چگونه کمبود یا نقص ایمنی بدن را در طول سفر کنترل کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
چگونه کمبود یا نقص ایمنی بدن را در طول سفر کنترل کنیم؟

کمبود ایمنی به معنای عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها است. آیا با وجود چنین مسئله‌ای می‌توان راه سفر را در پیش گرفت؟

اصطلاح کمبود ایمنی یا نقص ایمنی دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از نقص‌هایی است که ممکن است در سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. عفونت، اصلی‌ترین دلیل به خطر افتادن سلامت ایمنی است، اما خطر عفونت‌ها متفاوت هستند و به نوع و مرحله بیماری، درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی، و اینکه آیا مقداری یا همه سیستم ایمنی تحت تاثیر قرار گرفته باشد، بستگی دارد. در ادامه به شکل‌ها، و نحوه کنترل این بیماری در سفر می پردازیم.

کمبود ایمنی

کمبود ایمنی

از جمله مثال‌های مربوط به کمبود ایمنی عبارتند از:

  • کمبود ایمنی اولیه یا ذاتی
  • کمبود ایمنی ثانویه:

مانند بیماری‌هایی چون بیماری‌های خودایمنی، رماتیسم، ایدز، التهاب روده، پسوریازیس، و نارسایی مزمن کلیه. همچنین استفاده از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی

نارسایی طحال

بدخیمی/ سرطان‌ها

عفونت‌های بعد از پیوند اعضا

قوانین کلی

کمبود ایمنی

بررسی پزشکی

حداقل ۸ هفته پیش از سفر با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش خطر بیماری‌هایی مربوط به سفر

واکسیناسیون تنها راه کاهش خطر بیماری‌های مربوط به سفر نیست. راهنمایی‌های مربوط به کاهش خطر و مشکلات سلامت را بررسی کنید، بخصوص زمانی که امکان تزریق برخی واکسن‌ها نیست، یا واکسن‌ها تاثیری بر ایمنی نداشته باشند.

عفونت‌ دستگاه گوارشی

درباره توصیه‌های مربوط به آب و غذا، با پزشک خود صحبت کنید تا از خطر ابتلا به عفونت‌هایی که چه واکسن داشته باشند چه نداشته باشند (مانند هپاتیت A) در امان باشید.

عفونت‌ دستگاه تنفسی

  • به اکثر مسافرانی که کمبود ایمنی دارند توصیه می‌شود که با مشورت دکتر، خود را در برابر سینه‌پهلو و آنفولانزا واکسینه کنند.
  • خطر بیشتر بیماری‌های دستگاه تنفسی را می‌توان به کمک رعایت بهداشت دست‌ها، خودداری از تماس مستقیم با افراد بیمار،‌ جلوگیری از تماس با ترشحات چشم، بینی و دهان (برای مثال هنگام سرفه و عطسه).کاهش داد.

عفونت‌های ناشی از نیش حشرات

  • بسیاری از عفونت‌های ناشی از نیش حشرات واکسن ندارند. جلوگیری از نیش حشرات بهترین راه برای کاهش این خطر است.
  • مالاریا. مسافرانی که دارای کمبود ایمنی هستند در معرض خطر ابتلا به مالاریا نیستند، اما عواقب این عفونت می‌تواند بسیار شدید باشد. درباره خطرات این عفونت‌ها و جلوگیری از نیش حشرات اطلاعات کافی کسب کنید. مطمئن شوید که استفاده از داروهای ضدمالاریا با داروهای خودتان اختلال نداشته باشند.

قرار گرفتن در معرض خورشید

سعی کنید خیلی در معرض نور خورشید نباشید زیرا:

  • کمبود ایمنی می‌تواند به افزایش خطر تومور، بخصوص تومورهای پوستی، کمک کند.
  • ممکن است داروهای سرکوب‌کننده ایمنی، حساسیت به خورشید را به عنوان عوارش جانبی، افزایش دهند.

کمک‌های اولیه

زخم شدن پوست و عفونت، رایج ترین اتفاقات در بین ماسفران هستند. شما باید با ابتدایی‌ترین روش‌های کمک‌های اولیه آشنا باشید.

تصادف و جراحت

جراحت‌های ناشی از تصادف و درگیری بدترین خطراتی هستند که در طول سفر می‌توانند اتفاق بی‌افتد. بنابراین مهم است که با یک برنامه‌ریزی دقیق، این خطرات را کاهش دهید.

بیمه سفر و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی

حتما مشمول بیمه‌ای شوید که دربرگیرنده استرداد پزشکی باشد. همچنین، باید پیش از سفر از چگونگی دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در طول سفر مطمئن شوید.

سفر با دارو

بیشتر مسافران دارای کمبود ایمنی، باید به طور منظم دارو مصرف کنند. شما باید با مشکلات و مسائل مربوط به سفر با دارو، پیش از سفر، به طور کامل آگاه باشید.

واکسیناسیون

توصیه‌های مربوط به واکسیناسیون هنگام سفر، برای افرادی که کمبود ایمنی دارند، مانند توصیه هایی است که به افراد عادی می‌شود. با وجود این باید آگاه باشید که:

  • برخی واکسن‌ها مانند تب زرد، را نمی‌توان به راحتی به افرادی که دارای کمبود ایمنی هستند تزریق کرد. البته بستگی به شرایط و داروهای مصرفی افراد دارد. این مسئله را حتما با پزشک در میان بگذارید.
  • واکنش ایمنی به واکسن‌ها می‌تواند کاهش یابد، یا خیلی دیر اثر کرده و همان تاثیر هم خیلی زود از بین برود.
  • ممکن است نیاز به دوز یادآور باشد.
  • واکسن زدن ایمنی را ضمانت نمی‌کند. شما باید دیگر توصیه‌های پیشگیری را دنبال کنید
  • پیش از سفر اطلاعات خود را درباره واکسن‌هایی که به شما مربوط می‌شوند به روزرسانی کنید. می‌توانید اینن مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید

مطالب مرتبط:

منبع fitfortravel

دیدگاه