سافاری در کاستاریکا، جلوه ای از تنوع زیستی قابل توجه

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری در کاستاریکا، جلوه ای از تنوع زیستی قابل توجه

سافاری در کاستاریکا یک انتخاب شگفت انگیز برای هر کسی است که علاقه‌مند به بررسی و مشاهده تنوع زیستی قابل‌توجه این سیاره و این کشور منحصربه‌فرد است.

در قاره آمریکا شاید هیچ جایی بهتر از کشور کاستاریکا برای تماشای حیات وحش غیربومی در دسترس علاقه‌مندان نباشد. اما به‌جز حیات وحش خیره‌کننده و حیوانات بی‌نظیر فراوان، کاستاریکا چیزهای دیگری هم برای ارائه کردن به سافاری دوستان دارد. مقاصد باشکوهی که قطعا خاطرات زیبایی از این سفر را برای همیشه در ذهن مسافران جاودانه خواهند کرد.

سافاری در کاستاریکا

در این میان بی‌شک بازدید از یکی از منزوی‌ترین مقاصد گردشگری این کشور بخشی هیجان‌انگیز از این سفر خواهد بود. «پارک ملی تورتوگرو» (Tortuguero National Park) جایی که شما قادر خواهید بود از نزدیک با حیات وحش غیربومی این سرزمین آن هم در یک زیستگاه خاص و منحصربه‌فرد آشنا شوید. اما دیگر شگفتی بی‌نظیر این کشور «آتشفشان آرنال» (Arenal Volcano) است که در شمال غربی کاستاریکا واقع شده است. جایی که می‌توان از منظره جنگل‌های بارانی این نواحی و نیز چشمه‌های آب گرم آتشفشانی لذت برد. در نهایت می‌توان سری هم به «جنگل ابر مونته ورده» (Monteverde) زد، مکانی که فرصتی بی‌نظیر برای جست‌و‌جو و ماجراجویی در طبیعت دلپذیر این جادوی بی‌نظیر طبیعت فراهم شده است.

پس در ادامه همراه ما باشید تا کمی بیشتر با این کشور واقع در آمریکای مرکزی و حال و هوای حاکم بر طبیعت و حیات وحش آن آشنا شویم.

کاستاریکا

جمهوی کاستاریکا کشوری است در آمریکای مرکزی که با کشورهایی همچون اکوادور، پاناما، نیکاراگوئه همسایه است. دو پهنه‌ی آبی دریای کارائیب و اقیانوس آرام و نیز «جزیره کوکوس» (Cocos Island) هم در مجاورت این کشور واقع شده‌اند. این کشور نزدیک به ۵ میلیون جمعیت داشته و مرکز آنشهر «سن خوزه» است. نام این کشور به معنی «ساحل غنی» است و یک نگاه به بخشی از چشم‌اندازهای این کشور دلیل این نام‌گذاری را به‌خوبی نشان می‌دهد.

برای درک چرایی جاذبه این کشور در دنیای گشت و گذارهای ماجراجویانه باید در ابتدا به این پرسش مهم پاسخ دهیم: چرا سافاری در کارستاریکا به راستی تجربه‌ای خاص و منحصربه‌فرد است؟

در نگاه اول شاید کاستاریکا کشور آن‌چنان وسیع و گسترده‌ای نباشد، اما این مسئله آسیبی به جذابیت بی‌بدیل آن وارد نکرده است، چراکه علی‌رغم کوچک بودن، ۶% از تنوع زیستی جهان را به خود اختصاص داده است. با این حساب کاستاریکا به حق یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای عاشقان حیات وحش و جاذبه‌های طبیعی است.

سافاری در کاستاریکا

از سوی دیگر این کشور معجونی خارق‌العاده از آتشفشان‌های خاموش، جنگل‌های ابری رویایی، پارک‌های ملی متعدد و البته دو خط ساحلی با نمایی کاملات متفاوت و مخصوص به خود است. در نتیجه به نظر می‌رسد کاستاریکا یک گزینه‌ی عالی از سایه روشن‌ها و امتیازات شگرف است که می‌توان در قالب یک سفر ماجراجویانه به آن‌ها پرداخت. درمجموع تلفیق دلپذیری از سواحل، حیات وحش، جنگل‌های سرسبز و فرهنگ قابل‌توجه، کاستاریکا را مبدل به یک پشنهاد ویژه کرده که نمی‌توان به‌سادگی آن را رد کرد.

چرا کاستاریکا را دوست داریم؟

یک کشور مبهوت کننده با جنگل‌های وحشی، شهرهای زیبا و البته خطوط ساحلی خوش منظره که با حیات آبی غنی خود به‌جز جذابیت حرف‌های دیگری هم برای گفتن دارند. جامعه‌ای دوست داشتنی با خلق و خوبی دوستانه که می‌تواند به بهترین شکل از گردشگران پذیرایی کند. اما با این حال در یک نگاه کلی سایه روشن‌های قابل‌توجه این کشور از این قرار هستند:

حس ماجراجویی

سافاری در کاستاریکا

کاستاریکا یک منبع غنی برای هیجان و تجربه جریان مهیج آدرنالین است. حسی که به‌ویژه با تجربه تماشای طبیعت با استفاده از زیپ‌لاین، موج سوای و قایق سوای بر امواج پرخروش رودخانه و بالا رفتن از کوه‌های آتشفشانی تشدید شده و در نهایت با گوش سپردن به صداهای مبهوت کننده جنگل یا استراحتی رویایی در سواحل ماسه‌ای زیبا به آرامش می‌رسد.

اقامتگاه‌های دوست داشتنی

سافاری در کاستاریکا

کاستاریکا به خاطر برخورداری از تعدادی از زیباترین و منحصربفردترین امکانات اقامتگاهی اسم و رسمی بهم زده است. از کلبه‌های شالی‌پوش گرفته تا بوتیک هتل‌های لوکس و البته اقامتگاه‌های دوستدار طبیعت زیبا و سرگرم‌کننده، همه نوع امکاناتی برای راحتی و آرامش گردشگران در نظر گرفته شده است.

حیات وحش تماشایی

سافاری در کاستاریکا

چهار گونه از نخستی‌ها به‌همراه انواع پرندگان خوش نقش و نگار، سوسمار آمریکایی، خوک‌های خرطوم دار، تنبل، وال، دلفین و بسیاری دیگر از مخلوقات شگفت انگیز در این گستره نه چندان وسیع اما غنی زندگی می‌کنند.

چشم اندازها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده

کاستاریکا

بیشتر بازدیدکنندگان در طول اقامت خود در این کشور دوست دارند حتما  سری هم به آتشفشان معروف آرنا بزنند. آتشفشانی که اگرچه از سال ۲۰۱۰ تاکنون فعالیتی از خود نشان نداده و به اصطلاح در دوره خاموشی به سر می‌برد، اما همچنان شکوه خود را بر محیط پیرامونی به رخ کشیده و منبعی از شگفتی‌های دیدنی است. در ادامه شهر کوچک «سانتا النا» (Santa Elena) و جنگل ابری مونته ورده را داریم که در شمار جنگل‌های سحرانگیزی است که ارزش یکبار بازدید شدن را دارد. در کنار این جاذبه‌های طبیعی، زیپ‌لاین‌های این منطقه یکی از جذاب‌ترین‌های جهان هستند که سفر ماجراجویانه گردشگران را به مراتب مهیج‌تر می‌کنند.

زیپ‌لاین‌های کاستاریکا، راهی مناسب برای تجربه هیجان و آدرنالین است

در ادامه می‌توانید سفر ماجراجویانه خود را با رفتینگ روی جریان پرتلاطم رودخانه مهیج‌تر کنید و در نهایت سری هم به پارک ملی تورتوگرو در سواحل دریای کارائیب بزنید. جایی که فرصتی بی‌نظیر برای مشاهده لاک‌پشت‌های سبز اقیانوسی مهیا است. البته در نظر داشته باشید که این تنها پارک ملی باشکوه این سرزمین نیست و فهرست بلندبالایی برای بازدید کردن در اختیارتان قرار داد که از آن جمله می‌توان به «پارک ملی کورکوادو» (Corcovado) و «پارک ملی آتشفشان تنوریو» (Tenorio Volcano National Park) اشاره کرد.. شبه‌جزیره نیکویا دیگر مقصدی است که به لطف سواحل زیبا و فضای آرامش بخشش مناسب آن دسته از گردشگرانی است که دوست دارند بعد از تجربه هیجان و آدرنالین، کمی هم استراحت کنند.

پارک ملی آتشفشان تنوریو

در کنار زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگران، این منطقه دارای دورنمایی از جنگل‌های خاطره‌انگیز، هتل ساحلی و بوتیک‌های مناسب است که همگی دست به دست هم داده‌اند تا تعطیلات در این بهشت گرمسیری به بهترین وجه ممکن سپری شود. در نهایت فراموش نکنید زبان انگلیسی به صورتی گسترده در این نواحی و اقامتگاه‌های مورد استفاده قرار دارد.

در نهایت همیشه انتخاب گشت‌وگذار برفراز جنگل با زیپ‌ لاین، بازدید از حیات وحش و استراحت در شماری از جذاب‌ترین سواحل جهان پیش روی گردشگران قرار دارد که به فراخور علاقه‌شان می‌توانند از هرکدام لذت ببرند.

آیا می‌دانید؟

باسترک رسی رنگ

  • پرنده ملی کاستاریکا باسترک (clay-coloured thrush) است، پرنده‌ای به رنگ خاک رس که از سوی بومی‌های این کشور به نام «ییگوئیرو» (yigüirro) خوانده می‌شود. نغمه این پرنده بسیار لطیف و دلپذیر است و معمولا به‌عنوان نوایی عاشقانه برای اعلام آمادگی جفتگیری شناخته می‌شود. از آنجایی که فصل تولید مثل این پرنده با شروع سبزی طبیعت هم‌زمان است، معمولا آواز این پرنده را به‌عنوان نخستین نشانه فرا رسیدن فصل باران در کاستاریکا می‌شناسند.
  • انواع مختلفی از زیپ‌لاین در کاستاریکا وجود دارند که بهترین راه برای مسافرت برفراز آستانه جنگل و درختان انبوه و البته ماجراجویی است.
  • کاستاریکا خانه تعدادی از مخلوقات رنگارنگ و باشکوه حیات وحشت است که از آن جمله می‌توان به قورباغه چشم قرمز درختی و ماکائوی سرخ اشاره کرد.
  • همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم چهار گونه میمون در کاستاریکا زندگی می‌کنند: میمون عنکبوتی، کاپوچین، میمون سنجابی و البته پرسروصداترین میمون جهان یعنی میمون زوزه‌کش.

حیات وحش کاستاریکا

حیات وحش و سایه روشن‌های سافاری در کاستاریکا

واقعیت این است که گشت‌وگذار و کشف حیات وحش غنی کاستاریکا کاری به غایت سرگرم‌کننده و مهیج است. علی‌رغم اینکه این کشور تنها ۰.۰۳% از سطح این کره را به خود اختصاص داده است، اما با این حال تنوع زیستی قابل‌توجهی در این محدوده کوچک گرد هم جمع شده که بازدید از آن‌ها جالب‌توجه خواهد بود. تلفیقی جذاب از کوهستان، جنگل، قلل آتشفشانی، سواحل بهشتی با خطوط ساحلی متفاوت از یکدیگر و البته بی‌شمار پارک‌های ملی که درمجموع ۲۵% از کل مساحت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند، چیزهایی نیست که یک ماجراجو، طبیعت گرد یا عاشق حیات وحش و گشت‌وگذار به سبک سافاری را از خود ناامید کند.

در واقع این اعتقاد وجود دارد که شما می‌توانید مدت‌های مدید در این کشور زندگی کنید و هنوز هم شگفتی‌های طبیعی دیگری برای کشف شدن در انتظارتان باشد.

حیات وحش کاستاریکا

این کشور در تمام طول سال سرسبز و رویایی است و بی اغراق باید گفت که پوشش گیاهی و جانوری این منطقه از زمین حقیقتا غنی و قابل‌توجه است. بیش از ۲۰۰ گونه از پستانداران چه رو و چه زیرزمین و دور از نظر در این گستره سبز زندگی می‌کنند، در حالی که شماری دیگر گریزان در دل جنگل‌های انبوه به زندگی خود ادامه می‌دهند. موجوداتی همچون جگوار، پلنگ راه راه آمریکایی (ocelot)، گربه پلنگی آمریکای جنوبی (margay)، پوما، جگواروندی (jaguarundi)، تنبل، میمون، خفاش و آرمادیلو که به‌ویژه هنگام پیاده روی‌های شبانه قابل‌مشاهده هستند.

حیات وحش کاستاریکا

خزندگان و دوزیستان نیز حضوری خیره‌کننده در حیات وحش این کشور دارند. به‌طوری که در این بهشت زمینی بیش از ۱۷۰ گونه از دوزیستان زندگی می‌کنند، از جمله قورباغه رنگارنگ درختی و  و قورباغه دارت (dart frog). به‌علاوه خزندگانی همچون انواع مار، سوسمار، مارمولک و البته ایگوانا را نباید از قلم انداخت.

یکی از مجذوب کننده‌ترین مقاصد گردشگری این کشور پارک ملی تورتوگرو است که از آن با عنوان «آمازون کوچک» یاد می‌شود. یکی از مقاصد محبوب برای گشت‌وگذار در ایام تعطیلات که از معجونی دلپذیر از جنگل‌های بارانی مرطوب، شبکه‌ای از رودخانه، کانال و مناطق کم‌عمق ساحلی تشکیل شده است. با استفاده از قایق‌های مناسب می‌توان به‌سادگی در این گستره سبز و دلفریب به ماجراجویی پرداخت. البته امکان راهپیمایی در جنگل نیز برای آن دسته از گردشگرانی که دوست دارند پیاده به بازدید این بهشت زمینی بروند نیز مهیا است.

لاکپشت سبز

این پارک هم از نظر حیات آبی و هم خشکی دارای اکوسیستم قابل‌توجهی است. در واقع بد نیست بدانید در وهله‌ی نخست این پارک برای حفاظت از لاک‌پشت‌های سبز تاسیس شد که در سواحل این منطقه که ظاهرا خاک مناسبی دارد، آشیانه‌های خود را برپا کرده و اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند. هر چند به‌جز لاک‌پشت سبز، گونه‌های دیگری همچون لاک‌پشت پشت چرمی، زیتونی، منقار دار و لاک‌پشت دریایی لاگرهد (Loggerhead sea turtle) نیز ساکن این منطقه هستند.

حیات وحش کاستاریکا

در کنار لاک‌پشت‌ها، حیات وحش این پارک غنی است و در دل این جنگل‌های بارانی می‌توان به تماشای انواع سوسمار، راسوهای آبی، خوک خرطوم دار، تنبل و صدها گونه از پرندگان همچون توکان و طوطی ماکائو نشست. 

مونته ورده و سواحل اقیانوس آرام

جنگل ابر مونته ورده

اما کاستاریکا جذابیت‌های دیگری هم دارد که با رویی گشاده آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. از آن جمله می‌توان به جنگل‌ ابر مونته ورده اشاره کرد که امکان یک راهپیمایی مفرح در میان مسیرهای متعدد پوشیده در مه را مهیا کرده است که به‌ویژه برای عاشقان طبیعت و دوست‌داران تماشای پرندگان وسوسه‌انگیز خواهد بود. حتی شاید به‌اندازه کافی خوش شانس باشید و با کتسال زیبا و رنگارنگ (quetzal) مواجه شوید.

جنگل ابر مونته ورده

همچنین در این جنگل امکانی فراهم شده تا گردشگران از فراز جنگل حرکت کنند و این کار حسی شبیه به پردگان را به بازدیدکنندگان القا می‌کند. جایی متفاوت برای لذت بردن از چشم‌انداز زیبا و سرسبز که درست زیرپای شما قرار دارد. بازهم تجربه زیپ‌لاین در این جنگل می‌تواند سفر شما را مهیج‌تر کند. کمی دورتر و در نواحی شرقی امکانات مناسبی برای راهپیمایی در دامنه کوه‌های آتشفشانی مهیا است. مکانی عالی برای تجربه تنوع عوارض زمین شناخت و لذت بردن از چشمه‌های آب گرم از نوع زمین گرمایی (geothermal) و تماشای تقارن درخشان کوه‌ها که از میان زمینه سرسبز پیرامون‌شان سر به آسمان ساییده‌اند.

جنگل ابر مونته ورده

اما در بخش سواحل اقیانوس آرام امکانی عالی برای تماشای انواع پستانداران دریایی همچون دلفین، نهنگ‌های گوژپشت و نهنگ‌های قاتل در زیستگاه طبیعی‌شان مهیا است. همچنین مناطق حفاظت شده‌ای که خانه لاک‌پشت‌هایی دریایی و دلفین‌ها است و در نهایت می‌توان سوار بر قایق به شماری از آن‌ها سر زد و از نزدیک این جانوران را مشاهده کرد. جزیره کوکوس بهترین نقطه برای غواصی کردن و تجربه سافاری در زیر آب و حضور در میان کوسه‌های سر چکشی، سفره ماهی، ماهیان گرمسیری و اگر شانس با شما یار باشد، حتی وال کوسه است.

اما دیگر امتیاز جالب‌توجه کاستاریکا برخورداری از دو نوع خطوط ساحلی کاملا متفاوت در جغرافیای خود است که با جنگل‌های انبوه گرمسیری، جنگل ابری پوشیده در مه و کوهستانی که میان این دو واقع شده، حال و هوایی دلفریب دارند. در عین حال این مسئله نشان‌دهنده طیف وسیع وضعیت اقلیمی و آب و هوایی این کشور در هر زمان از سال است. میانگین دمای هوا در کاستاریکا ۳۰ درجه سانتی‌گراد در سواحل اقیانوس آرام و دریای کارائیب است که در جنگل‌های بارانی و ابر مونته ورده معتدل‌تر شده و حتی گاهی شب‌ها تا ده درجه کاهش پیدا می‌کند.

جنگل ابر مونته ورده

در یک حالت کلی کاستاریکا دارای یک فصل بارانی و یک فصل خشک است که به گردشگران امکان می‌دهد برنامه‌های خود را به بهترین شکل ممکن دنبال کنند. با این حال این سوال مطرح است که بهترین زمان برای سفر به کاستاریکا چه موقع از سال است؟

از ماه می تا نوامبر

در این زمان از سال فصل بارانی از راه رسیده است و به‌ویژه سپتامبر و اکتبر مرطوب‌ترین ماه‌های سال هستند. الگوی کلی آب و هوایی در این منطقه با یک صبح دلپذیر آفتابی آغاز می‌شود که به‌تدریج با تجمع ابرها به یک بعدازظهر دلفریب بارانی ختم می‌شود. همین مسئله باعث پدید آمدن چشم‌اندازی سبزرنگ و جادویی در این ایام از سال می‌شود. علاقه‌مندان به موج‌سواری در ماه‌های سپتامبر و اکتبر حتما سری به سواحل اقیانوس آرام زده و از رقص امواج نهایت استفاده را ببرند.

دسامبر تا آوریل

این زمان را باید خشک‌ترین زمان سال در کاستاریکا دانست. اما با این وجود بهتر است این نکته را هم در نظر بگیرید که هر ناحیه از این کشور به‌نوعی وضعیت آب و هوایی خاص خود را دارد و نمی‌توان از هیچ چیز مطمئن بود. به‌عنوان مثال سواحل دریای کارائیب شاهد بارش‌های بیشتری از دیگر مناطق است و در نتیجه باید انتظار بارش‌های متوالی حتی در فصل خشک را هم داشته باشید.

جنگل ابر مونته ورده

از سوی دیگر در این ایام از سال شاهد حضور چشمگیر دانشجویان آمریکایی در این مناطق هستیم، امری که معمولا در ماه‌های فوریه تا آوریل رخ می‌دهد. پس اگر از ازدحام و شلوغی لذت نمی‌برید، حتما این نکته را مد نظر قرار دهید. اما موج سواران باز هم سرگرم خواهند بود، چراکه اکنون این سواحل کارائیب است که در مقایسه با کناره‌های اقیانوس آرام، شاهد شکل‌گیری امواج مناسب‌تری برای موج‌سواری است.

زمان مناسب برای بازدید از حیات وحش

وال

اگر بازدید از حیات وحش دلیل اصلی شما برای سفر به کاستاریکا است، پس حتما سفر به پارک ملی تورتوگرو و تماشای لاک‌پشت‌های دریایی سبز بخشی مهم را به خود اختصاص خواهد داد. کاری که از ماه جولای تا سپتامبر امکان لذت بردن از آن وجود دارد. اما وال‌های گوژپشت از نوامبر تا دسامبر خود را به سواحل کاستاریکا می‌رسانند تا برای جفتگیری آماده شوند و در نهایت تا ماه مارس در سواحل اقیانوس آرام می‌مانند تا نوزادان خود را به دنیا بیاورند. اما دوست‌داران تماشای پرندگان فراموش نکنند که از ژانویه تا جولای جنگل ابر مونته ورده مکانی ایدئال برای تماشای درخشش مرغان رنگارنگ است.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه