درهم امارات در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
درهم امارات در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

تنها هتل هفت ستاره‌ی جهان، بزرگ‌ترین مرکز خرید، بلندترین هتل و وسیع‌ترین آکواریوم دنیا در حال حاضر در امارات قرار دارند. بازدید از همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که اولین گام آن، آشنایی با چگونگی صرف پول در امارات است.

در حال تدارک برای یک سفر خاطره‌انگیز و مهیج به شیخ‌نشین‌های امارات متحده عربی هستید؟ خرید کردن در مراکز خرید بزرگ دبی، اقامت در هتلهای زیبا و رکوردشکن ابوظبی، شرکت در تورهای سافاری در بیابان‌های گرم و سوزان امارات، لمس ابرها در مرتفع‌ترین برج دنیا و غذا خوردن در رستورانهای معروف اماراتی، همه و همه نیازمند یک برنامهریزی صحیح است تا بتوان جاذبههای دیدنی شیخنشینهای پرتکاپوی حوزهی خلیج فارس را به بهترین نحو ممکن کشف کرد و از آن لذت برد. دانستن اطلاعاتی دربارهی واحد پول امارات یا همان درهم امارات و نحوهی صرف آن هم بخش مهمی از این برنامهریزی است. ولی متاسفانه بیشتر ما آخر از همه یاد آن میافتیم. جدی نگرفتن مسائل مالی در این سفر میتواند به قیمت صدها درهمی تمام شود که اگر برنامه‌ریزی بهتری داشتیم، میتوانستیم از آن برای صرف یک غذای بهتر، خرید یک بیشتر، اقامت در یک هتل مرفه‌تر یا بازدید از یک جاذبه‌ی گردشگری دیگر استفاده کنیم.

واحد پول امارات

درهم امارات

درهم، واحد پول رایج در امارات متحده عربی است و در محل‌های رسمی و دولتی به‌صورت AED نوشته می‌شود؛ ولی در محل‌های غیررسمی به‌صورت DH یا Dhs هم دیده می‌شود. هر درهم برابر با ۱۰۰ فلس است. درهم امارات به‌صورت اسکناس‌های ۱۰۰۰ درهم، ۵۰۰ درهم، ۲۰۰ درهم، ۱۰۰ درهم، ۵۰ درهم، ۲۰ درهم، ۱۰ درهم و ۵ درهم و سکه‌های ۱ درهم، ۵۰ فلس، ۲۵ فلس، ۱۰ و ۵ فلس در بازار موجود است. یک روی اسکناس‌ها به عربی نوشته شده و نوشته‌های روی دیگر آن به انگلیسی است. این ارز که در سال ۱۹۷۳ به بازار معرفی شد، جایگزین ریال قطر و دبی شده است.

صرف درهم به دلار آمریکا همیشه با نرخ ثابتی انجام می‌شود (۳٫۶۷۲۵ درهم به ۱ دلار آمریکا یا به عبارتی، ۱ درهم برابر است با ۰٫۲۷۲ دلار آمریکا).

ریال، درهم یا دلار؟

درهم امارات

درهم در خیلی از صرافی‌های ایران خریدوفروش می‌شود. ولی به‌خاطر نوساناتی که در بازار ارز وجود دارد و به‌خاطر سهولت تهیه و حمل و نقل دلار نسبت به سایر ارزها، به‌طور معمول به مسافرها توصیه می‌شود که از ایران دلار تهیه کنند و در کشور مقصد آن را تبدیل به ارز رایج همان جا بکنند. دلار به‌راحتی و با قیمت خوب در همه‌جای امارات قابل صرف شدن است. ولی حتی اگر تصمیم بگیرید که درهم از ایران تهیه کنید، باز هم پس از رسیدن به امارات، برای استفاده از ارز مسافرتی که در فرودگاه تحویل می‌گیرد باید نحوه‌ی صرف پول را بلد باشید.

ریال ایران در امارات به‌صورت رسمی قابل خریدوفروش نیست و این کار فقط توسط برخی از صرافی‌ها و مراکز فروشی که صاحبان ایرانی دارد انجام می‌شود. اگر نیاز به این کار پیدا کردید می‌توانید سری به صرافی‌های بازارهای سنتی دور از مراکز خرید بزرگ و معروف بزنید که در مقایسه با سایرین، با قیمت بهتری ارز شما را می‌خرند.

صرف پول در بانک‌ها و صرافی‌ها

درهم امارات

مسافران می‌توانند ارز خود را هم در بانک‌ها و هم در صرافی‌ها تبدیل به درهم کنند و این نکته را به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه بانک مرکزی امارات قیمت ثابتی را برای درهم در برابر دلار تصویب کرده است، ولی باز هم پول‌های خودتان را در فرودگاه یا هتل صرف نکنید؛ این قانون در همه کشورهای دنیا صدق می‌کند. آن‌ها با شعارهای معروف و اغواکننده‌ی خودشان مبنی بر «کارمزد صفر» یا «بدون حق کمیسیون» سعی می‌کنند مسافران را فریب بدهند. با یک جست‌و‌جوی کوچک در گوگل یا پرس‌وجو از اطرافیان‌تان می‌فهمید که ارزش پول شما خیلی بیشتر از مبلغی است که صرافی‌ها یا شعبه‌های بانک‌های فرودگاه‌ها و هتل‌ها می‌پردازند.

تراولکس در سطح وسیعی در امارات مشغول فعالیت است و یک شعبه در فرودگاه بین‌المللی دبی دارد. اما، مانند سایر صرافی‌های نزدیک فرودگاه و هتل، قیمت‌های آن در این شعبه لزوما بهترین نرخی نیستند که شما می‌توانید در دبی پیدا کنید. برای کرایه تاکسی و رسیدن به هتل و یک صرافی مطمئن‌تر، کمی درهم از این شعبه بخرید. طبق یک اصل کلی، معمولا مکان‌های مختلف برای مبالغ پایین کارمزدی دریافت نمی‌کنند. فقط ۱۰۰ دلار صرف کنید.

درهم امارات

در خارج از فرودگاه، صرافی‌های و بانک‌های زیاد در مراکز خرید شهر مستقر شده‌اند که نرخ بهتر و ساعت کاری بیشتری نسبت به بانک‌ها دارند. بانک‌ها به‌طور کلی از شنبه تا پنجشنبه و از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر باز هستند و شعبه‌های آن‌ها در مراکز خرید بزرگ تا ساعت ۹ شب باز می‌مانند؛ بانک‌ها جمعه‌ها تعطیل هستند. ساعت‌های کاری صرافی‌های داخل مراکز خرید از قوانین همان مرکز خرید پیروی می‌کند.

نام‌های بین‌المللی بزرگی در میان صرافی‌های فعال در امارات به چشم می‌خورد، مانند وسترن یونیون که حضور گسترده‌ای در شهرهای مختلف این کشور دارد. با این حال، اگر به صرافی‌های محلی و کوچک‌تری مانند الانصاری سر بزنید شاید معامله‌ی بهتری انجام بدهید. برخی از صرافی‌های امارات عبارت هستند از: صرافی الانصاری با بیش از ۵۰ شعبه در سیتی سنتر دیره، دراگون مارت، فرودگاه بین‌المللی دبی، مرکز خرید جشنواره، دبی مال، مارینا مال دبی، مرکز خرید ابن بطوطه، امارات مال، مرکز شهر مرکاتو، بازار مدینه جمیرا و بازار وافی؛ صرافی الغریر که شعبه‌های مهم آن سیتی سنتر دیره و مرکز خرید برجمان هستند؛ صرافی بین‌المللی الرستمانی که در فرودگاه بین‌المللی دبی، بازار ابن بطوطه و سیتی لند مال شعبه دارد؛ صرافی الفردان که در مکان هایی مانند مرکز خرید جشنواره، دبی مال و امارات مال دیده می‌شود و همچنین صرافی‌های Travelex، UAE Exchange، Lulu International Exchange LLC و Sharaf Exchange LLC.

درهم امارات


Bank of Baroda UAEبرخی از بانک‌های بین‌المللی فعال در امارات هم به شرح زیر هستند:

  • Barclays Bank
  • Citibank
  • Commerzbank
  • Credit Suisse
  • UBS

به همه بانک‌های ملی و بین‌المللی بالا، بانک‌های ملی و صادرات و سایر بانک‌های ایرانی را هم اضافه کنید که چند سالی است در دبی، ابوظبی، شارجه و سایر شیخ‌نشین‌ها شعبه زده‌اند. برای یافتن آدرس دقیق آن‌ها به سایت خود بانک مراجعه کنید. در صورتی که آنجا به پول نیاز پیدا کردید، انتقال پول از ایران به این بانک‌ها هم میسر است. بانک صادرات از سال ۱۳۸۸ امکان استفاده از کارت‌های شتاب را در خودپرداز خود در شعبه‌ی آل مکتوم مهیا کرد و حداکثر ۵٬۰۰۰ درهم در روز به مشتریان پرداخت می‌کند.

کارت‌های اعتباری و بانکی و خودپردازها

درهم امارات

کارت‌های بانکی و اعتباری بین‌المللی مانند ویزا کارت و مستر کارت در سطح وسیعی در امارات استفاده می‌شوند و کارت‌های دیگر مانند امریکن اکسپرس کاربرد کمتری دارند. مغازه‌ها و کافه‌های کوچک‌تر شاید هیچ‌کدام از این کارت‌ها را قبول نکنند؛ پس بهتر است که حتما با خودتان پول نقد داشته باشید. خودپردازها هم در رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، سوپرمارکت‌ها و خیلی از اماکن عمومی دیگر مشاهده می‌شوند.

حرف آخر

درهم امارات

هر مسافر بالاتر از ۱۸ سال اجازه دارد که حداکثر ۱۰۰ هزار درهم امارات یا معادل آن به ارزهای دیگر (یا اسناد مالی) را با خود به این کشور وارد یا از آن خارج کند. برای مبالغ بیشتر از آن، باید اظهارنامه‌ی گمرکی را پر کنید. این قانون برای مقابله با جرایم پولشویی و توسط بانک مرکزی امارات تصویب شده است و مجازات تخطی از این قانون، از جریمه تا زندان را در برمی‌گیرد.

حتما سعی کنید که همه درهم‌های‌تان را در امارات خرج کنید. درهم اضافه داشتن، با توجه به اینکه این ارز در ایران برای شما کارایی ندارند، به معنی پرداخت دوباره‌ی کارمزد برای صرف آن به دلار یا ریال ایران است. اصلا چرا باید پول‌تان اضافه بیاید؟ به‌جای آن بهتر نیست یک میان‌وعده‌ی بیشتر سفارش بدهید، کمی بیشتر در مرکزهای خرید آنجا بگردید، کمی تفریح کنید و چند یادگاری یا حتی سوغاتی بیشتر بخرید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه