بهترین زمان سفر به طبس

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بهترین زمان سفر به طبس

طبس، عروس کویر ایران و بزرگ‌ترین شهرستان کشور، یکی از بهترین مقاصد سفر زمستان و پاییز در شمال شرق ایران است.

بهترین زمان سفر به طبس، یکی از زیباترین شهرهای استان خراسان جنوبی، معمولا اواخر پاییز و زمستان است؛ اما ما در این مطلب قصد داریم این موضوع را به‌صورت جزئی‌تر و از ابعاد مختلف بررسی کنیم. به جرات می‌توان گفت که طبس زیباترین شهر کویری ایران بوده و با جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز خود مانند چشمه آبگرم مرتضی‌ علی که در آن آب سرد و گرم درست در کنار هم جریان دارند (وقتی در این چشمه می‌ایستید یک پای شما در آب گرم و پای دیگر در آب سرد قرار می‌گیرد)، روستای ازمیغان که در آن می‌توانید نخلستان و شالیزار را در کنار هم ببینید، روستای نایبند با معماری منحنصر‌به‌فرد خود (ماسوله کویر)، دره کال‌جنی که نمادی شاخص از قدرت‌نمایی طبیعت است و باغ گلشن، هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جلب می‌کند.

روستای ازمیغان

منبع: گوگل مپ

در ضمن چنانچه می‌خواهید با هواپیما به طبس سفر کنید، می‌توانید با مراجعه به بخش بلیط و پرواز چارتر کجارو، بلیط مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنید.

بهترین زمان سفر از نظر آب و هوا

باغ گلشن

منبع: گوگل مپ

طبس در کل دارای اقلیمی گرم و خشک و آب و هوایی بیابانی است. گرم‌ترین زمان این شهر از اوایل مرداد تا اوایل شهریور است. متوسط دمای طبس در این زمان تقریبا ۳۴ درجه بوده و تا ۴۴٫۴ درجه هم افزایش پیدا می‌کند و حداقل دما هم ۲۳٫۴ درجه سانتی‌گراد است. سردترین زمان سال سفر به طبس هم از اوایل دی تا اوایل بهمن با متوسط دمایی در حدود ۸ درجه سانتی‌گراد است. حداقل و حداکثر دمای شهر در این زمان به‌ترتیب ۱ و ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

در کل بهترین زمان سفر به طبس از نظر آب و هوا، از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و از اوایل مهر تا اوایل آبان است. میزان متوسط دما از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت از ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود و حداقل و حداکثر دما به‌ترتیب ۱۰ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. میزان متوسط دما از اوایل آبان تا اوایل آذر ۲۲ درجه ساتتیگراد است و حداقل و حداکثر دما به‌ترتیب ۱۳ و  ۳۱٫۴ درجه ساتیگراد است. البته لازم به ذکر است تا اوایل خرداد نیز گرمای هوای طبس قابل‌تحمل است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان

شلوغ‌ترین زمان سفر به طبس معمولا ایام نوروز است و این شهر در سال جاری بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده داشته است؛ البته در فصل زمستان نیز تعداد زیادی این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند.

خلوت‌‌ترین زمان سفر به طبس هم تابستان‌ها است؛ زیرا هوا گرم و طاقت‌فرسا بوده و همان طور که گفتیم دمای هوا گاهی اوقات به ۴۴ درجه و حتی بیشتر هم می‌رسد. طبس در زمینه گرمی هوا یکی از پر رکوردترین شهرهای ایران است و گاهی اوقات این موضوع به یک بحران تبدیل می‌شود و حتی گاهی اوقات در اوج گرما برق نیز قطع می‌شود

بهترین زمان سفر از نظر رویدادها

جشنواره بازی‌های بومی و محل یکی از رویدادهای قابل‌توجه این شهر بوده که در زمان‌های مختلفی از جمله ماه‌های تیر و مرداد و ایام نوروز برگزار می‌شود. یکی از این جشنواره‌ها امسال در تیر ماه در روستای دشتفران برگزار شد و شرکت‌‌کنندگان در شش رشته مچ‌اندازی، هفت‌سنگ، طناب‌کشی گروهی، طناب‌کشی انفرادی و تیروکمان سنتی با یکدیگر رقابت کردند. در ایام نوروز هم جشنواره‌ای مشابه در روستای گلشن طبس برگزار می‌شود.

جشنواره بازی های بومی و محلی

عکاس: مجتبی گرگی (خبرگزاری ایرنا)

در ایام نوروز برنامه‌های جالبی در طبس برگزار می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به نمایشگاه صنایع دستی در باغ گلشن طبس، تورهای شهری نسبتا طولانی و از همه مهم‌تر جشنواره‌ بهارنارنج اشاره کرد. در این جشنواره که در باغ گلشن برگزار می‌شود، مردم با هرآنچه که می‌تواند معرف طبس باشد، آشنا می‌شوند، از آداب‌و‌رسوم، آیین‌ها و بازی‌های بومی و محلی گرفته تا صنایع دستی

جشنواره بهار نارنج در  باغ گلشن طبس

منبع: سایت یزد فردا

مراسم طبل‌زنی یکی از مراسم آیینی طبس بوده که از روزگار کهن در ماه رمضان هر شب در هنگام سحر برای بیدار کردن مردم انجام می‌شود. این مراسم در سه نوبت توسط چهار نفر با طبل‌های مخصوص انجام می‌شود و علاوه بر شب‌های ماه رمضان در هنگام رویت ماه شوال و همچنین جهت اعلام عید فطر نیز  برگزار می‌شود. جالب است بدانید که صدای این طبل‌ها تا شعاع ۱۵ کیلومتری طبس نیز شنیده می‌شود.

مراسم طبل زنی طبس

منبع: سایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی

مراسم نخل‌‌‌گردانی یکی از مراسم ویژه عزاداری روز عاشورا در طبس است که علاوه بر طبس در چند نقطه دیگر ایران از جمله یزد، خور و بیابانک، نیاسر، زواره و کاشان نیز برگزار می‌شود. در طبس مراسم نخل گردانی به این صورت است که عده‌ای از مردم دو نخل را که در واقع یک تابوت تزیین شده با گل، پارچه و آینه است (نماد تابوت امام حسین (ع))، بر دوش خود حمل می‌کنند 

مراسم نخل گردانی طبس

منبع: خبرگزاری ایرنا

مراسم نخل گردانی

منبع: خبرگزاری ایرنا

هزینه هتل‌های طبس

هتل امیر طبس

منبع: سامتیک

قیمت هتل‌های طبس از ۷۲ تا ۱۳۵ تومان متغیر است؛ البته این قیمت‌ها مربوط به زمان نگارش این مقاله است و ممکن است در یرخی از ایام سال مانند نوروز افزایش یابد یا در تابستان کاهش پیدا کند.

 عکاس تصویر کاور: سجاد نجفی خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه