برترین هنرهای خیابانی در معروف ترین شهرهای جهان

سحر مردانه
سحر مردانه چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
برترین هنرهای خیابانی در معروف ترین شهرهای جهان

هنرمندان بین‌المللی و بومی با فعالیت در حوزه هنر‌های خیابانی، توانسته‌اند برخی از شهر‌های جهان را به نمایشگاه خلاقانه‌ای تبدیل کنند که دارای جذابیت‌های خاص خود است.

برخی معتقدند هنر خیابانی نوعی خرابکاری است که چهره شهر را زشت جلوه می‌دهد، اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که با این کار به فضا‌های مختلف شهر شخصیت و جان بخشیده می‌شود. هنرمندان مشهور خیابانی مانند بنکسی (Banksy) و کیت هرینگ (Keith Haring) نشان دادند که هنر عمومی تنها نوعی بیان خلاقانه نیست، بلکه می‌توان در مورد موضوعات مهم مانند قوانین مهاجرت، حقوق بشر و ... از این طریق گفت و گو‌های جذابی را انجام داد. در حالی که هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان انجام گرافیتی بدون اجازه مالک غیر قانونی محسوب می‌شود اما ۱۵ شهری که در فهرست برترین شهر‌های دارای هنر خیابانی خلاقانه قرار گرفته‌اند، با جذابیتی که به نمای شهر بخشیده‌اند، بیشتر جای دفاع دارند تا مخالفت کردن.

۱. بوئنوس آیرس

هنر

خیابان‌های بوئنوس آیرس به خوبی توسط هنرمندان مشهور بین‌المللی و بومی با نقاشی‌های با‌شکوه و گرافیتی‌های کاریزماتیک تزئین شده است. در اکثر شهر‌های معروف بوئنوس آیرس، آثار هنری مختلف در خیابان، پیام‌های سیاسی را با صحنه‌های خیره‌کننده به مخاطب انتقال می‌دهند. برای دانستن تاریخ شهر، کافی است با تور‌های پیاده همراه شوید تا تمام آنچه که رخ داده از طریق هنر‌های خیابانی متوجه شوید.

۲. ملبورن

هنر

استرالیا، دومین شهر بزرگی است که با گرافیتی رنگارنگ و زیبا شناخته شده است. هنرمندان بین‌المللی و مشهور از سراسر جهان آثار خود را در خیابان‌های شهر ملبورن شبیه به یک امضا به ثبت رسانده‌اند. برای مشاهده بهترین گرافیتی‌ها در سطح شهر، پیشنهاد می‌کنیم با تور‌های محلی همراه شوید که راهنمایان تور را نیز هنرمندان خیابانی تشکیل می‌دهند.

۳. لیسبون

هنر

در لیسبون از هنر خیابانی استقبال خوبی شده است، در حدی که فضا‌‌های مختلفی مانند دیوار ساختمان‌ها و حتی سطل آشغال‌ها در اختیار هنرمندان قرار گرفته است که با نشان دادن ابتکار و استعداد خود، نمای شهر را زیبا‌تر کنند. خیابان‌های لیسبون شبیه به یک گالری هنری است که با نقاشی‌های زیبا و داستان‌هایی که در دل خود دارند، بازدید‌کنندگان را جذب و به فکر فرو می‌برند.

۴. برلین

هنر

نقاشی‌هایی که روی دیوار برلین مشاهده می‌شود، به مراتب بیشتر توانسته از خود این دیوار تاریخی و پر‌ماجرا برای بازدید‌کنندگان جذاب باشد. در طول جنگ سرد، دیوار برلین به‌عنوان یک هدف از طریق هنر، سیاست را به نمایش می‌گذاشت، اما امروزه هنر‌های خیابانی در برلین تنها به نقاشی ختم نمی‌شود، بلکه طیف وسیع‌تری را دربر می‌گیرد.

۵. مونترال

هنر

هر ساله در ماه ژوئن در مونترال، جشنواره‌ای به مدت ۱۱ روز با محتوای نقاشی روی دیوار برگزار می‌شود که افراد با‌استعداد در هنر‌های خیابانی را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. اما انجمن هنر‌های محلی در این شهر کانادایی در تمامی طول سال حتی در زمستان نیز فعال هستند. برای مشاهده بهترین آثار خیابانی پیشنهاد می‌دهیم به بلوار Saint-Laurent بروید تا از نمایشگاه هنری در فضای باز نهایت لذت را ببرید.

۶. والپارایسو

هنر

در والپارایسو، شیلی، نه تنها هنر خیابانی امری قانونی است، بلکه در هر قسمتی از شهر نیز دیده می‌شود. سر‌تا‌سر شهر شبیه به یک جشنواره هنری است که با رنگ و خلاقیت نظر هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. جست و جویی در شهر داشته باشید تا آنچه را که می‌گوییم درک و احساس کنید.

۷. شهر نیویورک

هنر

هنر خیابانی برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ در شهر نیویورک شهرت یافت و طرفداران خود را پیدا کرد. از آن به بعد هنرمندان خیابانی از سراسر جهان شاهکار‌های خود را در سطح شهر به معرض نمایش گذاشتند. در نیویورک نیز هنر خیابانی فقط به نقاشی ختم نمی‌شود، بلکه قسمت وسیع‌تری از این هنر با تکنیک‌های خاص را دربر می‌گیرد.

۸. پاریس

هنر

هنر در پاریس تنها به گالری‌ها و موزه‌ها ختم نمی‌شود، بلکه نقاشی‌های روی دیوار نیز به خوبی توانسته‌اند زیبایی‌های شهر را دو‌چندان کنند. هنرمندان بین‌المللی زیادی آثار معروفی را در خیابان‌های پاریس به جا گذاشته‌اند. با یک تور پیاده‌روی همراه شوید تا از تک تک این آثار در سراسر پاریس لذت ببرید.

۹. بوگوتا

هنر

گرافیتی در بوگوتا، راهی خلاقانه بود تا گذشته‌ی ناخوشایند کلمبیا در سیاست حذف شود. در پایتخت کلمبیا یعنی بوگوتا، آثار هنری زیادی روی دیوار مغازه‌ها، خوابگاه‌ها، موسسات و حتی بنا‌های تاریخی نقش بسته که چهره شهر را شاد و جذاب‌تر کرده است. در بوگوتا نیز تور‌های پیاده‌روی به‌صورت روزانه در رابطه با معرفی هنر‌های خیابانی به گردشگران فعالیت می‌کنند.

۱۰. استانبول

هنر

بیشتر مسافرانی که به استانبول سفر می‌کنند، خواهان بازدید از مکان‌های تاریخی هستند که با موزاییک‌های بیزانس و کاشی‌های زیبا تزئین شده‌اند. اما در سال‌های اخیر، هنر خیابانی به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال استقبال از هنر خیابانی و پذیرش آن در محله‌های مدرن استانبول راحت‌تر است. اگر نتوانستید با تور‌ها همراه شوید، برنامه هنر‌های خیابانی استانبول را دانلود کنید و از طریق آن به گشت و گذار در اطراف بپردازید.

۱۱. کیپ تاون

هنر

هنر خیابانی در شهر کیپ تاون به‌عنوان راهی خلاقانه برای تفسیر مسائل سیاسی و اجتماعی بود که به مرور زمان تکامل یافت و به شکل امروزی درآمد. هنر خیابانی نوعی واکنش خشمگین به قوانین سرکوب‌گر حاکم بر آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید بود، اما امروزه به نمایشگاهی در فضای باز تبدیل شده که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این شهر نیز اگر با تور‌های پیاده‌روی همراه شوید، می‌توانید لذت بیشتری از هنر‌های خیابانی در قالب گرافیتی ببرید.

۱۲. لس آنجلس

هنر

هنر خیابانی در لس آنجلس، ابتدا در میان باند‌های لاتین مرسوم بود و بیشتر شامل خطاطی و خوش‌نویسی روی دیوار می‌شد. اما به مرور زمان این هنر شکل کامل‌تری به خود گرفت، طوری که در امروزه در بیشتر مناطق لس آنجلس نقاشی‌های با‌شکوه و بزرگی شبیه به برچسب روی دیوار ساختمان‌های چسبیده و جلوه زیبایی به آن‌ها بخشیده است.

۱۳. سائو پائولو

هنر

برای اینکه بهتر بتوانید شکوه و زیبایی هنر‌ خیابانی در قالب نقاشی را در سائو پائولو درک کنید، پیشنهاد می‌کنیم به محله Vila Madalena سری بزنید، جایی که پر از رستوران و کافه‌ و نقاشی‌های روی دیوار است. در این میان، خیابان بتمن مکانی محبوب برای عاشقان هنر است زیرا وجود نقاشی‌های زیبا و رنگارنگ بیداد می‌کند. یکی دیگر از نقاط محبوب در سائو پائولو، محله Cambuci است، جایی که دو هنرمند برزیلی معروف در عرصه هنر‌های خیابانی، یعنی گوستاوو و اوتاویو پاندولفو در آن متولد شده‌اند.

۱۴. مکزیکوسیتی

هنر

زمانی که مشغول پیاده‌روی در مکزیکوسیتی هستید، آثار برجسته با مفاهیم سیاسی و تصاویر سنتی متعددی به چشم می‌خورد. برخی از محله‌ها که در حوزه هنر خیابانی و گرافیتی سر‌آمد هستند، محله‌های Juarez، Roma و Condesa است. همراه شدن با تور‌های پیاده‌روی را فراموش نکنید.

۱۵. لندن

هنر

معروف‌ترین گالری‌های هنری فضای باز در لندن در محله‌های Shoreditch، Brick Lane و Hackney به چشم می‌خورد، جایی که بیشتر دیوار‌های موجود با اسپری‌های رنگی پوشانده شده‌اند. در میان این گرافیتی‌ها که تقریبا بیشتر شهر را پوشانده‌اند، آثار معروفی از هنرمندان مشهور نیز به چشم می‌خورد.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه