فرودگاه لندن سیتی خواستار توقف ساخت و ساز برج تولیپ شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
فرودگاه لندن سیتی خواستار توقف ساخت و ساز برج تولیپ شد

فرودگاه لندن سیتی به دنبال توقف ساخت‌وساز برج تولیپ است، چراکه فکر می‌کند بخش متحرک این برج می‌تواند باعث سردرگمی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی شود.

فرودگاه لندن سیتی (London City Airport) اصرار به توقف برنامه‌های ساخت‌وساز در برج جدید تولیپ (Tulip tower) دارد چراکه معتقد است این برنامه‌ها می‌تواند باعث سردرگمی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی شود. کارشناسان فنی به این نگرانی‌ها دامن زده‌اند و می‌گویند گاندولاهای گردان که بازدیدکنندگان را به‌صورت دایره‌وار در بالای سازه می‌چرخاند می‌تواند در سیستم‌های رادار فرودگاه اختلال ایجاد کند. آن‌ها معتقدند ساخت‌وساز  آسمان‌خراش ۳۰۵ متری باید تا زمان ارزیابی‌های کامل درباره احتمال تاثیر این برج بر رادارهای فرودگاه (که در حدود ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد) متوقف شود.

نورمن فاستر و شرکا به‌عنوان طراح این برج، برنامه‌های برج تولیپ را در اوایل نوامبر آغاز کرده‌اند که با انتقادات و نارضایتی‌هایی همراه بوده است. یک حباب تخم‌مرغی شکل ۱۲ طبقه در بالای یک پایه بتنی قرار دارد که شامل کره‌های شیشه‌ای گردان می‌شود و بازدیدکنندگان را به مدت ۸ دقیقه در بالای برج می‌چرخاند. ارتفاع آن دوبرابر بلندتر از چشم لندن است که دومین جاذبه‌ی گردان بلند لندن به حساب می‌آید. چندین رستوران و بار، گالری تماشا و سالن مطالعه بر فراز آسمان در این برج ۱۲ طبقه قرار دارد. حرکت سکوی دایره‌ای شکل مستمر است و بر روی سیستم استاتیکی سازه تاثیر اندکی می‌گذارد.

برج تولیپ

پوشش‌های رادار می‌تواند به شدت تحت تاثیر ساختمان‌های بلند قرار بگیرند، زیرا مانع از شناسایی و تشخیص هواپیماها می‌شوند. این سازه می‌تواند موقعیت‌های اشتباه و غلطی از هواپیماها را به کنترل‌کنندگان خطوط هوایی نشان دهد.

سیستم‌های رادار مدرن به راحتی می‌توانند هواپیماها را از ساختمان‌ها متمایز کنند، اما مقامات فرودگاه لندن سیتی می‌گوید ماهیت متحرک برج تولیپ می‌تواند باعث سردرگمی این سیستم‌ها شود. کار طراحی ساختمان برج را شرکت صفرا گروپ انجام داده و مسئولیت طراحی آسمان‌خراش گرگین و مقر ۱٫۳ میلیارد یورویی شبکه بلومبرگ در اروپا را نیز برعهده داشته است.

این برنامه با مخالفت و انتقادهایی از سوی ساکنان محلی نیز مواجه شده است. یکی از آن‌ها معتقد است:

اصلا نمی‌فهمم ما چه نیازی به این جاذبه‌ی تخم‌مرغی شکل با کمترین زیبایی‌شناسی داریم. به‌عنوان یکی از ساکنان این محل با پروژه ساخت این برج مخالفم چراکه باعث ایجاد سروصدا می‌شود و این منطقه را برای چند سال آینده به یک محوطه‌ی ساخت‌وساز تبدیل می‌کند و در نتیجه بر قیمت ملک و آرامش روزانه مردم محل تاثیر می‌گذارد.

فاستر و شرکا می‌گویند:

به‌عنوان بخشی از فرایند برنامه‌ریزی، گروه‌های علاقه‌مند می‌توانند به برنامه‌ها واکنش نشان دهند، سوالات خود را مطرح کنند یا به دنبال شفاف‌سازی باشند. مشتاقانه به دنبال همکاری با فرودگاه لندن سیتی و سایر ذینفعان هستیم تا در دوره مشاوره فعلی درباره امور برنامه‌ریزی این پروژه با هم کار کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه