پول تایلند در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
پول تایلند در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

اگر می‌خواهید به تایلند هزار معبد سفر کنید، حتما به این موضوع هم فکر کرده‌اید که پول تایلند را از کجا و به چه قیمت باید تهیه کنید. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که نیازی به خریدن بات در ایران نیست. 

سفر به تایلند، سرزمین لبخندها، با ساحل‌های شفاف، زندگی شبانه‌ی رنگارنگ پرهیاهو، میمون‌های بازیگوش و غذاهای متنوعی که دارد، می‌تواند همان‌قدر ارزان باشد که فکر می‌کردید یا اینکه آن‌قدر گران باشد که شوکه شوید! می‌توانید برای اقامت یک اتاق ارزان قیمت سه دلاری در یک هاستل معمولی کرایه کنید یا اینکه به یک استراحتگاه ۱۰۰۰ دلاری بروید. همچنین، می‌توانید از میان انواع مختلف خوراکی‌های تایلندی، از غذاهای خیابانی ارزان قیمت تا منوهای یک رستوران گران قیمت، هرکدام را که دوست دارید انتخاب کنید. ولی، فارغ از هزینه سفر به تایلند، پولی که به تایلند می‌برید هم تاثیر زیادی روی این سفر دارد. در ادامه با پول تایلند و نکات مربوط به پول در سفر آشنا خواهید شد.

واحد پول تایلند

پول تایلند

بات (THB)، واحد پول رایج تایلند، برابر با ۱۰۰ ساتانگ است و به‌شکل ۶ سکه (۱، ۲، ۵ و ۱۰ بات و ۲۵ و ۵۰ ساتانگ) و ۶ اسکناس (۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ بات) منتشر می‌شود. ابتدای سال جاری اسکناس‌های جدیدی با عکسی از پادشاه جوان تایلند که پس از مرگ پدرش در سال گذشته، به پادشاهی رسید منتشر شد که در عکس بالا مشاهده می‌کنید؛ ولی، اسکناس‌های قدیم که در عکس پایین مشاهده می‌کنید همچنان معتبر هستند و در دادوستدها به‌وفور استفاده می‌شوند.

هر ۱۰۰ بات تایلند در زمان نوشتن این مطلب، بنا به اعلام بانک مرکزی ایران، برابر با ۱۲۷۷۰۵ ریال ایران و ۳٫۰۳ دلار آمریکا است.  

ریال، دلار یا بات؟

واحد پول تایلند

اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از پول خود ببرید، اول آن‌ها را به دلارهای ۱۰۰ دلاری تبدیل و پس از رسیدن به تایلند، در صرافی‌های سوپر ریچ در سطح شهر صرف کنید

تقریبا همه می‌دانید که نباید ریال با خودتان به تایلند ببرید. امکان صرف ریال در تایلند فراهم نیست و این کار تنها از طریق ایرانی‌های ساکن در آن کشور انجام می‌شود که کارمزد زیادی برای این کار دریافت می‌کنند.

خرید بات تایلند در ایران هم به‌راحتی مقدور نیست؛ این‌گونه ارزهای غیرمتداول تنها از طریق شعب بانک ملی قابل خرید هستند. بنابراین، پول خودتان را تبدیل به دلار بکنید و به تایلند ببرید؛ چون صرف دلار به بات در بانک‌ها و صرافی‌های فراوانی که در هر نقطه از شهرهای تایلند به‌راحتی پیدا می‌شوند و شبانه‌روزی کار می‌کنند، به‌راحتی و با قیمت بهتری نسبت به هر کجای دیگر در خارج از تایلند انجام می‌شود.

صرف پول در فرودگاه‌ها و هتل‌های بین‌المللی هم انجام شدنی است، ولی به خاطر قیمت پایین‌تری که در ازای هر دلار می‌پردازند، مقرون‌به‌صرفه نیست. کمی از دلارها را که برای رسیدن به هتل و کمی گشتن در خیابان‌های شهر برای پیدا کردن یک صرافی و شاید خوردن یک وعده‌ی غذا کفایت کند، در فرودگاه به بات تبدیل کنید و برای صرف بقیه‌ی پول عجله نکنید. برای خرید بات، دلار آمریکا از مقبولیت بیشتری برخوردار است و پس از آن، پوند بریتانیا و یورو، ارزهای پرکاربرد در تایلند هستند.

دستگاه‌های ATM

پول تایلند

دستگاه‌های کارت‌خوان اتوماتیک (ATM) در خیلی از اماکن در تایلند هستند و کارت‌های صادر شده توسط شبکه‌های بانکی بین المللی مهم مانند پلاس و کروز را پشتیبانی می‌کنند. اگر به کارت‌های اعتباری بین‌المللی مثل مستر کارت، ویزا یا JCB دسترسی دارید، تقریبا همه این کارت‌ها در فروشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز بزرگ تایلند معتبر هستند. ولی انتظار نداشته باشید که دست‌فروش‌ها، کافه‌ها، مغازه‌های کوچک‌تر و کسب‌وکارهای خیابانی هم این کارت‌ها را بپذیرند؛ بنابراین، همیشه مقداری پول نقد به‌صورت ارز رایج تایلند همراه داشته باشید.

صرف‌نظر از مسائل و مشکلات ایمنی که همیشه در مورد حمل پول نقد وجود دارد، ولی کماکان این روش بهترین و راحت‌ترین راه برای خرید در تایلند است؛ کما اینکه کارمزد و هزینه‌ی استفاده از خدمات دستگاه‌های ATM در تایلند (۱۵۰ تا ۲۰۰ بات علاوه بر کارمزد بانکی) نیز جای حرف دارد.

صرف پول در تایلند

پول تایلند

کیوسک‌های صرافی (FOREX) در همه خیابان‌های تایلند به تعداد زیاد وجود دارند و صرف پول را بدون کارمزد انجام می‌دهند. حتما دقت کنید که اسکناس‌ها یا چک‌های مسافرتی را سالم نگه دارید؛ کیوسک‌های صرافی، اسکناس‌های پاره یا مواردی که به‌شدت دچار خط خوردگی یا هر آسیب دیگری باشند را قبول نمی‌کنند. ضمن اینکه، صرف پول تنها با نشان دادن پاسپورت انجام می‌شود.

در تایلند برای جلوگیری از غلتیدن سکه‌ای که به زمین می‌افتد، روی آن پا نگذارید. وقتی عصبانی هستید یا عجله دارید، پول به طرف هم پرت نکنید. اسکناس‌ها را پاره نکنید، نسوزانید، یا هیچ آسیب دیگری به آن‌ها نرسانید

«بانک کسیکورن» (Kasikorn Bank) و «بانک تجاری سیام» (Siam Commercial Bank) به‌طور مشترک از یک امتیاز انحصاری در «فرودگاه سواورنابومی» (Suvarnabhumi Airport) برخوردار هستند. نرخ ارز در شعبه‌های هر دو بانک در فرودگاه بسیار کمتر از نرخ تبادل ارز بانک‌ها در سایر بخش‌های کشور است. چند صرافی مستقل، شامل «سوپر ریچ» (Super Rich) که قیمت‌های بهتری نسبت به سایر صرافی‌ها دارد و «ولیو پلاس» (Value Plus) که تقریبا پابه‌پای سوپر ولیو پیش می‌رود، هم فعالیت خود را در سطح ARL در فرودگاه آغاز کرده‌اند.

بیشتر سرویس‌های تبادل ارز فرودگاهی معمولا به‌صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته فعالیت می‌کنند؛ ولی کیوسک‌هایی که متعلق به Airport Rail Link هستند، تنها از ۷ صبح تا ۱۱ شب باز هستند.

بانک‌های تایلند

کانترهای تحت مالکیت بانک‌های تجاری که مشغول صرف پول برای گردشگران هستند، به تعداد زیاد در مناطق گردشگری شهر دیده می‌شوند. قیمت تبادل ارز در کانترهای سطح شهر (کانترهای داخل فرودگاه یا نقاط گردشگری به قیمت گران‌تری با مشتری معامله می‌کنند) به شرح زیر است:

بانکنرخ صرف (٪)
بانک بانکوک۰٫۸۷
بانک کسیکورن۰٫۹۷
بانک تجاری سیام۱٫۰۵

به زبان ساده، اگر ۱۰۰۰ دلار داشته باشیم و بخواهیم آن را صرف کنیم، بانک بانکوک ۳۲٬۷۱۰ بات، بانک کسیکورن ۳۲٬۶۸۰ بات و بانک تجاری سیام ۳۲٬۶۵۰ بات در ازای این پول به ما پرداخت خواهد کرد که در مقایسه با دستگاه‌های ATM، نرخ بهتری است.

صرافی‌های تایلند

راه دیگر، مراجعه به کیوسک‌ها و دفاتر صرافی محلی است که با یک مقایسه‌ی کوچک متوجه می‌شوید معامله با آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای صرف دلار به بات بهتر است که از اسکناس‌های ۵۰ یا ۱۰۰ دلار استفاده کنید؛ چراکه این اسکناس‌ها با نرخ بهتری نسبت به اسکناس‌های خردتر معامله می‌شوند. اطلاعات زیر مربوط به ۱۰ آوریل سال ۲۰۱۸ و مربوط به معامله‌ی یک اسکناس ۱۰۰ دلاری است. چون ارزش دلار در این کشور ثابت است و تغییر چندانی نمی‌کند، پس هنوز هم می‌توان به این آمار اعتماد کرد.

صرافینرخ صرف (٪)
SuperRich۰٫۰۶
Twelve Victory Exchange Co. Ltd۰٫۰۷
MT Exchange۰٫۰۷
Vasu Exchange۰٫۱۰
SIA Exchange۰٫۱۰
Jag Exchange۰٫۱۰
K79 Exchange۰٫۱۷

همان مثال ۱۰۰۰ دلار را در نظر بگیرید؛ در صرافی سوپر ریچ که بهترین نرخ صرف را دارد، ۳۲۸۰۰ بات در هر تبادل ارز عاید شما می‌شود که نسبتا بهتر از بانک‌ها و ATM ها و حتی ترانسفر مستقیم پول به یکی از بانک‌های تایلند (در صورتی که خودتان یا یکی از دوستان‌تان در بانک‌های خارج از کشور حساب داشته باشید) است.

بنابراین، اگر تصمیم به رفتن به تایلند دارید و می‌خواهید بیشترین بهره را از پول خود ببرید، اول پول‌های‌تان را به‌شکل دلارهای ۱۰۰ دلاری تبدیل و پس از رسیدن به تایلند، آن‌ها را در صرافی‌های سوپر ریچ در سطح شهر مبادله کنید.

به پول تایلند، بی‌احترامی نکنید!

­

پول تایلند

دانستن این موضوع ضروری است که در تایلند، قانونی وجود دارد که هر عمل کلامی، فیزیکی و نوشتاری را که نشان‌دهنده‌ی بی‌احترامی یا توهین به خاندان سلطنتی باشد را غیرقانونی می‌داند و خاطیان را به‌شدت مجازات می‌کند. حالا که این موضوع را می‌دانید، به پول‌های تایلندی که در دست‌تان است، نگاه کنید: همه آن‌ها، چه اسکناس‌های کاغذی و چه سکه‌های فلزی، منقوش به تصویری از یکی از اعضای خاندان سلطنتی تایلند و به‌ویژه، پادشاه فقید تایلند، بومیپول آدولیاده، است که تایلندی‌ها احترام زیادی برای او قائل بودند و سال گذشته، برای فوت او یک ماه عزاداری کردند و لباس سیاه پوشیدند، طوری که لباس سیاه در این کشور کمیاب شد.

پول تایلند

بنابراین، نکات زیر را حتما به خاطر بسپارید:

  • برای جلوگیری از غلتیدن سکه‌ای که به زمین می‌افتد، روی آن پا نگذارید.
  • وقتی عصبانی هستید یا عجله دارید، پول به طرف هم پرتاب نکنید.
  • اسکناس‌ها را پاره نکنید، نسوزانید، یا هیچ آسیب دیگری به آن‌ها نرسانید.

هرکدام از این کارها را به‌راحتی می‌توان به‌مثابه توهین به پادشاه یا اعضای دیگر خاندان سلطنتی تلقی کرد و هر فرد تایلندی که شاهد چنین صحنه‌ای باشد، به‌شدت از این عمل آزرده خواهد شد. در نتیجه، لطفا نسبت به پول تایلند احترام بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه