آیا اپرای سیدنی اکنون یک بیلبورد است؟

صبا جلالی
صبا جلالی دوشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
آیا اپرای سیدنی اکنون یک بیلبورد است؟

چه اتفاقی می‌افتد زمانی که یکی از بزرگ‌ترین اثار معماری قرن بیست ویکم تبدیل به وسیله‌ای برای تجارت و تبلیغات شود؟

مدتی پیش، تصمیم دولت یونایتد ولز برای نمایش تبلیغات برای مسابقه اسب در بادبان تالار اپرای سیدنی، انتقاد گسترده‌ای را به‌وجود آورد. در روز سه‌شنبه ۶ اکتبر، معترضان در اسکله‌ دایره‌ای جمع شدند تا تبلیغات مسابقه را متوقف کنند؛ نور ده دقیقه‌ای در بادبان اسکله اپرای سیدنی، شامل گرافیک تبلیغاتی برای جام اورست که یکی از بزرگ‌ترین مسابقه اسب‌های سیدنی بود، به‌نمایش در آمد.

خانه اپرای سیدنی

تظاهرکنندگان مشعل‌هایی را به نمای سردر خارجی تاباندند و تلاش کردند تا در گرافیک آن اختلال ایجاد کنند و نشانه‌هایی را برپا کنند که این پیام را انتقال می‌داد: «بادبان‌ها برای فروش نیستند».

این اعتراض توسط یک گروه فیسبوک به نام دفاع از خانه اپرای سیدنی رهبری شد که ۱۶,۰۰۰ رای موافق در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرد. هشتگ آنلاین «بادبان‌ها برای فروش نیستند» شروع به افزایش کرد و سایت Change.org petition برای دفاع از خانه اپرای ما، ۳۱۱,۳۰۱ امضاء جمع‌آوری کرد.

جام اورست که در ۱۳ اکتبر در مسیر مسابقه سیدنی رندویک برگزارشد، به‌عنوان «ثروتمندترین مسابقه اسب وحشی در جهان» ثبت شد. باتوجه به گزارش بی‌بی‌سی، هیت مدیره اپرا در ابتدا این تبلیغ را تحت عنوان «تبلیغات نامناسب» رد کرد؛ اما نخست‌وزیر این تصمیم را نپذیرفت. نخست‌وزیر اسکات موریسون از این حرکت در کنفرانس مطبوعاتی دفاع کرد و گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سال است چرا آن را در بزرگ‌ترین بیلبورد سیدنی قرار ندهید؟»

تعدادی از سیاستمداران، از جمله شهردار شهر کلوور مور، پیش از زمان برپا شدن تبلیغات به اعتراض عمومی پیوستند. او به توییتر رفت تا سوء استفاده از علامت تجاری را متذکر شود و گفت: «من وحشت‌زده هستم که دولت، نظارت بر اپرای سیدنی و منشور آن را نادیده می‌گیرد و از بادبان‌های شناخته‌شده‌ی ما برای تبلیغ یک مسابقه اسب ۱۳ میلیون دلاری استفاده کند. این تبلیغات بی‌ملاحظه، میراث جهانی اپرای سیدنی را تهدید خواهند کرد.»

 خانه اپرا یک نماد ملی مهم است. معمار دانمارکی، Jorn Utzon، پروژه‌ی خانه‌ی اپرای سیدنی را در سال ۱۹۵۷ توسط هیئت داوران بین‌المللی اعطا کرد و ساختمان در سال ۱۹۷۳ به پایان رسید. از آن زمان به‌عنوان یک نماد جهانی سیدنی و استرالیا ایستاده است. بر اساس آمار منتشرشده توسط Deloitte در سال ۲۰۱۴، این نماد ۵۵۲ میلیون دلار استرالیا (۳۹۳میلیون دلار آمریکا) به اقتصاد استرالیا در هر سال کمک می‌کند و ارزش «فرهنگی و هنری» آن را ۳.۳ بیلیون دلار استرالیا (۲.۳۵ بیلیون دلار آمریکا) تخمین زده‌اند.

خانه اپرای سیدنی اعتماد به سیاست روشنایی بادبان سیدنی را جهت تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌ها، شیوه‌ها و مراحل مربوط به چنین رویدادهایی تأیید می‌کند. در این بیانیه آمده است: «هیچ آرم یا هویت شرکت نباید روی بادبان‌ها طراحی شود. رنگی برای ارتقای هویت سازمانی نباید استفاده شود. مگر برای یک هدف هنری خاص در رابطه با اپرای سیدنی، متن یا شعارها مجاز نخواهند بود.»

اپرای سیدنی

 با وجود سیاست اپرا برای حفاظت از این نماد در تبلیغات، دولت توانایی لغو کردن تصمیمات خانه اپرای سیدنی را دارد و می‌تواند دستور دهد که آن را برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار دهد. NSW مستقل از MP الکس گرینویچ، اصلاحیه‌ای را ارائه داد که دولت‌های ایالتی را از پایمال کردن اعتماد باز می‌دارد. او گفت: «اگر این استفاده کثیف ما از بزرگ‌ترین نماد فرهنگی ما مجاز به پیش رفتن باشد، این باید آخرین بار باشد.»

در گذشته، طرحی برای لوگوهای تیم راگبی استرالیا روی خانه اپرا دقیقا مانند نشان پیروزی تیم‌های کریکت مردان و زنان استرالیا ریخته شده بود.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه