باغ های هزارتوی جادویی جهان را بشناسید

شیرین فرزان‌کیا
شیرین فرزان‌کیا پنجشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
باغ های هزارتوی جادویی جهان را بشناسید

امروزه باغ‌های هزارتو به یکی از سرگرمی‌های جذاب و ایدئال برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل شده است؛ اما جذاب‌ترین باغ‌های هزارتو را کجا می‌توان یافت؟

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۹ به‌روزرسانی شده است.

امروزه باغ‌های هزارتو، که راه‌پر‌پیچ‌و‌خم و باغ‌پر‌پیچ‌و‌خم نیز نامیده می‌شود، به‌عنوان یک سرگرمی ایدئال برای خانواده‌ها، همه ساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند. باغ‌های هزارتوی فراوانی وجود دارد که ما در این مقاله به ده نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کاخ همپتون‌کورت

 

فردی با لباس هنری هشتم در کاخ همپتون کورت

هر چند هنری هشتم در سال‌های بین ۱۵۲۹ تا ۱۵۴۷ در کاخ‌همپتون‌کورت، زندگی می‌کرد؛ اما مانند باغ‌هزارتو در هیور، در این باغ نیز هرگز قدم نزده است. اما پادشاه دیگری این کار را کرد و این باغ بین سال‌های ۱۶۸۹ تا ۱۶۹۵، تحت مالکیت ویلیام سوم، بازسازی شد. این باغ یکی از باغ‌های بسیار جالبی است که وسعت آن به ۶۰ هکتار می‌رسد و به‌دلیل پیچیدگی‌اش بسیار مورد توجه بوده است.

قلعه لیدز

عکس هوایی از قلعه لیدز

قلعه ‌لیدز نیز نقشی مشابه هیور دارد و تکه‌های بزرگی از تاریخ را به‌یکدیگر پیوند می‌دهد. باغ‌هزارتوی این بنای قدیمی انگلیسی که در سال ۱۰۸۶ ساخته شده، از ۲۴۰۰ درخت سرخدار ساخته شده است و زمانی که از بالا به آن نگاه کنید، شبیه تاج پادشاه به نظر می‌رسد. در مرکز باغ هزارتو، غار زیرزمینی ترسناکی وجود دارد که با حیوانات افسانه‌ای ساخته شده با صدف، تزیین شده است و از جاهای دیدنی انگلیس به شمار می‌رود.

لانگ لیت

گردشگران در حال گشت و گذار در لانگ لیت

پارک باشکوه خانه سافاری، واقع در شهرستان ویلتشر، داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. گفته می‌شود که این باغ با ۱۶ هزار درخت سرخدار، بزرگ‌ترین باغ هزارتو در بریتانیا است و می‌تواند شما را ۹۰ دقیقه سرگردان کند؛ البته این بازه زمانی، می‌تواند متناسب با مهارت شما در حل معما متغیر باشد. بازدید شما می‌تواند هم‌زمان با جشنواره نور در این پارک باشد؛ جایی که انفجاری از بالن‌های چینی زمین را روشن می‌کند.

پارک جنگلی قلعه ولان

پرچین های سرسبز پارک جنگلی قلعه ولان

پارک جنگلی قلعه ولان واقع در روستایی در نزدیکی روستای کسل ویلان، در شهرستان داون، شامل پرچین پرپیچ‌و‌خمی است که نشان‌دهنده راهی به سوی آینده‌ای مسالمت‌آمیز برای ایرلند‌ شمالی است. این منطقه در سال ۲۰۰۰، اندکی پس از اجرای مراسم جمعه نیک، توسط اجتماعات محلی، ساخته شد. وسعت آن، ۲٫۷ هکتار است و در مرکز آن، «زنگ صلح» قرار دارد.

کنج ممنوعه

 ورودی فانتزی کنج ممنوعه

کنج ممنوعه یکی از محل‌های ویزه برای برگزاری مراسم هالووین است

هوای پر رمز و راز این تونل‌های شبکه‌ای و محافل پنهان، که «پارک توپکیل» (Tupgill Park) را روشن می‌کند، در نزدیکی Agglethorpe، در دره یورک‌شر واقع شده است. کنج ممنوعه به‌عنوان مکانی خصوصی ساخته شده بود؛ اما از زمانی که بازدید برای عموم آزاد شد، صدای خنده کودکانی که در ساختمان زیرزمینی، گذرگاه‌های مخفی و اهرام کدر و نیمه‌شفاف مسابقه می‌دهند، در آن طنین‌انداز شده است. در این مکان برنامه‌هایی در هفته هالووین نیز برگزار می‌شود.

خانه تراکور

عکس هوایی از خانه تراکور

خانه تراکور، در طرح‌های متنوع و با قدمتی بیش از ۹۰۰ سال، یکی از بناهای باشکوه در مرز اسکاتلند، در نزدیکی پیبلز، است. باغ هزارتوی آن جدیدتر است و در سال ۱۹۸۱، با استفاده از هزار‌و‌پانصد سرو لیلاند ایجاد شد. این مکان جای محبوبی برای شکار تخم‌مرغ (با ۶ هزار تکه شکلات مخفی شده در آن)، در عید پاک محسوب می‌شود.

قلعه آلنویک

نمای خارجی قلعه آلنویک

قلعه‌آلنویک  (یکی دیگر از آثار برجای‌مانده مهیج دوران نورمن) رویکردی متفاوت برای ایده باغ هزارتو بود. طرح ابتدایی آن، که برای نخستین بار توسط Lancelot Capability Brown داده شده بود، باغی مدرن بود که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد. این باغ فضاهای زیادی را برای برانگیختن حس کنجکاوی دارد مانند: باغ سمی که شامل گیاهان سمی است و نیز باغ هزارتوی ساخته شده از گیاهان بامبو.

کاخ شون‌برون، اتریش

مجسمه ها در مقابل کاخ شون برون

پای باغ‌های هزارتو به وین و نیز در سال گذشته به محل اقامت سابق پادشاهی اتریش - مجارستان نیز رسید. این باغ‌های بسیار زیبای مجلل و استادانه، مسلما خاص‌ترین عنصر کاخ شون‌برونون هستند و باغ هزارتوی آن که برای اولین بار در سال ۱۷۲۰ ساخته شده و در سال ۱۹۹۹ بازسازی شد نیز در داخل آن‌ها قرار دارد. این باغ چیزی بیش از یک مکعب ساخته شده از تکه‌های گیاه سرخدار است. برخی از قسمت‌های داخلی شامل معماهای ریاضی و تیرک‌هایی برای بالا رفتن از آن است.

مزارع دال، آمریکا

عکس هوایی از مزارع دال

استدلال‌های بسیاری بر سر این موضوع که بزرگ‌ترین باغ‌های هزارتوی جهان از چه چیزی ساخته می‌شوند، وجود دارد. معمولا ادعا می‌شود دو باغ هزارتوی رویایی یانچنگ، در نزدیکی شانگهای، و باغ هزارتوی آناناس، در (Dole Plantation)، در جزیره اوآهوی هاوایی، بزرگ‌ترین باغ‌های هزارتوی جهان هستند. حدود ۱۴ هزار گیاه مختلف، این باغ‌های چالش‌برانگیز ۳ هکتاری را تشکیل می‌دهند.

پارک پرپیچ‌و‌خم، یونان

حفاظ های چوبی در پارک پرپیچ خم یونان

چه چیزی می‌تواند از نظر اسطوره‌شناسی، جالب‌تر از باغ هزارتوی کرت که مینوتاوروس، در دوران پادشاهی مینوس در آن نگهداری می‌شد، باشد. ریشه این اسطوره به جزیره بزرگ یونان، در بقایای سایت باستان‌شناسی گورتین، برمی‌گردد. اما شما امروزه در آن غولی با سر گاو و بدن انسان نمی‌بینید و تنها چیزی که مشاهده می‌کنید، یک باغ هزارتو در نزدیکی هراکلیون است. تجربیات  و نظرات خود را در خصوص یاغ‌های تو در توی جهان با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه