ارتباطی را بین هنر و مردم، و هنرمندان و جامعه ایفا می‌کنند.

در این مقاله سعی شده است تا با ارائه برنامه‌ای نیم‌روزی، گالری‌های موجود در یک محدوده مشخص معرفی شده و ساعت و نحوه کار آنها بررسی شود. محدوده مورد نظر در این مقاله، اطراف پارک هنرمندان تهران است، که دارای گالری‌های متعدد به همراه امکانات متفاوت است. بازدید از گالری‌های مذکور، نه تنها مخاطب را با «هنر در حال رخداد» آشنا می‌کند، بلکه او را قادر می‌سازد تا انعکاس افکار و پندارهای روزمره خود را در قالب هنر و از زبان هنرمند، مشاهده نماید.

گالری دلگشا

گالری‌های معرفی شده در این مقاله به ترتیب، گالری دنا، گالری اثر، گالری هپتا، گالری دلگشا و گالری آ هستند. این گالری‌ها که با تغییر کاربری، در ساختمان‌های بازسازی شده قرار گرفته‌اند؛ نه تنها نمایشگاه‌هایی از آثار هنری مانند عکس، نقاشی، خط، آثار حجمی و ... را ارائه می‌دهند، بلکه برخی از آنها همچنین دارای فضایی برای نشستن، فروشگاه، کافه و حیاط نیز هستند.

برنامه گالری‌گردی نیم‌روزی ارائه شده در این مقاله، که زیر مجموعه مقاله‌های تهرانگردی است، از ساعت ۴ بعد از ظهر شروع شده و تا ۸ الی ۹ شب ادامه دارد. لازم به ذکر است، پیش از برنامه‌ریزی برای بازدید خود، به روزهای تعطیل هر گالری توجه داشته باشید.

گالری دنا

مقصد اول شما در این گالری‌گردی، گالری دنا است. گالری دنا که در خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از خیابان طالقانی، کوچه سوسن قرار دارد، دارای یک سالن یک طبقه است و نمایشگاه‌های مختلفی را در زمینه‌های مختلف برگزار می‌کند. این گالری به سیستم پروژکتور و پرده، برای نمایش قطعات تصویری مورد نیاز نمایشگاه مجهز بوده، و همه روزه به جز پنجشنبه‌ها، از ساعت ۱۶ تا ۲۰، به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان است. بازدید از این گالری در حدود ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

مجموعه عکس‌های گالری دنا

گالری اثر

پس از بازدید از گالری دنا، مقصد بعدی شما، گالری اثر در ضلع جنوبی پارک ایرانشهر است. این گالری که در پلاک ۱۶ خیابان برفروشان واقع شده است، یک سالن نمایش دارد و به نورپردازی ویژه نمایشگاه مجهز است. گالری اثر، همه روزه به جز روزهای شنبه، از ساعت ۱۱ تا ۸ شب، به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان است. بازدید از این گالری، به همراه پیاده‌روی لازم برای دسترسی به آن، در حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

مجموعه عکس‌های گالری اثر

گالری هپتا

به فاصله کمی آن طرف‌تر از گالری اثر، در ضلع غربی پارک ایرانشهر و در انتهای کوچه نیکوشهر، گالری هپتا قرار دارد. این گالری که در دو طبقه، دارای دو سالن نمایش و یک فروشگاه آثار هنری به نام «هپتا شاپ» است، به سیستم پروژکتور برای نمایش قطعات تصویری نمایشگاه مجهز بوده، و علاوه بر آن، حیاطی کوچک با میز و صندلی‌های برای استراحت بازدیدکنندگان نیز دارد. این گالری، همه روزه به جز پنجشنبه‌ها، از ساعت ۱۶ تا ۲۰، به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان است. بازدید از این گالری به همراه لذت بردن از فضای حیاط آن، در حدود ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

مجموعه عکس‌های گالری هپتا

گالری دلگشا

پس از بازدید از گالری هپتا، به سمت شمال پارک ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰ قدم بردارید. گالری دلگشا که در این مکان واقع شده، دارای یک نمایشگاه و فروشگاه دو طبقه از آثار هنری است که همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۸ شب، به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان است. از امکانات ویژه این گالری، می‌توان به طیف گسترده آثار هنری قابل خرید و حیاط کوچکی برای استراحت اشاره کرد. مدت زمان لازم برای بازدید از این گالری نیز در حدود ۱ ساعت است.

مجموعه عکس‌های گالری دلگشا

گالری آ

آخرین مقصد شما برای بازدید، مجهزترین گالری معرفی شده در مقاله خواهد بود. گالری آ علاوه بر دو طبقه نمایشگاهی، دارای تماشاخانه و کافه است، و همه روزه به جز شنبه‌ها، از ساعت ۱۴ تا ۲۰، به صورت رایگان پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. هرچند مدت زمان بازدید از این گالری، به همراه پیاده‌روی برای دسترسی به آن، در حدود ۱ ساعت به طول می‌انجامد، اما پس از پایان این برنامه‌نیم‌روزی، شما می‌توانید در کافه‌گالری این مجموعه به استراحت پرداخته و درباره تجربه خود از تماشای آثار هنری مختلف، به گپ و گفت‌ و گو با همراهان خود مشغول شوید. از نکات جالب این کافه، می‌توان به استفاده از نام هنرمندان شاخص عرصه‌های مختلف، به جای شماره بر روی میزها اشاره کرد. صرف شام در این کافه در حدود ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم به طول می‌انجامد و هزینه تقریبی آن، ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

محدوده تعیین شده جهت گالری‌گردی نیم‌روزی

منبع عکس: لیما باقری

مطالب مرتبط:

دیدگاه