جزئیات تحریم سوخت برای هواپیماهای ایرانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
جزئیات تحریم سوخت برای هواپیماهای ایرانی

تاکنون هیچ پرواز بین‌المللی ایران به دلیل عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی کنسل نشده است.

هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های دنیا پس از تحریم‌های اخیر با مشکل سوخت مواجه شده‌اند، اما تاکنون هیچ پرواز بین‌المللی‌ای به دلیل عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی باطل نشده است.

‌علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت:

بر اساس کنوانسیون شیکاگو ما پیام خود را بر مبنای کنوانسیون به بسیاری از کشورها اعلام‌ و اشاره کرده‌ایم که کنوانسیون برای این ایجاد شده است که بین ملت‌ها ارتباط دوستی و صلح برقرار شود؛ ما اعلام کرده‌ایم که کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، خلاف مقررات کنوانسیون شیکاگو و حقوق بشر است و این را به همه کشورها اعلام کردیم و از آن‌ها خواستیم در این زمینه با آمریکا همکاری نکنند.

فشارهای آمریکا و اقدامات یکجانبه آن‌ها باعث شده تا برخی کشورها برای ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی ‌‌با محدودیت مواجه شوند برخی کشورها از این تحریم‌ها پیروی می‌کنند، اما برخی دیگر از کشورها هم به هواپیماهای ما سوخت می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

با تجربه‌ای که شرکت‌های هواپیمای ایرانی از تحریم‌های گذشته دارند و با توجه به نوع تایپ هواپیماهای ما، شرکت‌های هواپیمایی سال‌ها این مشکل را مدیریت کرده‌اند، چه بسا قبل از برجام هم ما این شرایط را داشتیم و امروز هم می‌توانیم این مشکل را مدیریت کنیم.

با همه این شرایط خوشبختانه تاکنون پروازی به دلیل عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی باطل نشده، البته ممکن است در شرایطی مسیرها کمی تغییر کند و تاخیراتی در مدت زمان پرواز رخ می‌دهد، اما پروازها برقرار است.

وضع تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، سبب شده برخی شرکت‌های نفتی بین‌المللی به هواپیماهای ایرانی سوخت ندهند، اما‌ تجربه عدم ارائه سوخت در مسیرهای بین‌المللی برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مشکلی تازه نبوده و در گذشته نیز با آن مواجه بوده‌اند که برای رفع این مشکل طبق برنامه‌ریزی خاص قبلی عمل می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه