با کلیساهای فوق العاده زیبای انگلیس آشنا شوید (قسمت اول)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
با کلیساهای فوق العاده زیبای انگلیس آشنا شوید (قسمت اول)

یک وب‌سایت گردشگری کلیسا در اقدامی جالب، کلیساهای انگلیس را براساس تعدادی ویژگی خاص دسته‌بندی کرده است و هدفش شناساندن آن‌ها به مردم و ترغیب به بازدید از آن‌ها است.

کلیساهای تاریخی و فوق‌العاده زیبایی در انگلیس وجود دارد که در سفر به این کشور باید از آن‌ها دیدن کنید. وب‌سایت گردشگری کلیسا، Explorechurches.org به معرفی برترین کلیساهای انگلستان پرداخته و آن‌ها را براساس ویژگی‌های برجسته و متمایزشان (به عنوان مثال، برخی به‌خاطر پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ و برخی به‌خاطر قبرستان‌شان)، لیست کرده است.

کلیساها براساس ۹ گروه‌بندی مختلف نظیر فضای داخلی، شیشه‌های رنگی، حیاط کلیسا، محیط کلیسا، حیات‌وحش، تاریخ ملی، آثار تاریخی، تاریخ اجتماعی و امکانات گردشگرپسند دسته‌بندی شده‌اند. بسیاری از مردم بریتانیا در این نظرسنجی اعلام کرده بودند که اگر امکانات گردشگرپسند بیشتری در کلیساها وجود داشته باشد، تمایل مضاعفی برای بازدید از کلیساها به‌عنوان یک فعالیت تفریحی یا مقصد گردشی خواهند داشت و ۱۹ درصد گفته بودند اگر پیشتر از باز بودن کلیساها مطلع باشند، بازدید بیشتری از کلیساها خواهند داشت.

لندن بزرگ: گردشگر پسندترین

امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی و بوفه از جمله ویژگی‌های یک کلیسای ۵ ستاره محسوب می‌شود. این رتبه‌بندی باعث نزدیک کردن کلیساها به سایر مقاصد تفریحی و گردشگری مهم شده است و در عین حال، بازدیدکنندگان می‌دانند که به هنگام بازدید از اماکن باید منتظر چه چیزی باشد. در این میان کلیساهای لندن بزرگ، براساس تجربه بازدیدکنندگان بالاترین امتیاز را دریافت کرده‌اند چراکه به حمل و نقل عمومی، پارکینگ، رستوران و سرویس بهداشتی نزدیک بوده‌اند. به لحاظ مناسب بودن برای گردشگری، یورکشایر (۴۹ درصد) در جایگاه دوم و بعد ساری (۳۸ درصد) قرار دارد. 

کلیسای سنت مارتین این دِ فیلدز، میدان ترافالگار

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت مارتین این د فیلدز (st martin-in-the-fields church) در شمال‌شرقی میدان ترافالگار قرار دارد. این کلیسای باشکوه در شلوغ‌ترین مرکز گردشگری لندن خودنمایی می‌کند و یکی از کلیساهای گردشگرپسند به حساب می‌آید. این کلیسا که محلی برای نگهداری قربانیان طاعون بود، در سال ۱۵۴۲ به دستور هنری هشتم، مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما در سال ۱۷۲۶ کلیسایی به سبک یک معبد کلاسیک با طراحی جیمز گیبس معمار، جایگزین آن شد. بازسازی‌های مدرن خلاقانه در گذر زمان باعث ورود نور بیشتر به فضای داخلی شده است و همچنین کف سنگی، نیمکت‌ها و آثار آجری سردابه آن نیز بازسازی شده‌اند. خدمات روزانه کلیسا، موسیقی رایگان در هر آخر هفته، کنسرت‌های عصرگاهی (بلیتی)، یک مغازه و یک کافه صاحب جایزه نیز در این محل به چشم می‌خورد.

نورفک: بهترین فضای داخلی

بیشترین تعداد کلیسا با فضای داخلی حیرت‌انگیز در نورفک قرار دارد که به لحاظ مبلمان، پارچه‌های گلدوزی محراب، هنر، مجسمه‌ها، حکاکی روی چوب و سنگ، دیوارهای قدیمی و مدرن و نقاشی‌های سقفی این جایگاه را به‌دست آورده‌اند. تقریبا همه (۹۶ درصد) کلیساهای نورفک به‌خاطر ویژگی‌های فضای داخلی‌شان معروف هستند و جایگاه‌های بعدی به سامرست (۹۴ درصد) و آسکفوردشایر (۹۳ درصد) اختصاص دارد.

کلیسای سنت اگنس، نورفک

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت اگنس (St Agnes' Church) در Cawston در نورفک قرار دارد و سقف فوق‌العاده زیبای آن مملو از حکاکی فرشتگان روی چوب است که در کلیساهای ایست آنگلیان در اواخر قرون وسطی و دوره‌های تودور رواج داشت. این کلیسای قرن پانزدهمی که به خوبی محافظت شده است، نمونه‌ی شگفت‌انگیزی از یک کلیسای باشکوه با فضای داخلی زیبا است که به نظر می‌رسد فرشته‌های حکاکی شده روی سقف آن آماده پرواز هستند. ویژگی متمایز این سازه شامل کیفیت کارهای هنری و شرایط استثنایی حکاکی‌ها می‌شود.

سوفک:شیشه های رنگی

سوفک همراه با کورنول و کومبریا جزو سه شهر برتر انگلستان به‌خاطر پنجره‌هایی با شیشه‌ی رنگی هستند به‌طوری‌که ۷۲ درصد از کلیساهای آن به‌خاطر انسان‌هایی که به تصویر کشیده شده، داستان‌هایی که می‌گوید و طراحان مطرح‌شان معروف شده‌اند.

کلیسای سنت مارگارت، هرینگ فلیت

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت مارگارت (St Margaret’s Church) در هرینگ‌فلیت، به‌واسطه‌ی شیشه‌های رنگی جادویی در رنگ‌های مختلف در این لیست قرار گرفته است. قطعات شیشه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا نور خورشید را به داخل هدایت کنند و حس و حال خوبی به بینندگان بدهند.

سبک عمودی پنجره‌ها باعث تابش نور به کف کلیسا می‌شود و پنجره‌ی شرقی شامل قطعات شیشه‌ی وارداتی از شهر کلن آلمان است که قدمت آن به اواخر قرن ۱۴ و اوایل قرن ۱۵ برمی‌گردد. این کلیسا به‌خاطر تاثیر شگفت‌آور کلاژی که شیشه‌ها به وجود می‌آورند در لیست برترین‌ها قرار گرفته‌ است.

کورنوال: حیات وحش معرکه

کورنوال به‌واسطه‌ی کشف حیات‌وحش در محوطه‌های کلیسا در میان برترین‌ها قرار دارد و حدود ۴۹ درصد از کلیساهای آن دارای مراتع وحشی، چمن‌های دست نخورده در حیاط کلیسا هستند و برای رشد گونه‌های بومی و تحقیقات علمی مناسبند. لینکولن‌شایر با ۴۹ درصد و کومبریا با ۴۲ درصد، از نظر کلیساهای دوستدار حیات‌وحش در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کلیسای سنت مایکل و همه فرشتگان، کورنوال

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت مایکل و همه فرشتگان (St Michael and All Angels Church) در کورنوال در سال ۱۸۳۵ ساخته شد و سر توماس دایک آکلند آن را به‌عنوان هدیه به مردم این منطقه اهدا کرد. طراحی این کلیسا برعهده معمار ولزی آن، جورج وایت‌ویک بود که ساختمان‌های زیادی در منطقه «بود» کورنول ساخته است. به‌لطف گسترش شبکه‌ی ریلی انگلستان در قرن نوزده و وجود این کلیسا، این منطقه به مقصدی برای گذراندن تعطیلات تبدیل شد. قبرستان زیبا و چشم‌نواز آن محلی برای رشد انواع گونه‌های وحشی است و با رویش گل‌ها در فصل بهار جان تازه‌ای می‌گیرد. سایت Explorechurches.org نیز به اهمیت حیاط این کلیسا به‌عنوان محلی امن برای زندگی حیات‌وحش نظیر زنبور، موش زمستان خواب و حتی گوزن اشاره کرده است.

شروپ شایر: زیباترین حیاط کلیسا

شروپ‌شایر با ۹۶ درصد، جزو برترین شهرستان‌ها از نظر کلیساهایی با حیاط زیبا است و وارویک‌شایر با ۸۵ درصد و سامرست با ۸۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این حیاط‌ها حافظان میراث اجتماع هستند و سنگ قبرها منبع غنی از تاریخچه خانوادگی و سایر اطلاعات تاریخی به حساب می‌آیند.

کلیسای سنت لارنس، شروپ شایر

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت لارنس (St Laurence's Church) در شروپ‌شایر، یک کلیسای صلیبی شکل زیبا با شبستان نورمن، یک برج مرکزی عمودی و راهروهای ویکتوریایی است. علاوه‌بر این حیاط فوق‌العاده‌ای برای هواخوری دارد و شامل یک گورستان محافظت شده می‌شود که به بهشتی برای حیات‌وحش تبدیل شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از دروازه‌ی کوچک آن عبور کنند و این فضای باز تاریخی و دیدنی را بگردند و در عین حال از آثار تاریخی نظیر شاخص آفتاب دیدن کنند که به شکل یک صلیب قرون وسطایی طراحی شده است.

قدیمی ترین کلیسا: کلیسای سنت مارتین در کنتربری

کلیساهای انگلیس

کلیسای سنت مارتین (St Martin's Church) در کنتربری در کنت قرار دارد و از آنجا که قدمت آن به ۵۹۷ بعد از میلاد برمی‌گردد، قدیمی‌ترین کلیسا در این کشور انگلیسی زبان به‌شمار می‌رود که دائما در حال استفاده بوده است. قدیمی‌ترین بخش این سازه در زمان اشغال بریتانیا توسط رومی‌ها ساخته شد، درحالی‌که سایر تغییرات به دوره‌ی ساکسون تعلق دارد. در واقع این کلیسا به مدت حدود ۱۵۰۰ سال سرپا بوده است و افراد عاشق تاریخ باید از آن دیدن کنند.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه