آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ فیندهورن

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ فیندهورن

فیدهورن، یکی از پاک‌ترین دهکده‌های جهان، دهکدهای در اسکاتلند است که بر پایه حفاظت از محیط زیست ایجاد شده و قابلیت تبدیل شدن به یک آرمان شهر واقعی را دارد.

بی‌تردید دهکده یا شهری که در ساخت آن به محافظت از محیط زیست توجه ویژه‌ای شده باشد و میزان آلودگی در آن کم باشد، نیز می‌تواند یک آرمان شهر باشد. فیندهورن (Findhorn)، دهکده‌ای در اسکاتلند است که بر همین اساس شکل گرفته و ساکنان آن کاملا دوستدار محیط زیست هستند. بنای اولیه این دهکده در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد؛ اما در اوایل دهه ۱۹۸۰ به شکل امروزی خود درآمد.

فیندهورن

ساکنان این دهکده موفق شده‌اند فید هورن را به دهکده‌ای تبدیل کنند که کمترین میزان دی‌اکسید کربن جهان در آن تبدیل می‌شود. در فیندهورن همه خانه‌ها با مواد بازیافتی و اصلاح شده ساخته شده‌اند و ساکنان آن از توربین‌های بادی برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. در ضمن در این دهکده از دستگاهی به نام ماشین حیات استفاده می‌شود که از حلزون، گیاهان و جلبک‌ها برای افزایش کیفیت آب استفاده می‌کند.

فیندهورن

یکی از متخصصین جامعه‌‌شناسی اسکاتلندی در مورد این دهکده این گونه نوشته است:

 افراد این دهکده که سن آن‌ها تقریبا یکی است، پس از گذشت سال‌ها هنوز هم تصویری هم از یکدیگر در ذهنشان دارند و وقتی یکدیگر را می‌‌بینند، به راحتی طرف مقابل خود را می‌شناسند.

وی در ادامه نظرات خود نوشته است که در  فیندهورن زندگی معنوی پایدار خوبی جاری است و مردم بدون هیچ گونه مشکلی در کنار هم زندگی می‌کنند. در ضمن در نزدیکی این دهکده، یک دهکده ماهی‌‌‌گیری زیبا و آرام نیز در کنار ساحل ایجاد شده که هنرمندان و سایر افراد دارای ایده‌های نو را به سمت خود جذب می‌کند.

فیندهورن

در صورتی که توجه ویژه‌‌ای به فیندهورن شود، می‌تواند به یک آرمان شهر واقعی و بدون نقص تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه