خرید هواپیماهای دست دوم راهی برای مقابله با تحریم ها

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۵
خرید هواپیماهای دست دوم راهی برای مقابله با تحریم ها

خرید هواپیماهای دست دوم در ایام تحریم یکی از را‌ه‌هایی است که ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند از طریق آن نیازهای خود را در صنعت هوایی برطرف کنند.

در سال‌های پس از اجرایی شدن برجام، ایرلاین‌های ایران توانستند بار دیگر با بازارهای بین‌المللی تماس مستقیم برقرار کنند و چند قرارداد خرید هواپیما نیز به امضا رسید. با این وجود و به دلیل خروج ترامپ از برجام مشکلات جدیدی به وجود آمده که باید برای آن‌ها راه‌حل پیدا کرد.

اکنون شرکت‌های هواپیماساز بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس نمی‌توانند هواپیماهای خود را به ما به‌صورت مستقیم بفروشند. شرکت‌های ایرانی برای رفع این مشکل می‌تواند هواپیماهای دست دوم بخرند.

علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی گفت:

ما در سال‌های قبل نیز که فشار بین‌المللی گسترده‌ای علیه ایران برقرار بود، توانستیم تعدادی هواپیمای دست دوم وارد کشور کنیم که بسیاری از آن‌ها کیفیت مناسب برای پرواز داشتند و همچنان در حال استفاده هستند. از این‌رو شرکت‌های ما تجربه گذشته را دارند و در فضای فعلی نیز می‌توان همچنان روی خرید هواپیماهای دست دوم فکر کرد.

نماینده سابق ایران در ایکائو در پاسخ به این سوال که در صورت ناممکن بودن خرید هواپیماهای غربی، آیا بررسی گزینه‌های شرقی امکان‌پذیر است، توضیح داد:

اگر در بازه زمانی فعلی تامین هواپیماهای غربی ممکن نشود، احتمال آن وجود دارد که در حد نیاز کوتاه مدت از هواپیماهای شرقی استفاده شود که البته هرگونه بهره‌گیری از آن‌ها نیاز به بررسی استانداردهای لازم و در نظر گرفتن شرایط ناوگان کشور خواهد بود.

اگر وارد شدن این هواپیماها سبب آسیب به ایمنی هوانوردی ایران نشود و همچنین مورد تایید سازمان‌های ذیربط مانند سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد، می‌توان لااقل در کوتاه مدت روی استفاده از این هواپیماها حساب کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه