شناخت جاذبه های گردشگری جزایر با استفاده از شناسنامه آن‌ها

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
شناخت جاذبه های گردشگری جزایر با استفاده از شناسنامه آن‌ها

به گفته ‌معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست جزیره هرمز یکی از مناطق بسیار جذاب برای گردشگری چه توریسم معمولی، چه اکوتوریسم و چه توریسم خارجی است.

پروین فرشچی ‌معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:

جایکا فعالیت، طرح‌ها و پروژه‌های زیاد و متعددی در کشور دارد، اما ما طرح خاصی که به تهیه طرح جامع حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان مربوط می‌شود را از حدود دو سال پیش شروع کردیم.

وی ادامه داد:

اول آماده‌سازی و نوشتن طرح‌ها را آغاز کرده آن را به امضای دو نهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست و جایکا رساندیم و پس‌ از آن کار را آغاز کرده‌ایم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه نکته خوب طرح جایکا این است که ذی‌نفعان زیادی در این پروژه وجود دارند، افزود:

پروژه کارگروه‌های متعددی دارد، در پنج کارگروهی که داریم متخصصین ایرانی ما خیلی خوب شرکت می‌کنند و هماهنگ هستند و به بخش‌های مختلفی چون قوانین، مقررات، اکولوژیکی، آلودگی، پهنه‌بندی فضایی و مدیریت اجتماعی و اقتصادی و مطالعاتی که باید انجام شود پرداخته می‌شود.

به گفته وی در برنامه ششم توسعه از منطقه مکران به‌عنوان یک منطقه مستعد برای توسعه یاد شده و برنامه‌ریزی‌ها بر پایه این است که حتماً این منطقه توسعه پیدا کند.

پهنه‌بندی فضایی سواحل مکران در مطالعات قبلی انجام شده و اکنون نیز با انجام این طرح به‌منظور توسعه در یک فضای دوست‌دار و همراه محیط‌زیست آمادگی کامل وجود خواهد داشت.

جزیره هرمز یکی از مناطق بسیار جذاب برای گردشگران خارجی و داخلی است، اما متاسفانه ارزش محیط‌زیست جزیره هرمز را نمی‌دانیم. با صرف هزینه‌هایی در این جزیره می‌توان به برنامه‌های مدون برای گردشگری دست یافت.

درزمینه توسعه گردشگری در جزیره هرمز همکاری نزدیک با میراث فرهنگی لازم است.

در معاونت محیط‌زیست دریایی شناسنامه جزایر را در دست تهیه داریم که این شناسنامه در شناخت جاذبه‌های گردشگری و اهمیت محیط‌زیست در این جزیره می‌تواند بسیار کارساز باشد.

گردشگری ساحلی و دریایی به‌خصوص اکوتوریسم دریایی خود یک بازوی حفاظتی برای محیط‌زیست است چراکه تکیه آن روی گونه‌ها، زیبایی، طبیعت ساحل و دریا است.

از بسیاری از برنامه‌های مربوط به گردشگری استقبال شده و تلاش‌ها بر آن است تا با به دست آوردن اطلاعات برای تهیه شناسنامه‌های زیستی ۵۵ جزیره کشور ‌که تنها ۱۲ مورد آن مسکونی است، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد.

متأسفانه خیلی از جزایر کشور برای مردم شناخته شده نیست، خیلی از آن‌ها قابلیت تبدیل به پارک‌های فناوری را دارند و حتی ممکن است برخی بتوانند قابل سکونت باشند، با شناخت کامل از این جزایر می‌توان از آن‌ها به‌صورت بهتر استفاده و بهره‌برداری کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه