شگفت زدگی دانشمندان در الجزایر با کشف تاریخی جدید

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
شگفت زدگی دانشمندان در الجزایر با کشف تاریخی جدید

دانشمندان الجزایری و غربی از یک کشف باستان‌شناسی مهم در شرق پایتخت این کشور خبر دادند.

شواهد و آثار جدیدی در استان «سطیف» الجزایر واقع در ۲۷۰ کیلومتری شرق پایتخت با قدمت دو میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش توسط محققان و دانشمندان الجزایری و غربی اخیرا کشف شده است. به عقیده این دانشمندان این اکتشاف سبب تغییر مسیر تحقیقات در خصوص محل زندگی انسان اولیه بر روی کره زمین خواهد بود.

گروه‌های تحقیقاتی از الجزایر، اسپانیا، استرالیا و فرانسه بقایای ابزارهای ساخته شده از سنگ و بقایای استخوان برخی حیوانات در این محل را کشف کرده‌اند که این نشان می‌دهد این منطقه، قدیمی‌ترین محل سکونت بشر در شمال آفریقا و دومین محلی است که بشر در جهان پای خود را آنجا گذاشته است (نخستین محل سکونت انسان «قونا » در اتیوپی با قدمتی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار سال اعلام شده است.)

ابزارهای کشف شده در این محل شامل سنگ‌های با لبه‌های تیز، سنگ‌های گرد و تخت و کاردک‌مانند است که از آن برای شکار و قطعه قطعه کردن اندام‌های حیوانات استفاده می‌شده و بسیار شبیه به ابزارهای سنگی کشف شده در قونا اتیوپی است و بقایای فسیلی حیوانات یافته شده در این محل نیز مربوط به حیواناتی است که نسل آن منقرض شده است.

به گفته محمد سحنونی، محقق الجزایری، این تحقیقات حاکی از آن است که حضور انسان در شمال آفریقا بسیار قدیمی‌تر از زمانی است که تصور می‌شد، زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد حضور انسان‌ها در شمال آفریقا تقریبا همزمان با حضور انسان‌ها در شرق آفریقا (اتیوپی) است. نتایج این تحقیقات سبب گشایش افق‌های جدیدی به روی محققان برای اکتشافات جدید است.

همچنین از نظر مجله علمی ساینس این کشف یک اکتشاف تاریخی بزرگ است، این مجله مقاله علمی مربوط به این اکتشاف را چاپ کرده که در آن آمده بیش از ۲۵۰ ابزار سنگی در این محل یافته شده است.

از نظر یکی از روزنامه‌های فرانسوی، در گذشته تصور می‌شد جنوب شرق آفریقا محل سکونت انسان‌های اولیه است، اما این اکتشاف باستان‌شناسی تحقیقات گذشته را زیر سوال می‌برد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه