راهنمای سفر به هراکلیون

هراکلیون، مرکز کرت، یکی از بزرگترین شهرهای یونان و جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در این کشور است.

هرآنچه می‌خواهید درباره هراکلیون بدانید:

معرفی هراکلیون

اطلاعات ضروری هراکلیون

آب‌ و‌ هوای هراکلیون

بهترین زمان سفر به هراکلیون

هزینه‌ های سفر به هراکلیون

جاهای دیدنی هراکلیون

رژیم غذایی در هراکلیون

معرفی هراکلیون

نمایی از هراکلیون

عکس از nl.hotels.com (عکاس: نامشخص)

هراکلیون، پایتخت کرت، پنجمین شهر بزرگ یونان و قطب مدیریتی و اقتصادی جزیره کرت است. این شهر میزبان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرت است که گردشگران را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشد. در واقع، هراکلیون دریچه‌ای به تاریخ یونان و به‌خصوص کرت است. 

هراکلیون، جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران دارد. هر کوچه و پس‌کوچه‌ این شهر، پر از دیدنی‌های کوچک و بزرگ و جذاب است. از کافه‌های کوچک و دنج گرفته تا رستوران‌های شیک و لوکس، از مراکز خرید مدرن و جذاب تا تفریحات شبانه‌ پرجنب‌وجوش در هراکلیون یونان پیدا می‌شود.

گشت‌وگذار در گردشگاه‌های ساحلی و سر زدن به موزه‌ها و سایت‌های باستان‌شناسی، تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های هراکلیون برای گردشگران است. هرآنچه که از یک مقصد گردشگری ساحلی انتظار دارید، در این شهر پیدا می‌شود. کلیساهای قدیمی، جذابیت خاصی به هراکلیون داده‌اند و گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ این شهر را به نمایش می‌گذارند.

راهنمای سفر به هراکلیون، اطلاعات لازم برای سفر به این شهر را در اختیارتان می‌گذرد. با کمک این راهنمای سفر می‌توانید سفری ارزان‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر به مرکز کرت داشته باشید.

اطلاعات ضروری هراکلیون

هراکلیون زیبا

عکس از helvetic.com (عکاس: نامشخص)

اختلاف ساعت با تهران

هراکلیون در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و ساعت رسمی آن یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

یونانی

واحد پول

یورو

کد کشور

+۳۰

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای هراکلیون

طبیعت هراکلیون

عکس از unsplash (عکاس: Evangelos Mpikakis)

کرت، بزرگترین جزیره‌ یونان، آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. زمستان‌های ملایم و بارانی و تابستان‌های گرم و آفتابی، از ویژگی‌های آب‌وهوای این جزیره است. بیشترین میزان بارندگی از اکتبر تا مارس است و در تابستان، تقریبا باران نمی‌بارد. در زمستان و همچنین در فصل بهار، در مناطق کوهستانی جزیره بارش برف نیز مشاهده می‌شود.

بیشترین میزان بارندگی در این جزیره از ماه اکتبر تا مارس است و تقریبا در فصل تابستان هیچ بارندگی در جزیره اتفاق نمی‌افتد. در فصل زمستان و همچنین در فصل بهار، در نواحی مرتفع و کوهستانی جزیره، برف می‌بارد. در مناطق ساحلی و کم‌ارتفاع، میزان بارش باران به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر در سال می‌رسد. در تابستان‌های طولانی و خشک، مناظر نیمه خشک را زیاد خواهید دید. در نواحی داخلی، دامنه‌های سرسبز، بیشتر دیده می‌شود.

اقامت در هراکلیون

عکس از ilovegriekenland.nl (عکاس: نامشخص)

در فصل زمستان از ماه دسامبر تا اواسط مارس، دمای هوا معمولا ملایم است ولی گاهی وزش باد باعث می‌شود که سرمای هوا را بیشتر حس کنید. کرت نسبت به سایر جزایر یونان، کمتر در معرض هوای سرد قرار دارد ولی گاهی دمای هوا در شب به صفر درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در فصل زمستان، گاهی امواج هوای نامساعد، بر آب‌وهوا تاثیر می‌گذارد و باعث وزش باد و بارندگی می‌شود. به همین دلیل، تابش آفتاب، دائمی نیست. در مقابل، در فصل تابستان معمولا همیشه آفتابی است به‌خصوص در ماه مه هم روزهای آفتابی بسیار زیاد است.

در فصل تابستان، جبهه‌های هوای گرم از سمت آفریقا، کرت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که دمای هوا در مناطق ساحلی به ۳۵ درجه و در نواحی داخلی به ۴۰ درجه برسد.

دمای دریا معمولا به‌اندازه‌ کافی گرم هست و برای شنا از ژوئیه تا سپتامبر مناسب است. در ماه‌های ژوئن و اکتبر، سردتر می‌شود ولی همچنان قابل‌تحمل است و می‌توانید به‌راحتی شنا کنید.

بهترین زمان سفر به هراکلیون

نمایی توریستی از هراکلیون

عکس از ilovegriekenland.nl (عکاس: نامشخص)

برای اینکه از تک تک لحظات سفر خود لذت ببرید، باید زمان سفرتان را به‌درستی انتخاب کنید. انتخاب زمان سفر، به هدف شما از سفر بستگی دارد و جاذبه‌هایی که می‌خواهید سر بزنید. مثلا اگر اهل تفریحات ساحلی هستید باید وضعیت هوا را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

اگر دوست دارید جاذبه‌های تاریخی را ببینید بهتر است در زمانی که این جاذبه‌ها خلوت‌تر هستند، سفر کنید. در ادامه، بهترین زمان سفر به هراکلیون را با توجه به اهداف سفر به تفکیک بررسی می‌کنیم.

بهترین زمان برای سفر از نظر آب‌وهوا و فرصت برای شنا

گرم‌ترین فصل سال در کرت بین اواخر ماه مه و اوایل اکتبر است زمانی که هوا کاملا آفتابی و گرم است و دمای هوا برای شنا کردن بسیار مناسب است. دمای هوا در تمام طول تابستان بالا است و در ماه اوت و اوایل سپتامبر به گرم‌ترین حالت خود می‌رسد. از آنجایی که معمولا اکثر گردشگران به خاطر تفریحات ساحلی به کرت می‌روند، این زمان ماه‌های مه و اکتبر بهترین زمان برای سفر است.

بهترین زمان سفر برای بازدید از جاذبه‌ها

فضای شهری هراکلیون

عکس از cretetravel.com (عکاس: نامشخص)

اگر برای بازدید از جاذبه‌های متعدد کرت از جمله جاذبه‌های تاریخی و شرکت‌ در تورهای غذایی به هراکلیون سفر می‌کنید، نیازی به آب‌وهوای گرم ندارید و همین که هوا ملایم و مطبوع باشد می‌توانید به اکثر جاذبه‌ها سر بزنید. ماه‌های مارس، آوریل، مه، اکتبر و اوایل نوامبر بهترین زمان سال برای گشت‌وگذار در جاذبه‌های شهر است. در این ماه‌ها، هوا هنوز سرد نشده و نسبتا گم است البته احتمال بارندگی وجود دارد و بد نیست که لباس گرم همراه خود ببرید. شهری مثل هراکلیون، شهری نسبتا پرجمعیت است و در سراسر سال، فعال و پرجنب‌وجوش است.

بهترین زمان سفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سفر کردن در فصل‌های خلوت سال، معایب و مزایا خاص خود را دارد ولی اگر صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر برایتان الویت دارد می‌توانید ماه‌های آوریل، مه و اکتبر را برای سفر به جزیره کرت انتخاب کنید. در این ماه‌ها، هتل‌ های هراکلیون در ارزان‌ترین نرخ خود قرار دارند و نسبت به فصل تابستان بسیار ارزان‌تر هستند. البته هزینه‌های دیگر مثل حمل‌ونقل عمومی و هزینه‌ غذا و نوشیدنی زیاد در این فصل‌ها تغییر نمی‌کند. اگر دنبال آب‌وهوای خوب و هتل ارزان هستید، اواخر مه، اوایل ژوئن و اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر را برای سفر انتخاب کنید.

فصل شلوغ گردشگری در کرت

هراکلیون در یونان

عکس از themediterraneantraveller.com (عکاس: نامشخص)

در جزیره کرت از ژوئیه تا اوایل سپتامبر، فصل شلوغ گردشگری است. در این فصل، هوا گرم و آفتابی است و گردشگران زیادی به شهرهای جزیره سفر می‌کنند. قیمت‌ها در بالاترین مقدار خود قرار دارند. دمای آب دریا به بیشترین مقدار خود می‌رسد و برای شنا کردن، ایدئال است. تعداد پروازها و فرابرها بیشتر است. اگر می‌خواهید برای لذت بردن از حال‌هوای پرشور‌وهیجان شب‌های هراکلیون لذت ببرید، این فصل، بهترین زمان برای سفر است.

در جزیره کرت از ژوئیه تا اوایل سپتامبر، فصل شلوغ گردشگری است

فصل معمولی یا شولدر سیزن: ماه‌های مه، ژوئن، سپتامبر و اوایل اکتبر، شولدر سیزن در جزیره کرت است. آب‌وهوای مساعد، روزهای گرم و آفتابی از ویژگی‌های این فصل است ولی شهر، جنب‌وجوش و هیجان تابستان را ندارد. گردشگران را در گوشه و کنار شهر می‌بینید ولی شهر زیاد شلوغ نیست. تقریبا اکثر فروشگاه‌ها و رستوران‌ها و سایر خدمات، باز هستند ولی بعضی از آن‌ها یا به‌کلی تعطیل هستند یا زودتر از سایر ایام، تعطیل می‌کنند. دمای آب دریا شاید زیاد برای شنا کردن در ماه‌های مه و اکتبر مناسب نباشد.

فصل خلوت گردشگری

فصل خلوت گردشگری در کرت از اواخر اکتبر تا آوریل ادامه دارد. این فصل یعنی زمستان آب‌وهوای سرد و آسمان ابری و گاهی بارندگی دارد. شهر بزرگی مثل هراکلیون در زمستان هم تعطیل نمی‌شود و زندگی در آن جریان دارد ولی شور و هیجان شب‌های تابستان را نخواهید دید. پروازها و حرکت فرابرها محدودتر می‌شود.

هزینه‌ های سفر به هراکلیون

هزینه‌ اقامت در هاستل

So Young Hostel  هراکلیون

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی ۱۰ تا ۲۵ یورو است. در فصل پاییز و زمستان، قیمت هاستل‌ها کمتر است و خلوت‌تر هستند. فقط تعداد کمی از هاستل‌ها، اتاق خصوصی ندارند.

هزینه اقامت در هتل‌های ارزان

Marin Hotel هراکلیون

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

اتاق‌های هتل‌های دو ستاره را می‌توانید با پرداخت شبی ۲۵ یورو رزرو کنید. اتاق‌هایی با این قیمت امکاناتی مثل حمام اختصاصی، یخچال کوچک، دستگاه‌های تهویه مطبوع، تلویزیون و بسیاری از آن‌ها صبحانه رایگان دارند. در فصل تابستان این هزینه بیشتر می‌شود به‌خصوص در ماه‌های ژوئیه و اوت. جایگزین مناسبی که برای هتل وجود دارد، پیدا کردن مکانی برای کرایه در سایت Airbnb است. در این سایت، اتاق‌های اشتراکی شبی ۱۰ یورو و یک آپارتمان کامل شبی ۴۰ یورو هزینه دارند.

میانگین هزینه‌ غذا

غذاهای متنوع در هراکلیون

عکس از thetinybook.com (عکاس: نامشخص)

در رستوران‌ های هراکلیون که سرویس میز دارند، یک وعده غذا همراه با نوشیدنی، در حدود ۲۰ یورو هزینه دارد. هزینه‌ هر وعده غذا در رستوران‌های لوکس، ۳۰ یورو می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه‌ خورد و خوراکتان را کاهش دهید، ساندویچ یونانی یا همان جایرو بخورید. این غذا حدود ۳ یورو هزینه دارد و غذایی کامل و سیرکننده است. اگر خودتان آشپزی می‌کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته بین ۳۵ تا ۴۵ یورو می‌شود. این مواد غذایی شامل پاستا، سبزیجات، مرغ و سایر اقلام اصلی غذایی است.

هزینه حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در هراکلیون

عکس از heraklionairport.net (عکاس: نامشخص)

سیستم اتوبوس شهری در کرت بسیار ارزان است. در شهرهای اصلی هزینه هر مسیر که با اتوبوس طی کنید، ۱/۸ یورو است. سرویس فرابر برای سفر به جزایر دیگر وجود دارد. تاکسی یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی گران در کرت است و کرایه‌ی آن، شب‌ها بیشتر هم می‌شود. بهترین روش برای سفر به گوشه و کنار کرت، کرایه کردن خودرو است. هزینه‌ کرایه‌ خودرو متغیر است ولی حدودا روزی ۳۰ یورو می‌شود.

میانگین هزینه روزانه‌ پیشنهادی: ۴۰ تا ۵۰ یورو

این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که صرفه‌جویی کنید یعنی در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید، بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم می‌توانید هزینه‌های سفرتان را از این مقدار هم کاهش دهید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سفر در فصل خلوت سال

سواحل هراکلیون

عکس از unsplash (عکاس: Evangelos Mpikakis)

این نکته را برای سفر به همه‌ مقصدهای گردشگری دنیا می‌توانید مد نظر داشته باشید. سفر در فصل خلوت سال، معایب خود را دارد ولی بزرگترین مزیت آن، کاهش هزینه‌های سفر است. اوت، گران‌ترین زمان برای سفر به کرت است .در فصل خلوت سال هزینه‌ پروازها و اماکن اقامتی، به کمترین میزان خود می‌رسد.

فرابرهای شبانه را رزو کنید

برای سفر بین جزیره‌ها با استفاده از فرابر، شب را انتخاب کنید. فرابرهای شبانه نصف قیمت هستند. علاوه بر اینکه در هزینه فرابر صرفه‌جویی می‌کنید، هزینه‌ اقامتگاه‌تان هم یک شب، کمتر می‌شود.

فرابرها را زودتر رزرو کنید

اگر فرابرهای مورد نظرتان را از حداقل دو ماه قبل رزرو کنید، می‌توانید تا ۲۵ درصد در هزینه‌های حمل‌و نقل عمومی بین جزیره‌ها، صرفه‌جویی کنید.

غذای ارزان بخورید

غذای ارزان در هراکلیون

عکس از thetinybook.com (عکاس: نامشخص)

جایرو یک نوع غذای یونانی سریع و در واقع نوعی ساندویچ است که آن را در نان پیتا می‌پیچند. جایرو و سایر اسنک‌های خیابانی، ارزان‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید در یونان نوش جان کنید. با کمتر از ۱۰ یورو در روز می‌توانید این غذاهای ارزان را بخرید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

کوچ سرفینگ را تجربه کنید

اگر از قبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید در سایت کوچ سرفینگ، یک میزبان برای خود پیدا کنید. با انجام این کار، نه‌تنها جایی برای اقامت دارید، بلکه یک راهنمای محلی در کنار خود خواهید داشت که بهترین جاذبه‌های شهر، بهترین رستوران‌ها و عالی‌ترین کافه‌ها و گردشگاه‌ها را به شما معرفی می‌کند.

جاهای دیدنی هراکلیون

بناهای تاریخی هراکلیون

عکس از unsplash (عکاس: Malcolm Lightbody)

هراکلیون، بزرگترین شهر و بندر جزیره کرت، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در یونان است. به‌خصوص در فصل تابستان که گردشگران زیادی از سراسر دنیا به شوق لذت بردن در گردشگاه‌های ساحلی و تماشای آثار باستانی، به هراکلیون سفر می‌کنند.

گردشگران خارجی هراکلیون معمولا شیفته‌ سایت‌های باستان‌شناسی و زیبایی طبیعی این شهر می‌شوند

گردشگران خارجی هراکلیون معمولا شیفته‌ سایت‌های باستان‌شناسی و زیبایی طبیعی این شهر می‌شوند. اهالی مهمان‌نواز، غذاهای لذیذ و فضای متفاوتی که بر هراکلیون حاکم است، از دیگر دلایلی است که سبب جلب توجه گردشگران به این شهر شده است.

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی هراکلیون را معرفی می‌کنیم که در طول سفر به این شهر، باید زمانی را برای بازدید از آن‌ها در نظر بگیرید.

شهر قدیمی

هراکلیون در اطراف دریا شکل گرفته و گسترده شده است. هنوز هم مناطق قدیمی شهر، در کنار دریا قرار دارند و مهم‌ترین نقطه‌ شهر قدیمی هراکلیون، قلعه‌ کولس است که یک قلعه‌ قرن شانزدهمی است. این قلعه‌ را ونیزی‌ها ساخته‌اند.

می‌توانید از سطوح شیب‌دار این قلعه بالا بروید و چشم‌اندازهای زیبایی از شهر را نظاره کنید. از آن بالا، انبارهای قدیمی، گذرگاه‌های طاقداری که در آن‌ها ونیزی‌ها کشتی‌های خود را تعمیر می‌کردند و گردشگاه‌های شلوغ ساحلی قابل‌مشاهده است. در کنار گردشگاه‌ها، ده‌ها غذاخوری ساحلی وجود دارد. شهر قدیمی، با مجموعه‌ای از دیوارهای دفاعی احاطه شده است که البته بخش‌هایی از این دیوارهای قدیمی، ویران شده است. فضای داخلی آن پر از خیابان‌های باریک مخصوص عابر پیاده است که در اطراف آن خانه‌های مجلل قدیمی، کلیساها و بوتیک‌ها قرار گرفته‌اند. میدان‌های سرسبز با فواره‌ها و آب‌نماهای دیدنی و کافه‌های شلوغ و جذاب، از دیگر دیدنی‌های شهر قدیمی هراکلیون است.

کاخ کنوسوس (Palace of Knossos)  

راهنمای سفر به هراکلیون

کاخ و مجموعه‌ تاریخی کنوسوس بزرگترین سایت باستانی کرت است. این مجموعه به‌خوبی حفظ و نگهداری شده و در ۵ کیلومتری از جنوب شرقی هراکلیون قرار دارد و از طریق اتوبوس‌های عمومی، قابل دسترس است. این کاخ بزرگ و باشکوه، دارای ۴ بخش اصلی است که در اطراف یک محوطه‌ بزرگ مرکزی قرار گرفته‌اند. این مکان جایی برای برگزاری رویدادهای مختلف، محل زندگی، انبار و... بوده و دارای تزیینات مجلل و یک سیستم زه‌کشی و آب‌رسانی پیچیده است. با وجود اینکه حفاری‌ها نشان می‌دهد که ۲ هزار سال پیش، کاخی در این محل قرار داشته است، قدمت کاخ فعلی به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. البته در اوایل قرن بیستم، عملیات مرمت این مجموعه انجام شده است و بسیاری از دیوارنگاره‌های آن بازسازی و مرمت شده است و نسخه‌های اصلی در موزه‌ باستان‌شناسی هراکلیون نگهداری می‌شود.  

موزه‌ باستان‌شناسی هراکلیون

موزه‌ باستان‌شناسی هراکلیون

عکس از thetinybook.com (عکاس: نامشخص)

در موزه‌ باستان‌شناسی هراکلیون، دیوارنگاره‌های ۳۵۰۰ ساله از مجموعه‌ تاریخی کنوسوس نگهداری می‌شود. قدمت تعدادی از آثار به نمایش درآمده در این موزه به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. انواع ظروف سفالی از دوران پیش از میلاد در این موزه نگهداری می‌شود. ساختمان اصلی موزه در سال ۲۰۰۶ بازسازی شده است. علاوه بر نمایشگاه اصلی، دارای نمایشگاه‌های موقتی است که در آن‌ها یافته‌های باستان‌شناسی از گوشه و کنار جزیره به نمایش درمی‌آید. آثار موزه به‌ترتیب زمان، در کنار هم قرار گرفته‌اند و توضیحات کاملی به زبان‌های یونانی و انگلیسی دارند. این موزه که در سطح دنیا، جزو بهترین موزه‌های باستان‌شناسی است، مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری هراکلیون است و در بخش شرقی شهر قدیم هراکلیون قرار دارد.

موزه‌ تاریخ کرت (Historical Museum of Crete)

راهنمای سفر به هراکلیون

تاریخ جزیره‌ کرت، پیچیده و در عین حال بسیار شگفت‌انگیز است. افراد زیادی از ملیت‌های گوناگون در طول تاریخ بر کرت تسلط یافته‌اند. موزه تاریخ کرت، ۱۷۰۰ سال از تاریخ این جزیره را پوشش می‌دهد؛ از اوایل مسیحیت تا دوران مدرن. اشیای نمادین و مذهبی، حکاکی روی سنگ، منسوجات، لباس‌های سنتی از دوران‌های گوناگون تاریخی در کرت و... تنها گوشه‌ای از آثار و دیدنی‌های به نمایش درآمده در این موزه است. همه‌ اشیای قدیمی به دقت حفظ و نگهداری شده‌اند و در شرایط خوبی هستند. یک باغ و کافه‌ آرام در این مجموعه قرار دارد. کافه در یک عمارت قدیمی واقع شده است.

آکواریوم کرت

آکواریوم هراکلیون

عکس از unsplash (عکاس: Arnaud Weyts)

آکواریوم کرت، یک آکواریوم بزرگ و مدرن است که از طریق آن می‌توانید دنیای زیر آب‌های مدیترانه را از نزدیک ببینید. سر زدن به این آکواریوم یک تفریح جذاب و فراموش‌نشدنی هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگترها است. این آکواریوم دارای ۳۲ محفظه‌ بزرگ شیشه‌ای است که در آن‌ها انواع موجودات دریایی از اسب‌های دریایی ریز تا کوسه‌های شکارچی نگهداری می‌شوند. لابستر، ستاره دریایی، لاک‌پشت و اختاپوس و انواع موجودات دیگر در محیطی زیبا در پس‌زمینه‌ای از صخره و خزه نگهداری می‌شوند.

کلیسای سنت کاترین

کلیسای سنت کاترین هراکلیون

عکس از cretevantaxi.com (عکاس: نامشخص)

موزه سنت کاترین که با نام کلیسای سنت کاترین نیز شناخته می‌شود، در شمال شرقی کلیسای جامع سنت میناس، در شهر هراکلیون قرار دارد. بنای این موزه در قرن ۱۶ میلادی و با الهام از معماری ونیزی ساخته شده است. از سال ۱۹۶۷ تا به امروز، مجموعه‌ای از اشیای مذهبی بیزانس در موزه سنت کاترین در معرض نمایش قرار داده شده است. این اشیا شامل پوشاک سنتی، دست‌نوشته‌های قدیمی و نقاشی‌‌های دیواری‌ است که قدمتی طولانی دارند و گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ مرت را به نمایش می‌گذارند. 

کاخ Phaestos

فایستوس در هراکلیون

عکس از taxi-heraklion.com (عکاس: نامشخص)

مجموعه‌ تاریخی، Phaestos یکی دیگر از مجموعه‌های باستانی و شگفت‌انگیز کرت است. بسیاری از گردشگران این مجموعه‌ تاریخی و باستانی را به سایت باستان‌شناسی کنوسوس ترجیح می‌دهند چون مرمت نشده و حال‌وهوا و فضای اصلی خود را حفظ کرده است. آنچه که امروز می‌بینید، بقایای یک کاخ بزرگ است که ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد ساخته شده است. این مجموعه در اطراف یک محوطه‌ بزرگ قرار دارد که در دامنه‌های تپه‌ای واقع شده و مشرف به دریا است. چشم‌انداز بسیار زیبایی از اینجا قابل‌مشاهده است و در تابستان نسیم خنک و مطبوعی می‌زود. این منطقه‌ تاریخی در سال ۱۴۰۰ پیش از میلاد متروکه شده است درست هم‌زمان با سایت کنوسوس. باستان‌شناسان هنوز دنبال توضیحی برای متروکه شدن این شهرهای باستانی هستند. این منطقه در ۶۲ کیلومتری جنوب هراکلیون قرار دارد.

کلیسای جامع سنت میناس (Saint Minas)

کلیسای جامع سنت میناس هراکلیون

عکس از structurae.net (عکاس: نامشخص)

کلیسای جامع سنت میناس یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های هراکلیون است. معماری به نام توماس موسیس آن را طراحی کرده است و در سال ۱۸۶۲ ساخته شده است. این کلیسا یکی از بزرگترین و زیباترین کلیساهای کل یونان است. در مجاورت این کلیسای جامع یک کلیسای دیگر و میدانی زیبا قرار دارد که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

کلیسای سنت تیتوس

کلیسای سنت تیتوس هراکلیون

عکس از sofiaadventures.com (عکاس: نامشخص)

کلیسای سنت تیتوس در خیابان Avgoustou بیست‌وپنجم قرار دارد و یکی از مهم‌ترین بناهای نمادین و جاذبه‌های دیدنی شهر هراکلیون است. سابقه‌ این کلیسا به سال ۹۶۱ برمی‌گردد زمانی که فردی به نام Nikiforos Fokas عرب‌ها را از کرت بیرون کرد و یک بار دیگر این جزیره تحت سلطه‌ امپراتوری بیزانس قرار گرفت. کلیسای Agios Titos در آن زمان ساخته شد تا سنت‌های مسیحیت ارتدکس را حفظ کند. در قرن‌های آتی، این کلیسا نمادی از هراکلیون بود و در زمان تسلط ترک‌ها بر کرت، به مسجد تبدیل شد. امروزه در نزدیکی کلیسا میدانی به نام Agios Titos قرار دارد که اطراف آن را کافه‌های جذابی احاطه کرده است.

موزه‌ تاریخ طبیعی کرت

موزه‌ تاریخ طبیعی کرت

عکس از destinationcrete.gr (عکاس: نامشخص)

موزه‌ تاریخی طبیعی کرت در سال ۱۹۸۱ پایه‌گذاری شد. این موزه، جزو بهترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در هراکلیون است. موزه‌ تاریخی طبیعی کرت، جوایز متعددی را از آن خود کرده است و بهترین جا برای آشنایی با پوشش گیاهی و جانوری منطقه‌ مدیترانه و تلاش برای حفظ و معرفی گونه‌های مختلف است. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید و دوست دارید شگفتی‌های طبیعت کرت را بشناسید، بدون شک باید برای بازدید از این موزه‌ دیدنی برنامه‌ریزی کنید. از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برای سر زدن به این موزه فرصت دارید.

ساحل کارتروس (Karteros)

ساحل کارتروس هراکلیون

عکس از mk-villas.com (عکاس: نامشخص)

جاذبه‌های گردشگری کرت به موزه، سایت‌های باستان‌شناسی و آثار تاریخی محدود نمی‌شود و بخش زیادی از آن را سواحل زیبا و تفریحات ساحلی تشکیل می‌دهد. بیشتر سواحل خوب و وسیع جزیره دور از مرکز شهر هراکلیون قرار دارند ولی ساحل کارتروس جزو سواحل خوب جزیره است که فاصله‌ کمی تا هراکلیون دارد. این ساحل در ۸ کیلومتری شرق هراکلیون واقع شده و دارای تخت‌های مخصوص ساحل و کافه‌های ساحلی است که معمولا مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی در هراکلیون

راهنمای سفر به هراکلیون

بعد از تفریحات طولانی و لذت‌بخش در سواحل زیبای کرت و گشت‌وگذار در سایت‌های باستان‌شناسی، حتما گرسنه خواهید شد. غذا خوردن یکی از لذت‌های خاص سفر به‌خصوص در سفرهای خارجی است.

یونان کشوری است که به داشتن غذاهای لذیذ مشهور است

یونان هم کشوری است که به داشتن غذاهای لذیذ مشهور است و به‌خصوص در سال‌های اخیر، تورهای غذایی زیادی در سراسر جزایر یونان برپا می‌شود و گردشگری غذایی به یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در یونان تبدیل شده است. تنوع رژیم غذایی در کرت و غذاهای لذیذ و خوش‌طعم و عطر یونانی، حتما مورد توجه شما قرار می‌گیرد به‌خصوص که رژیم غذایی و غذاهای محلی این منطقه، با ذائقه‌ ما تناسب دارد و حتی بسیاری از غذاهای یونانی را ممکن است در وطن خودتان امتحان کرده باشید یا شبیه آن را در رژیم غذایی خود گنجانده باشید. در ادامه با چند غذای محلی کرت آشنا می‌شویم که در طول سفر به هراکلیون می‌توانید امتحان کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

راهنمای سفر به هراکلیون

غذاهای کرتی، عطر و طعم خاصی دارند و با بهترین و تازه‌ترین مواد محلی تهیه می‌شوند. ترکیب این مواد غذایی، عطر و طعم بی‌نظیری دارد که نباید از دست بدهید. انواع غذاهای گیاهی، گوشتی و حتی دریایی در رژیم غذایی این منطقه وجود دارد. در سفر به کرت حتما این غذاها را امتحان کنید:

Ntákos

غذای سنتی کرتی در یونان

عکس از mygreekdish.com (عکاس: نامشخص)

این غذای یک غذای سنتی کرتی است که با نوعی نان جو تهیه می‌شود. روی این نان، گوجه و پنیر خامه‌ای کرتی می‌گذارند و با روغن زیتون، زیتون، آویشن و ریحان و نمک، آن را طعم‌دار می‌کنند. این غذا، یک غذای سریع و راحت است و از نظر ارزش غذایی نیز، یک غذای کامل محسوب می‌شود.

Chaniotiko Bouréki

پای سنتی کرت در یونان

عکس از greekreporter.com (عکاس: نامشخص)

این غذا در واقع نوعی پای است که با سیب‌زمینی و کدو تهیه می‌شود. ماده‌ اصلی تهیه‌ این غذا عبارت است از کدو، سیب‌زمینی، نوعی پنیر محلی که همه‌ این مواد را داخل لایه‌ای از خمیر مخصوص قرار می‌دهند. فرصت امتحان کردن این غذای لذیذ را که معمولا به‌عنوان یک غذای تابستانی تهیه می‌شود، از دست ندهید.

Chochlioí Boumpouristoí

غذاهای دریایی در هراکلیون

عکس از wanderlustfrancisjane.com (عکاس: نامشخص)

حلزون که در زبان محلی به آن choclioi می‌گویند، یکی از غذاهای محبوب در رژیم غذایی کرت است. این غذای سنتی  با یک نوشیدنی خاص محلی همراه می‌شود. برای تهیه‌ آن حلزون را در آرد می‌غلتانند و در روغن زیتون سرخ می‌کنند. برای طعم‌ دادن به آن از رزماری و سرکه استفاده می‌کنند. اگر از علاقه‌مندان به غذای دریایی هستید، این غذا را از دست ندهید.

Tsigariastó

از غذاهای سنتی در منطقه کرت یونان

عکس از shepherdsongfarm.com (عکاس: نامشخص)

این غذای سنتی در مناطق غربی کرت رواج دارد و غذایی بسیار محبوب و لذیذ است. ماده‌ اصلی برای تهیه‌ این غذا، گوشت بره یا بز است که در روغن زیتون پخته می‌شود. برای تهیه‌ آن از مرغوب‌ترین گوشت‌ها استفاده می‌شود و آن را روی حرارت ملایم برای مدتی طولانی می‌پزند. در زمان‌های دور از گوشت شکار و گوشت یکی از حیوانات محلی استفاده می‌کردند که این‌گونه در حال حاضر جزو گونه‌های حفاظت‌شده است و به‌دلیل قرار گرفتن در معرض خطر انقراض، شکار آن ممنوع است.

Gamopílafo

برنج با عصاری گوشت، از غذاهای سنتی کرت در یونان

عکس از greeking.me (عکاس: نامشخص)

این غذای سنتی را در زمان‌های قدیم برای مراسم عروسی تهیه می‌کردند. برای تهیه‌ این غذا، برنج را با آب و عصاره گوشت می‌پزند. عصاره‌ گوشت را با پختن گوشت بره یا مرغ تهیه می‌کنند. این غذا را با کره و لیمو طعم‌دار می‌کنند. همراه با برنج، گوشت آب‌پز سرو می‌کنند که با نمک و فلفل و لیمو طعم‌دار می‌شود. نتیجه‌ این دستور ساده، یک غذای بسیار لذیذ است که عطر و طعم خود را مدیون کیفیت گوشت است.

سپیداج با طعم رازیانه و زیتون

این غذای دریایی یکی از سنتی‌ترین غذاهای کرت است. معمولا آن را در فصل برداشت رازیانه تهیه می‌کنند در فصلی که در مناطق حومه‌ کرت، عطر بی‌نظیر رازیانه همه‌جا می‌پیچد. ترکیب این نوع غذای دریایی با رازیانه، ترکیبی متفاوت با عطر و طعمی خاص است که اگر از علاقه‌مندان به غذای دریایی باشید، هرگز نباید آن را از دست بدهید. همراه با این غذا، زیتون سرو می‌کنند که طعم خاصی به غذا می‌دهد و کامل‌کننده‌ آن است.

Kaltsoúnia

شیرینی‌های مخصوص کرت یونان

عکس از mygreekdish.com (عکاس: نامشخص)

این دسر یکی از دسرهای رایج در کرت است که معمولا بعد از هر غذا سرو می‌شود. در سراسر جزیره کرت می‌توانید این دسر را با دستورهای مختلف و فیلینگ‌های متفاوت پیدا کنید. به‌خصوص در جشن‌های خاص محلی، این دسر حتما جایگاه ویژه‌ای در میزهای مهمانی دارد. برای تهیه‌ آن از نوعی پنیر محلی و عسل آویشن استفاده می‌کنند. یک مدل از آن را با پنیر مخصوص و انواع سبزیجات معطر پر می‌کنند و معمولا با عسل و دارچین سرو می‌کنند.  

Marathópita

غذاهای خوشمزه در کرت یونان

عکس از polikala.com (عکاس: نامشخص)

این غذا نوعی پای لذیذ است که آن را با کمی روغن و در ماهیتابه می‌پزند. این غذای سنتی کرت، در سراسر این جزیره به‌راحتی پیدا می‌شود. معمولا برای طعم‌دادن به آن از رازیانه‌ تازه استفاده می‌کنند که عطر خاصی به این غذا می‌دهد. اسفناج، ترشک درشت که نوعی سبزی محلی است و پیازچه از دیگر موادی است که به این پای اضافه می‌کنند.

پنیر کرتی

به نظر می‌رسد که هر دهکده در کرت، پنیر اختصاصی خود را دارد. این پنیرهای متنوع را معمولا با شیر بز یا گوسفند تهیه می‌کنند یا از ترکیب آن استفاده می‌کنند. هر پنیر، تنوع خاص خود را دارد و مناطق گوناگون، با دستورهای متفاوتی تهیه می‌شود. بعضی از آن‌ها بافت سفت‌تری دارند. این پنیرها در زمان تازگی طعم شیرین دارند و هرچه کهنه‌تر می‌شوند، عطر  طعم خاص و واقعی خود را پیدا می‌کنند. انواع پنیرهای نرم‌تر و خامه‌ای نیز تهیه می‌شود که معمولا آن را تازه می‌خورند. یکی از مشهورترین پنیرهای کرتی که در تهیه‌ بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پنیر myzithra است که طعمی لذیذ و فراموش‌نشدنی دارد.

پای Sfakia

پای مخصوص کرت در یونان

عکس از calderatherosvillas.gr (عکاس: نامشخص)

این غذا یک نوع پای لذیذ است که در مناطق جنوبی کرت رواج دارد ولی این روزها تقریبا همه جای جزیره پیدا می‌شود. در نگاه اول، این غذا شبیه پنکیک به نظر می‌رسد ولی این غذا فراتر از آرد مواد دیگری مثل روغن زیتون هم دارد. تنوع این غذا بسیار قابل‌توجه است و با مواد مختلفی تهیه می‌شود از جمله نوعی پنیر به نام myzithra که یکی از پنیرهای محلی کرت است. این پای را در نهایت با مقداری روغن زیتون سرخ می‌کنند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به هراکلیون؛ خانه قصرهای عصر برنز در یونان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map

کجا رو ببینیم