حقایق جالب درباره هراکلیون؛ یونان

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره هراکلیون؛ یونان

هراکلیون، شهری تاریخی در یونان، محل تولد زئوس خدای خدایان است. آیا از دیگر حقایق جالب درباره این شهر خبر دارید؟

هراکلیون واقع در استان کرت، پنجمین شهر بزرگ یونان است که توانسته است بقایای تمدن مینوسی را به خوبی حفظ کند. این جا یک شهر بندری زیبا است که اسکله‌های آن همیشه پر از کشتی‌های بزرگ و قایق‌های ماهیگیری کوچک است. هراکلیون به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش جدید با مغازه‌ها، پارک‌ها و میدان‌های مدرن، و بخش قدیمی با آن فواره‌ها، ایوان‌ها، بازارها، و خیابان‌های قدیمی و جدیدش. در ادامه به حقایق جالب مربوط به این شهر می‌پردازیم.

هراکلیون

۱. بخش بالایی قلعه کولس (Koules) در خلیج ونیسی‌، یک تئاتر سر باز وجود دارد که هر روز در آن نمایش برگزار می‌شود.

۲. یکی از مشهورترین مهمان‌خانه‌های هراکلیون رستوران لوکولوس است که در خیابان korai قرار دارد. در این مکان می‌توانید طعم غذاهای محلی کرت را بچشید.

۳. در روستای آرولیتوس، در نزدیکی هراکلیون، همچنان می‌توانید شاهد سنت و فرهنگ یکتای جزیره باشید. صنعتگران محلی که در این روستا زندگی می‌کنند کالاهای اصل کرتی می‌سازند و رستوران‌ها غذاهای محلی سرو می‌کنند.

۴. بی‌نظیرترین ساختمان‌های تاریخی را در خیابانی که به طور مستقیم به خلیج ونیسی منتهی می‌شود می‌توان دید. در بین ساختمان‌ها ایوانی وجود دارد که متعلق به قرن ۱۷ است.

۵. میدان ونیزلوس، که اکنون محلی برای پیاده‌روی است، یک مکان  عالی برای استراحت و خوشگذرانی، بخصوص برای جوان‌ها است. در این مکان فواره معروف، فواره موروسینی (فواره ونیسی یا فواره ونیشن نیز به آن گفته می‌شود) با چند سر شیر وجود دارد. این تنها یکی از فواره‌های شهر است. هراکلیون از همان آغاز بخاطر فواره‌هایش معروف بوده و هست. برای ساخت این فواره‌ها از آبگذرها، چشمه‌ها، و تانک‌ها استفاده شده است.

۶. اگر می‌خواهید چیزی به‌عنوان یادگاری به خود بیاورید، به دنبال یک تکه طلا با نشان زنبور باشید. این نماد هراکلیون است، زیرا در حفاری‌های اطراف قصر کنوسوس چنین چیزی پیدا شده است.

۷. اگر قصد شنا یا آفتاب گرفتن داشتید به ساحل کارتروس (karteros) واقع در ۷ کیلومتریر مرکز شهر، بروید. در این قسمت سرگرمی‌های آبی و کافه‌های فراوانی وجود دارد.

۸. قصر کنوسوس یکی از شناخته‌شده‌ترین تصاویری‌ است که به هنگام صحبت از هراکلیون به ذهن ما می‌آید. در ۵ کیلومتری هراکلیون، در سال‌های ۳۵۰۰ تا ۹۰۰ قبل از میلاد، یکی از مهم‌ترین تمدن‌های دنیا شکل گرفت. بسیاری افراد این قصر باشکوه را، که بقایای خانه‌ها، مغازه‌ها، و نقاشی‌های رنگارنگ است، بسیار تحسین می‌کنند.

۹. دوران بیزانس، دوران آشفتگی هراکلیون و کرت بود. حمله‌های دزدان دریایی و عرب‌ها مردم جزیره را فلج گرده بود. زمانی که جزیره تحت فرمان ونیسی‌ها قرار گرفت، رونق دوباره به شهر بازگشت. علی‌رغم این، عرب‌ها شهر جدیدی ساختند و نامش را قصر Chandax نهادند، که بعدها ونیسی‌ها نام آن را تغییر دادند و آن جا را تبدیل به مرکز فرمانروایی کردند.

۱۰. بعد از ۲۱ سال هراکلیون بخشی از امپراتوری عثمانی شد. شهر هراکلیون پر شد از مناره ها و مساجد. در سال ۱۸۹۸، جزیره اعلام استقلال کرد، اما همچنان تحت قوانین سلطان بود  با این تفاوت که از جانب اروپا و یونان حمایت می‌شد. اکنون زمانی است که ساختمان‌های نئوکلاسیک در هراکلیون ساخته شدند.

۱۱. در سال ۱۹۱۳، کرت بخشی از یونان شد. در سال ۱۹۲۲ پناهنده‌های مصیبت‌دیده بسیاری از آسیای صغیر، با آداب و رسوم و سبک زندگی خود به این شهر آمدند، و هراکلیون را به یک شهر چندفرهنگی تبدیل کردند.

۱۲. در افسانه‌های یونان آمده است که زئوس در یکی از غارهای کرت به دنیا آمده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه