تالاب های پلدختر با قابلیت ثبت جهانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
تالاب های پلدختر با قابلیت ثبت جهانی

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر برنامه مدیریت جامع زیست محیطی تالاب‌های این شهرستان تدوین خواهد شد.

تالاب‌های ۱۱ گانه پل دختر سرمایه‌های ملی هستند که برای حفاظت از آن‌ها تمامی ذی‌نفعان باید مشارکت داشته باشند. در همین راستا تدوین برنامه مدیریت جامع زیست محیطی این زیستگاه‌ها در دست اقدام است.

تمامی ذینفعان از جمله سمن‌ها، افراد بومی و دستگاه‌ها در این طرح مشاهده شده‌اند و بهره‌برداری پایدار از این زیستگاه‌ها باید نتیجه این اقدامات شود.

علی الشتری‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت:

با توجه به سیاست‌های سازمان، مطالعات جامع و راهبردی تالاب‌های استان تدوین شده است. در این خصوص جلسات متعددی با مسئولان جوامع محلی برگزار و چهار کارگاه نیز تشکیل می‌شود تا ذی‌نفعان حضور پیدا می‌کنند. تمامی این اقدامات برای پر کردن چک‌لیست‌های لازم جهت ثبت جهانی این تالاب‌ها لازم است. چنانچه مشکلی پیش نیاید این برنامه تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد.

تالاب‌های پلدختر با قدمت ۱۰ تا ۱۱ هزار ساله در منطقه چل در اثر بزرگ‌ترین زمین لفزش جهان ایجاد شده‌اند و از نظر طبیعت‌گردی و صنعت اکوتوریسم دارای ظرفیت بی‌نظیری هستند.

تالاب‌های ۱۱ گانه در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر پلدختر قرار دارند. مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری به این تالاب‌ها سبب ایجاد چشم‌انداز زیبایی می‌شود.

نام برخی از این تالاب‌ها عبارتند از: گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه. تالاب «گری بلمک» با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگ‌ترین آن‌ها است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه