اعطای نشان یونسکو به سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
اعطای نشان یونسکو به سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان

خامه‌دوزی مریم قادری، سوزن‌دوزی فرنگیس جمال زهی و سوزن‌دوزی گل بی‌بی جمال زهی سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان است که نشان و مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است.

به گفته علیرضا جلال‌زایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، بعد از وقفه پنج ساله سه اثر صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان موفق به کسب نشان و مهر اصالت یونسکو شدند.

علیرضا جلال‌زایی، این آثار را شامل سوزن‌دوزی فرنگیس جمال زهی، خامه‌دوزی مریم قادری و سوزن‌دوزی گل بی‌بی جمال زهی عنوان کرد.

وی ادامه داد:

از جمله مهم‌ترین آثار صنایع دستی سیستان و بلوچستان سوزن‌دوزی، خامه‌دوزی، سفال کلپورگان، سواس و پریوار‌دوزی است که با توجه به برخورداری از کیفیت، ترکیب رنگ، نوآوری موفق، نحوه تولید و خلاقیت به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در زمینه تولید صنایع دستی سیستان و بلوچستان جزو استان‌های نخست کشور است.

جلال‌زایی از جمله برنامه‌های امسال این نهاد برای معرفی بیشتر صنایع دستی این استان به راه‌اندازی سایت فروش صنایع دستی استان برای فروش آثار دست مردان و زنان هنرمند این دیار در داخل و خارج از کشور و بازارچه دائمی صنایع دستی اشاره کرد.

در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران تاریخچه صنایع دستی به گذشته‌های دور بر می‌گردد به‌طوری که نخستین شواهد دست ساخته‌ها در این استان را بر اساس مشاهدات باستان‌شناسان می‌توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست، اما آن چیزی که عموم مردم به‌صورت متداول به عنوان صنایع دستی می‌شناسند به سایت‌های باستان‌شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر‌بافی، پارچه‌بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله برمی‌گردد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه