معروف ترین شهرهای موزیکال دنیا کدام هستند؟ (قسمت دوم)

سعید  صالحی
سعید صالحی یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
معروف ترین شهرهای موزیکال دنیا کدام هستند؟ (قسمت دوم)

موسیقی بخشی جدایی‌ ناپذیر از زندگی انسان است، در حدی که روی کوچک‌ترین اجزای آن تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مقاله شما می‌توانید با شهرهایی که بیشترین تاثیر را از موسیقی گرفته‌اند، آشنا شوید.

شهرهای در دنیا وجود دارند که نوای موسیقی در تمام بخشی های شهر شنیده می‌شود. از این شهرها خوانندگان، موسیقی‌دان‌ها و آهنگ‌سازهای زیادی به دنیا معرفی شده‌اند. همان‌طوری که در قسمت قبلی این مقاله با تاثیر موسیقی بر فرهنگ بشری آشنا شدید و بعضی از این شهرها را شناختید، در ادامه می‌توانید با سایر شهرهای موزیکال دنیا آشنا شوید. 

استکهلم

استکهلم

اگر در چند دهه گذشته هر نوع موسیقی پاپ را گوش داده‌اید، به احتمال زیاد نام هنرمندهای سوئدی زیادی را شنیده‌اید. صدیقی در این باره نقش موسیقی در شهر استکهلم اعتقاد دارد:

«به نظر می‌رسد، سوئد به بازار جهانی پاپ نفوذ کرده است».

این کشور مهد خوانندگانی و گروه‌هایی از گروه «آبا» (ABBA) گرفته تا «زارا لارسون» است، اما گویا ترانه‌سرایان سوئدی حتی خیلی بانفوذتر از نویسندگان ژانرهای گروه موسیقیایی پاپا K-pop ترانه می‌سرایند. ریچاردز در این باره می‌گوید:

«در سوئد اکثر افراد سواد موسیقی دارند»

همه به موسیقی عشق دارند و با اطلاعات دقیق از آن صحبت می¬کنند که این نشان حمایت قوی فرهنگی و تاریخی از هنر است. هنرمندانی از تمامی سبک‌ها و از سرتاسر جهان به استکهلم سفر می‌کنند و مانند گروه «بَک اِستریت بویز» (Backstreet Boy گروه موزیک آمریکایی) به قصد یادگیری از بزرگان آهنگ‌سازی جهان به این کشور می‌آیند. 

سوئد محل تولد سرویس محبوب موسیقی دنیا، اسپاتیفایی است 

به علاوه تاثیر قدرت شگرف سرویس «اسپاتیفای» Spotify سرویس پخش موسیقی که خاستگاه آن در سوئد است) بر جریان موسیقی جهان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اما استکهلم در زمینه‌ی اجرای کنسرت‌های زنده به هیچ عنوان رقیب ندارد. مکان‌هایی مانند «دِباسر مِدیس» (Debaser Medis) و حضور بزرگ‌ترین خوانندگان جهان مانند گروه «ایمجین دِراگون» (Imagine Dragon) نشانی بر این ادعا است. مکان‌های بسیاری در این شهر برای برگذاری کنسرت‌های بزرگ با گنجایش جمعیت زیاد ساخته شده است.

دیگر شهرهای بزرگ موسیقی اروپا عبارتند از: برلین، ریکیاویک، دوبلین.

سئول

سئول

تاثیرات حضور موسیقی انگلیسی و آمریکایی طی ۶۰ سال گذشته، به خوبی در همه‌ی دنیا مشهود بوده است. موقعیت خاص شهر سئول در کشور کره‌ی جنوبی به دلیل حضور گروه‌های موسیقی تازه‌کار، آن را به بازار بسیار مناسبی برای بازارهای بین‌المللی و داخلی از جمله در زمینه‌ی موسیقی پاپ تبدیل کرده است. اما این فرضیه درست نیست که در موسیقی سئول جایی داشته باشد، شما آن را وارد کنید و آن‌ها تنها دریافتش کنند.

سرتاسر شهر به لطف داشتن مکان‌های مختلف مرتبط با موسیقی از کلوپ‌های موسیقی جاز گرفته تا کافه‌ها، آن را تبدیل به مکان مناسبی برای پرداختن به موسیقی کرده است. صحنه‌های محل برگزاری کنسرت‌ها بسیار جذاب است: دی‌جی‌های محلی برای جمیعتی بزرگ می‌نوازند. صحنه‌های برای اجرای موسیقی «آر اَند بی» (R &B) هم روبه‌افزایش است. صدیقی در این باره می‌گوید:

گروه‌هایی با سبک «ایندی راک» (Indie rock شاخه‌ای از موسیقی پاپ) و سبک متال نیز در در نقاطی از شهر فعالیت می‌کنند.

جمعیت ۱۰ میلیونی این شهر (جمعیتی بیشتر از کل جمعیت کل کشور سوئد) به شدت مشتاق اجراهای زنده هستند و این باعث می‌شود که تورهای هنرمندان و مهمانی‌های دوستداران موسیقی پایانی نداشته باشد. کافه «والوسه» (Valose) میزبان هنرمندانی از تمامی گروه‌ها است. منطقه‌ی هنگدائه (Hongdae) مرکز اصلی موسیقی در این شهر است، هرچند که بسیاری از سالن‌دارها تلاش می‌کنند این فرهنگ را به نقاط دیگر شهر هم انتقال دهند.

دیگر شهرهای بزرگ موسیقیایی آسیا: توکیو، سنگاپور، هماماتسو.

ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ

به نظر می‌رسد پایتخت آفریقای جنوبی یعنی شهر ژوهانسبورگ سهم بزرگی در موسیقی دارد، چرا که موسیقی در این کشور به عنوان واکنش قدرتمند در مبارزات مردم علیه آپارتاید و مهاجمان نژادپرست ظاهر شده است. لورنس برنی در روزنامه «وایس» (Vice) می‌نویسد:

«در دهه ۱۹۵۰، هنرمندان سیاه پوست عرصه‌ی موسیقی بی‌پرده نسبت به ظلمی که به آن‌ها می‌شد، خواندند».

هنرمندان جوانی که هم اکنون و بعد از دوره‌ی آپارتاید رشد کرده‌اند و قوانین سانسور آن دوره را تجربه‌ نکرده‌اند، ولی با مسائلی مشابه در سبک‌هایی جدید مواجه می‌شوند. انواع موسیقی‌ها با سبک‌های آمریکایی کل ژوهانسبورگ را احاطه کرده‌اند؛ علاوه بر این موسیقی سنتی معروف ۱۰ الی ۱۵ شهر، در کنار سبک‌های پاپ، محلی، جاز و کلاسیک همگی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. 

موسیقی محلی در آفریقایی جنوبی از جایگاه بالایی برخوردار است

فستیوال موسیقی «آفروپانک فِست» (Afropunk Fest) نمایشگاه سالانه‌ی استعدادیابی از هنرمندان سیاه‌پوست در زمینه‌های موسیقی، مد، فیلم و هنر است که هرساله در بروکلین برگزار می‌شد، اما از سال ۲۰۱۷ به ژوهانسبورگ منتقل شده است. این شهر برای برگزاری اجراهای زنده، غرق شدن با سبک‌های جاز، راک، فانک، دوب، بلندپروازی‌های هنرمندانه، لذت بردن از سالن‌های کنسرت بی‌نظیری مثل «لایک لیکوئید» (like Liquid) و تماشای سبک بی‌نظیر از جاز در منطقه‌ی «اوربیت» (Orbit) بی‌نظیر است.

دیگر شهرهای معروف آفریقا در زمینه موسیقی: آدیس‌آبابا، برازاویل، اساویرا.

ریودوژانیرو

ریودوژانیرو

برخی ممکن است تصور کنند که از بعد از سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰، زمانی که گاروتادی ایپانما تبدیل به خواننده‌ای جهانی شد، دیگر ستاره‌های موسیقی در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل ظهور نکردند. اما حقیقت این است که شهر افسانه‌ای برزیل، استعدادهای زیادی برای هزاره‌ی جدید دارد. MPB (موسیقی محبوب برزیلی، یا همان پاپ برزیلی)، «سرتِنخو» (sertenejo) و  « کورو» (choro) از سبک‌های اصلی موسیقی ملی هستند که در ریو جریان دارند. ریچاردز در این باره می‌نویسد:

سبک «بیله فانک» (baile funk که ترکیبی از نمایش به همراه موزیک است)، و «میامی باس» (Miami bass سبک سنتی موسیقی فلوریدا که نوعی از موسیقی هیپ‌پاپ است) را به فرهنگ فاولایی وصل می‌کند».

این ژانر در اواسط دهه ۲۰۰۰ و هم زمان با انفجار وبلاگ‌نویسی در ریو شکل گرفت و تبدیل به موسیقی منحصر به فرد این شهر شد، که مدام از پشت دیوارها شنیده می‌شود و از رادیوی اتوبوس‌ها پخش و در کافه‌های شبانه‌روز شنیده می‌شود. ریچاردز  در این باره می‌نویسد:

«موزیک‌های که خاص برخی شهرها هستند، همیشه برای من جالت توجه بوده‌اند. زمانی که این صدا به شهر تعلق داشته باشد، ارتباط و تأثیرگذاری‌ آن صد برابر می‌شود. حتی زمانی‌که به عنوان یک گردشگر به آنجا می‌روید، آن را حس می‌کنید».

او معتقد است حتی کسانی که نمی‌توانند اشعار اسپانیولی یا پرتغالی را درک کنند، با صدای بلند بین آن‌ها فریاد می‌زنند و با زبان جهانی صحبت می‌کنند. ریچاردز در ادامه می‌گوید:

«واضح است که می‌توانید یک میلیون مفهوم را به زبان جهانی در رابطه با موسیقی بگویید و بخوانید. اما احساس می‌کنم چیزی که این سبک موسیقی را خاص کرده، ملودی و اشعاری است که متعلق به خودشان است».

سایر شهرهای بزرگ موسیقی آمریکای جنوبی عبارتند از: بوگوتا، سائوپائولو، بوینس آیرس.

مطالب مرتبط:

دیدگاه