از جشنواره های دیدنی ارمنستان بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
از جشنواره های دیدنی ارمنستان بیشتر بدانید

یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ و سنت‌ مردم ارمنستان، حضور در جشنواره‌های متعددی است که در طول سال در این کشور برگزار می‌شود.

شرکت در جشنواره‌های یک کشور، یکی از راه‌های عالی برای تجربه فرهنگ محلی و شناخت آداب و رسوم مردم آن است. ارمنستان کشور کوچکی مملو از هیجان و شگفتی است و مردم ارمنستان عاشق جشن گرفتن به مناسبت‌های مختلف هستند، در نتیجه ایام مختلفی از سال را به این رویدادهای جالب و فرهنگی اختصاص می‌دهند. نکته قابل‌توجه در مورد این جشن‌ها، سنت مهمان‌نوازی مردم است که مطمئنا سفر متفاوتی را برایتان رقم می‌زند. در این مقاله همراه ما باشید تا با آشنایی با جشنواره‌های مختلف، زمان‌بندی بهتری برای سفر به ارمنستان داشته باشید. 

برای برنامه‌ریزی بهتر سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ارمنستان را با اطلاعات کامل درباره هرکدام از آن‌ها ارائه داده است.

١. روز جاز ایروان

جشنواره های ارمنستان

ارمنستان یک کشور فرهنگی است و جای تعجب نیست که در اینجا بهترین فستیوال‌های جاز برگزار می‌شود. روز جاز ایروان هر سال در ماه آوریل، گروه‌های جاز و موسیقی ارمنستان و بین‌المللی را در ایروان گرد هم می آورد تا با یکدیگر به جشن و پایکوبی بپردازند. محل برگزاری این جشنواره در کاسکاد ایروان (Cascade Complex) است.

٢. جشنواره شاتوت سایونیک

جشنواره های ارمنستان

ارمنستان کشور آفتاب سوزان و آب‌ میوه‌های خوشمزه است و در طول سال جشنواره‌های جالبی برای میوه‌های مختلف به راه می‌افتد. از آن میان می‌توان به جشنواره شاتوت سایونیک (THE SYUNIK MULBERRY FESTIVAL) اشاره کرده که هر سال در پارک منطقه‌ای گوریس (Goris Regional Park) در استان سایونیک در هفتم ژوئیه برگزار می‌شود. هدف اولیه این جشن، معرفی پارک گوریس به‌عنوان یک مقصد جذاب گردشگری و تقویت زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع اطراف منطقه است. در طی این مراسم غذاهای ملی و منطقه‌ای به‌ویژه محصولات شاتوت از جمله نوشیدنی شاتوت، شاتوت خشک شده و دوشاب (شهد شاتوت) ارائه می‌شود.

٣. جشن سال نو

جشنواره های ارمنستان

سال نو به‌مدت یک هفته، از ٣١ دسامبر در ارمنستان جشن گرفته می‌شود. کوکی‌های سال نو و میزهای مملو از غذاها و شیرینی‌های متنوع بخشی از این مراسم است و در طول هفته، مردم به هم هدیه می‌دهند، عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند و خانه‌هایشان به روی همه باز است. دید و بازدیدها از اول ژانویه شروع و تا ششم ژانویه ادامه می‌یابد.

۴. جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان

جشنواره های ارمنستان

جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان، یک جشنواره فیلم سالانه است که در ایروان ارمنستان برگزار می‌شود. این جشنواره در سال ۲۰۰۴ با مشارکت بنیاد «زردآلوی طلایی»، انجمن منتقدان فیلم ارمنستان و ژورنالیست‌های سینمایی به وجود آمد و بعدتر مورد حمایت وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ ارمنستان قرار گرفت. هدف این جشنواره، نمایش فیلم‌های جدیدی است که به تهیه‌کنندگی یا کارگردانی ارمنی‌ها یا افراد ارمنی تبار در ارمنستان و خارج از آن کشور ساخته شده‌اند و توسعه صنعت فیلم ملی و جلب توجه جامعه جهانی به فرهنگ ارمنستان است. فیلم‌های این جشنواره در دو بخش مسابقه بین‌المللی فیلم‌های سینمایی و فیلم‌های مستند به نمایش گذاشته می‌شوند.

۵. کریسمس

جشنواره های ارمنستان

مردم سراسر جهان، تولد حضرت مسیح (ششم ژانویه) را جشن می‌گیرند و این جشن برای مردم ارمنستان یکی از تعطیلات مذهبی مهم است. زیباترین و معنوی‌ترین بخش این روز تعطیل در خانه‌ها و کلیساها اتفاق می‌افتد. بسیاری از خانواده‌ها در شب و صبح کریسمس به کلیسا می‌روند و  بخشی از این مراسم، برکت دادن آب است که آب را با نماد کریسمس مقدس از تعمید مسیح برکت می‌دهند. سپس از یک شام سنتی در کنار هم لذت می‌برند و طبق سنت، غذای اصلی شامل ماهی و برنج تهیه شده با کره است.

۶. جشنواره پشم چینی گوسفندان

جشنواره های ارمنستان

پشم‌چینی گوسفندان (SHEEP SHEARING FESTIVAL) سالانه در ماه ژوئن در روستای زیبای خات (Khot) استان سایونیک در ۲۰۰ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود. هدف اصلی برگزاری این جشنواره، ارتقای محصولات محلی، سنت‌ها و فرهنگ استان‌های سایونیک و همچنین ارتقای گردشگری شهری است.

هدف اصلی جشنواره پشم‌چینی، ارتقای محصولات محلی، سنت‌ها و فرهنگ استان‌های سایونیک و همچنین ارتقای گردشگری شهری است

برنامه‌های این جشنواره عبارت‌اند از: برپایی کلاس‌های پشم‌چینی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، مسابقه پشم چینی گوسفندان بین بهترین پشم‌چینان منطقه، نمایشگاه ارتقای محصولات تولید بومی، نوشیدنی‌ها و غذاهای خانگی از جوامع محلی سایونیک و وایوتس دیزور، موسیقی زنده، اجرای دی جی، مسابقات و بازی‌های تعاملی برای کودکان. علاوه بر این، بازدیدکنندگان می‌توانند از فود کورت، کافه و زمین بازی نیز استفاده کنند.

٧. جشن سنت سرکیس

جشنواره های ارمنستان

جشن سنت سرکیس (St. Sargis) یک مراسم مذهبی دوست‌داشتنی و مشهور بین جوانان کشور ارمنستان به شمار می‌رود و ٦٣ روز قبل از جشن عید پاک برگزار می‌شود که در محدوده ١٨ ژانویه و ٢٣ فوریه قرار می‌گیرد. در شب این مراسم، جوان‌ها پای‌ شور می‌خورند و هیچ آبی نمی‌نوشند تا خواب ببینند. آن‌ها معتقدند که سنت سرکیس، سرنوشت‌شان را تعیین می‌کند و کسی که در عالم خواب به آن‌ها آب دهد، همسر آینده‌شان خواهد بود. علاوه بر این، مردم یک بشقاب آرد بیرون خانه‌هایشان می‌گذارند تا لحظه اسب‌سواری سنت سرکیس را ثبت کنند. سنت سرکیس با اسب زیبایش به سرعت برق و باد می‌آید و ردپایی که روی آرد می‌ماند، علامت خوش شانسی تلقی می‌شود. در باور مردم ارمنستان، سنت سرکیس خوش‌تیپ است و نیزه، کلاه‌خود طلایی و رزه‌ طلایی دارد.

٨. جشن وارداوار

جشنواره های ارمنستان

جشن وارداوار (آب پاشان) یکی از محبوب‌ترین و شادترین جشنواره‌های کشور ارمنستان است و یکی از معدود جشن‌های باستانی این کشور به شمار می‌آید که تا به امروز حفظ شده است. گرچه این جشن در حال حاضر، یک سنت آیین مسیحیت به شمار می‌آید، اما پیشینه آن به دوران قبل از مسیحیت برمی‌گردد. این رویداد که در ابتدا با نام «دنیای روز آب» آغاز شد، در هشتم ماه ژوئیه، ١٤ هفته پس از تعطیلات عید پاک مسیحیان در سراسر این کشور برگزار می‌شود. کلمه «وارداوار» در زبان ارمنی دو معنا دارد: پاشیدن آب و شعله‌ور شدن گل‌های رز. طبق افسانه‌های محلی، الهه آستقیک با پاشیدن آب گل رز، عشق را در سراسر کشور گسترش می‌دهد و الهه واهاگن با مبازره مستمر با شیطان، از این عشق محافظت می‌کند.

بعد از پذیرش دین مسیح، این سنت به وارداوار روزهای مدرن تغییر شکل یافت. کودکان نیز همچون بزرگ‌ترها علاقه زیادی به این جشن دارند و از اول صبح همه به هم آب می‌پاشند. از سایر برنامه‌های این جشن می‌توان به مراسم کلیسا، نمایش‌های جالب گروه‌های رقص و ترانه‌های محلی، بازی‌های ملی سنتی، برپایی غرفه‌های موضوعی آب پاشی، نمایش سنت‌های مناطق مختلف، غذاهای تشریفاتی و آثار هنری اشاره کرد. قابل‌توجه‌ترین و مهم‌ترین سنت تعطیلات جشن وارداوار، مراسم به پرواز درآوردن کبوترها است که نباید از دست بدهید.

٩. جشنواره دلمه

جشنواره های ارمنستان

جشنواره دلمه (DOLMA FESTIVAL) هر سال در ماه مه  در هنابرد (Hnaberd) استان آراگاتسوتن در ۳۵ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود. دلمه یکی از غذاهای سنتی ارمنستان است که گوشت چرخ شده را در برگ‌های تازه انگور می‌پیچند. از آنجا که هر استان، دلمه مخصوص به خود را دارد، شاهد انواع و اقسام دلمه‌ها در این جشن خواهید بود. موسیقی سنتی، آواز خواندن و رقصیدن نیز از جمله برنامه‌های این جشنواره است. هدف از این جشنواره توسعه و شناساندن فرهنگ و غذاهای سنتی ارمنستان به‌عنوان یکی از سرمایه‌های ملی ارمنستان است.

١٠. جشنواره بین‌المللی بالون

جشنواره های ارمنستان

جشنواره بین‌المللی بالون (International Balloon Festival)، از ١٥ تا ١٨ سپتامبر (٢٤ تا ٢٧ شهریور)، شورو‌حال متفاوتی به شهر ایروان می‌دهد. بالون‌های رنگارنگ از کشورهای مختلف بر فراز آسمان ایروان به پرواز درمی‌آیند و منظره‌ی فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورند. این جشنواره با هدف ارتقای گردشگری و هوانوردی ارمنستان برگزار می‌شود.

١١. جشنواره تاراز

جشنواره های ارمنستان

اگر دوست دارید لباس سنتی مردم ارمنستان را ببینید، باید در جشنواره تاراز (Taraz Festival) شرکت کنید که در ٤ اوت برگزار می‌شود.

اگر دوست دارید لباس سنتی مردم ارمنستان را ببینید، باید در جشنواره تاراز شرکت کنید

به لباس‌های سنتی ارمنستان در زبان محلی، تاراز می‌گویند که نشان‌دهنده هویت مردم و ویژگی‌های هویت ملی است. با شرکت در این جشن می‌توانید شاهد لباس‌های سنتی ارمنستان غربی و شرقی باشید.

١٢. جشنواره دوی رنگ

جشنواره های ارمنستان

یکی دیگر از جشنواره‌های جالب و سرگرم‌کننده مردم ارمنستان، جشنواره دوی رنگ (Yerevan Color Run) در ماه ژوئیه است که در مجموعه هامیلار برگزار می‌شود. این رویداد از صبح زود آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان برای مسابقه دوی ٥ کیلومتری، خود را گرم می‌کنند. در طول مسیر مسابقه، از بالا تا پایین دوندگان آغشته به رنگ‌های بی‌ضرر می‌شود و در این مسابقه مهیج خبری از زمان، قانون و محدودیت نیست و در نهایت به سه مرد و سه زن که از خط پایان عبور کنند، جایزه‌ی خاصی اهدا می‌شود.

١٣. جشنواره یک ملت، یک فرهنگ

جشنواره های ارمنستان

ارمنی‌های خارج از کشور در طول ماه مارس در یک نمایش هنری وحدت ملی در مرکز شهر ایروان گرد هم جمع می‌شوند. این مراسم که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود با هدف اتحاد ارمنی‌هایی است که بعد از نسل‌کشی، آواره شدند. این جشن هیچ قانون خاصی ندارد و به هنر فردی هر شخص وابسته است و به همین دلیل در هر اجرا، تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. از دیگر برنامه‌های این مراسم، نمایش سیرک، نمایش فیلم، شعرخوانی و ادبیات‌خوانی است.

۱۴. جشنواره ورزش‌های ماجراجویانه

جشنواره های ارمنستان

از جشنواره‌های جدیدی که اخیرا به تقویم رویدادهای ارمنستان اضافه شده است، می‌توان به جشنواره ورزش‌های ماجراجویانه (Extreme Sports Festival) اشاره کرد که از ١ تا ١٠ اوت برگزار می‌شود. چندین کشور در این مراسم شرکت می‌کنند و در مبازرات شدید و مهارت‌های ورزشی تکنیکی با هم به رقابت می‌پردازند. این مراسم ١٠ روزه در منطقه دریاچه سوان (Lake Sevan) برپا می‌شود و آن را به بهشتی برای افراد عاشق افزایش آدرنالین تبدیل می‌کند که شامل صخره‌نوردی، پینت‌بال، پاراگلایدر و... است.

۱۵. جشنواره بین‌المللی تئاتر های فست

جشنواره های ارمنستان

جشنواره بین‌المللی تئاتر های فست (HIGH FEST International Theater Festival) از اول تا هشتم اکتبر هر سال برگزار می‌شود و ٢٥٠ هنرمند از ٣٠ کشور مختلف در آن شرکت می‌کنند. هدف این جشن، ایجاد فرهنگ همکاری جهانی است و بازدیدکنندگان می‌توانند هنرهای چند ژانری نظیر اجراهای خیابانی، تئاترهای کمدی و درام، رقص و نمایش عروسکی را به تماشا بنشینند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه