آداب غذا خوردن کدام کشورها عجیب و غریب است؟ (قسمت دوم)

سعید  صالحی
سعید صالحی جمعه، ۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
آداب غذا خوردن کدام کشورها عجیب و غریب است؟ (قسمت دوم)

یکی از لذت‌های سفر به یک کشور دیگر خوردن غذاهای جدید است. برخی از کشور فرهنگ خاص خود را برای غذا خوردن دارند که هر مسافر باید آن را یاد بگیرد. 

در قسمت قبلی این مقاله با آداب‌و‌رسوم غذا خوردن آشنا شدید. همچنین آداب خاص غذا خوردن در کشور چین نیز توضیح داده شد. در ادامه می‌توانید آداب غذا خوردن در سایر کشورهای دنیا را بیشتر بشناسید. اهمیت این خرده فرهنگ‌ها در حدی است که در یک کشور از نسل قدیمی به نسل جدید منتقل شده است و همه افراد و اعضای خانواده‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

در هند از کلمه «متشکرم» استفاده نکنید

فرهنگ غذا

یکی از اولین درس‌های آداب و معاشرت که بسیاری از ما از بچگی یاد می‌گیریم گفتم کلمه «متشکرم» است، ولی در هند گفتن این کلمه اصلا مرسوم نیست و ممکن است حتی شما را تنبیه کنند. گفتن «تشکر از شما» تقریبا در همه جا از پمپ بنزین گرفته تا رستوران‌های مجلل در فرهنگ غربی کاملا شایع است؛ اما در هند، واقعا می‌تواند توهین‌آمیز باشد. در هند گفتن کلمه «متشکرم» فقط برای موارد رسمی قابل استفاده است. انجام دادن کارهایی که از نظر بسیاری نیاز به گفتن «متشکرم» دارد،‌ در هند یک کار عادی،‌ دوستانه و حتی وظیفه محسوب می‌شود. پس وقتی کسی از یک فرد هندی به خاطر انجام این کارها از کلمه «متشکرم» استفاده کند یعنی آن فرد یا کارش را به خوبی انجام نداده یا به اندازه کافی با شما نزدیک و صمیمی نیست که این موضوع می‌تواند در ذهن او توهین‌آمیز باشد.

کارهای عادی مثل آوردن غذا یا تعارف کردن بشقاب به شما از خانواده میزبانتان، به سادگی بخشی از یک رابطه نزدیک است و کارهایی فوق‌العاده و از سر لطف نیست، پس در هند انجام دهنده آن انتظاری برای شنیدن تشکر ندارد. اگر به طور اشتباهی کلمه «تشکر از شما» را به کار ببرید، نشان می‌دهد که رابطه شما رسمی‌تر از رابطه دوستانه است. برعکس این موضوع هم وجود دارد، زمانی که هندی‌ها به کشورهای غربی یا آمریکا می‌آیند، تجربیات تلخ زیادی را به خاطر نگفتن متشکرم متحمل می‌شوند. بنابراین اگر شما با یک هندی غذایتان را می‌خورید و وقتی به آن‌ها یک بشقاب بدهید، آن‌ها به شما نمی‌گویند «متشکرم» و این کار به این معنی نیست که بی‌ادب هستند، فقط در فرهنگشان از دوستان صمیمی خود برای کارهای روزمزه تشکر نمی‌کنند.

در ژاپن اسپاگتی خود را هورت بکشید

فرهنگ غذا

همه ما در زندگی با افردی روبرو شدیم که غذای خود را پر سر و صدا می‌خورند. آن‌ها کسانی هستند که ما معمولا سعی می‌کنیم در کنارشان ننشینیم. از راحت‌ترین غذاهایی که می‌تواند موقع خودرن سر و صدای زیادی تولید کنید می‌توان به اسپاگتی اشاره کرد؛ اما در ژاپن سر و صدای موقع هورت کشیدن اصلا آزاردهنده نیست؛ بلکه این نشانه‌ای است از این که شما کاملا از وعده غذایی خود لذت می برید. ژاپنی‌ها اعتقادشان بر این است که ایجاد سر و صدا موقع هورت کشیدن اسپاگتی علاوه بر نشانه‌ای از احترام، طعم آن را هم را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد از غذای گرم خود بیشتر لذت ببرید. 

در ژاپن هورت کشیدن غذا کار مودبانه‌ای است

قرار گرفتن اسپاگتی در بزاق دهان، آن‌ها را سرد و مزه‌ی آن تا حدی تغییر می‌کند. پس در ژاپن هورت کشیدن به این معنی است که شما لازم نیست صبر کنید غذایتان سرد شود و می‌توانید خیلی سریع آن را بخورید. پس اگر شما در ژاپن هستید، نیازی نیست که اسپاگتی، نودل یا هر نوع غذای رشته‌ای خود را در قاشق بچرخانید یا آن‌ها را قطعه قطعه کنید تا سرد شود، خیلی راحت و اتفاقا با سر و صدای زیاد آن‌ را هورت بکشید.

در مصر هرگز به غذای خود نمک نپاشید

فرهنگ غذا

برای خیلی‌ها پاشیدن نمک و فلفل یک عادت معمولی است که عطر و طعم کمی به غذای آن‌ها اضافه می‌کند. نمک به طور گسترده‌ای در همه جا موجود است به طوری که ما به مقداری که استفاده می‌کنیم، اصلا فکر نمی‌کنیم. پس نه تنها اضافه کردن نمک در فرهنگ غذایی استاندارد، یک کار عادی به حساب می‌آید؛ بلکه برای عده‌ای، یکی از مهم‌ترین کارها است تا غذای خود را خوشمزه‌تر کنند. در مصر این داستان کاملا متفاوت است؛ نمک پاشیدن به غذای در مصر یک توهین بسیار بزرگ محسوب می‌شود. البته اگر به دلیل آن خوب فکر کنید،‌ ممکن است از نظر شما هم منطقی باشد. سرآشپز غذای شما را با طعم خاصی آماده می‌کند و هنگامی که شما ادویه دلخواه خود را اضافه می‌کنید، عطر و طعم غذا را تا مقدار زیادی تغییر می‌دهید و این به این معنی است که شما از طعم غذایی که سرآشپز آماده کرده بود، راضی نیستید. اگر در مصر هستید و روی میز رستوران شما نمک‌پاش و فلفل‌پاش وجود ندارد، از گارسون درخواست نمک و فلفل نکنید. این نکته‌ای که گفته شد حتی در خانه اشخاص مصری بسیار جدی‌تر رعایت می‌شود و اگر مهمان یک مصری در منزلش هستید، پاشیدن نمک روی غذا را حتی به خیالتان راه ندهید.

در چین چرخاندن ماهی نشانه بدشانسی است

فرهنگ غذا

اگر شما را درحال خوردن یک ماهی کامل در چین هستید، ممکن است وقتی گوشت یک طرف ماهی را خورده‌اید،‌ برای خوردن گوشت در قسمت دیگر،‌ آن ماهی را بچرخانید؛ ‌اما ما به شما هشدار می‌دهیم که این کار را به وجه انجام ندهید. این کار به صورت نمادین در چین به این معنی است که شما پشت خود را به کسی کرده‌اید یا این که در حق او خیانت خواهید کرد. این باور هم بر حسب یک باور قدیمی ماهی‌گیری در چین است که باور دارد انجام این کار می‌تواند یک قایق ماهی‌گیری را واژگون کند. هر چند این باور خرافه‌وار بیشتر در مناطق ساحلی چین رواج دارد، ولی ممکن است در جاهای دیگری هم دیده شود. پس بهتر است در چین هیچ وقت ماهی خود را نچرخانید و برای خوردن گوشت‌های سمت دیگر ماهی، تنها استخوان آن را جدا کنید.

در کره جنوبی پیرترین فرد اولین لقمه را می‌خورد

فرهنگ غذا

در آمریکا و اروپا شروع به غذا خوردن بی‌ادبی محسوب می‌شود، اما تنها تا زمانی همه غذا خود را نکشیده باشند. تصور کنید در حالی که ظرف غذای شما پر از غذاهای داغ و لذیذ است به تنهایی مشغول به خوردن شوید؛ اما بقیه حتی غذای خود را هم نکشیده‌اند. در کره جنوبی شرایط کمی فرق دارد. در این کشور هیچ کس حتی مجاز به کشیدن غذا نیست تا زمانی که پیرترین فرد جمع غذای خود را بکشد و اولین لقمه را در دهانش بگذارد؛ سپس سایر اعضای خانواده مجاز هستند مشغول کشیدن غذا شوند. 

رعایت احترام بزرگ‌تر موقع غذا خوردن در کره جنوبی مهم است

ژاپن کار به عنوان نشانه‌ای از احترام به بزرگ‌ها است. همچنین در کره جنوبی مرسوم و مودبانه است که منتظر بمانند تا پیرترین فرد خانواده کنار میز غذا بنشیند و بعد سایر افراد دور آن بشینند. زمانی که بیش از یک فرد مسن در جمع باشد، پیرترین آن‌ها باید اول شروع به غذا خوردن کند، حتی اگر فقط یک روز بزرگ‌تر از دیگری باشد.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه