گوگل مپ چه اشتباهات بزرگی داشته است؟ (قسمت دوم)

مریم آقائی
مریم آقائی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
گوگل مپ چه اشتباهات بزرگی داشته است؟ (قسمت دوم)

امروزه گوگل مپ به‌عنوان یک مرجع بزرگ برای یافتن آدرس‌ شناخته می‌شود؛ اما باید بدانیم که حتی گوگل مپ هم ایراداتی دارد که گاهی باعث اشتباهاتی بزرگ در اطلاعات آن می‌شود. پس بهتر است در استفاده از آن قدری بیشتر دقت کنیم.

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید از گوگل مپ به‌عنوان راهنمای آدرس یابی استفاده کنید. البته این نرم افزار ابزار بسیار مفیدی برای یافتن مقصدها مورد نظر است؛ اما گاهی هم اتفاق می‌افتد که آدرس‌هایی که توسط گوگل مپ ارائه می‌شوند صحیح نیستند. در واقع گوگل مپ هم ایرادات و اشتباهاتی دارد که برخی از آن‌ها بسیار بزرگ هستند. در قسمت اول از این مقاله ۱۳ مورد از اشتباهات بزرگ گوگل مپ را به شما ارائه دادیم. در ادامه در این مقاله با ما همراه باشید.

۱۲. Borgarfjörður

۱۲

این روستا که به‌عنوان روستایی برای گذراندن تعطیلات در ایسلند شناخته می‌شود به‌طور ناگهانی با افزایش تعداد توریست مواجه شد چون گوگل مپ مسافرانی را که قصد سفر به Svignaskarð و دیدن مزارع و خانه‌های آن را داشتند به این روستا راهنمایی می‌کرد. جایی که در ۱۲ کیلومتری شمال محل روستا قرار داشت.

۱۱. پیاده رو

۱۱

اشتباه گوگل مپ در مورد این موضوع زمانی مشخص شد که یکی از اهالی لس آنجلس تصمیم گرفت یک روز پیاده‌روی کند و می‌خواست گوگل مپ او را در مسیر ۵ کیلومتری‌اش راهنمایی کند تا بهترین و امن‌ترین مسیر را بیابد؛ اما راهنمایی گوگل مپ او را به‌سمت یک بزرگراه برد که اتومبیل‌ها با سرعت زیادی در آن حرکت می‌کردند. حاشیه پیاده‌رو هم نداشت. او به مسیر خود در کناره‌ی بزرگراه ادامه داد؛ اما در نهایت تصادف کرد و در بیمارستان بستری شد. او به خاطر این اتفاق از گوگل شکایت کرد؛ اما دادگاه خود او را مقصر معرفی کرد.

۱۰. مرز کاستاریکا و نیکاراگوئه

۱۰

در سال ۲۰۱۰ وقتی گوگل مپ مرز بین کاستاریکا و نیکاراگوئه را در نقشه‌اش رسم کرد نیروهای نظامی نیکاراگوئه از مرز رد شدند و پرچم کاستاریکا را برداشته، پرچم کشور خودشان را در آنجا گذاشتند. این کار باعث ایجاد اختلاف بین دو کشور شد و تا جایی بالا گرفت که سازمان ملل مجبور به مداخله شد و در نهایت اعلام شد که اشتباه گوگل مپ باعث این اختلاف شده است.

۹. صخره پریکستُلن (Prekestolen)

۹

صخره‌ی پریکستلن یک جاذبه‌ی دیدنی در نروژ است؛ اما چندین سال توریست‌هایی که برای رسیدن به آنجا از گوگل مپ استفاده می‌کردند به روستایی در ۵۰ کیلومتری صخره می‌رسیدند و اهالی روستا متعجب و ناراحت بودند که تعداد زیادی توریست که راهشان را گم کرده بودند به روستای آن‌ها می آمدند و به‌دنبال صخره می‌گشتند.

۸. جاکارتا، اندونزی

۸

اهالی جاکارتا معتقدند اگر در این شهر برای رفت و آمد از گوگل مپ استفاده کنند رفت و آمدشان سخت‌تر خواهد شد. به‌عنوان مثال زمانی یک ارسال کننده‌ی غذا از گوگل مپ برای مسیر یابی استفاده کرد، به نقطه‌ای متفاوت از آدرسی که می‌خواست رسید و مجبور شد با سوال از اهالی آن منطقه آدرس صحیح را پیدا کند. رانندگان از گوگل مپ استفاده نمی‌کنند چون معتقدند گوگل مپ کوتاه‌ترین مسیرها را به آن‌ها نشان نمی‌دهد.

۷. جزیره‌ی اسکاتلندی

۷

گوگل مپ این توانایی را دارد که در بین شهرها و جزایر کانادا، کاری کند که جزیره‌ی اسکاتلندی یورا ناپدید شود. در سال ۲۰۱۳ کاربران گوگل مپ متوجه ناپدید شدن این جزیره شده و با مرکز ارتباطات گوگل تماس گرفتند. آن‌ها اشتباهشان را پذیرفتند و گفتند که مهندسانشان مشکل را برطرف خواهند کرد.

۶. وال مارت تعطیل شد

۶

در سال ۲۰۱۶ گزارش داده شد که اگر در گوگل مپ برای یافتن شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت جستجو کنید با این پیام مواجه می‌شوید که این فروشگاه‌ها تعطیل شده‌اند. در زمانی که این موضوع گزارش داده شد مشخص نبود چه کسی مسئول این اتفاق است و مشکل چه زمانی برطرف خواهد شد؛ اما نکته‌ای که واضح بود این بود که وال مارت همچنان مشغول به کار بود.

۵. مزرعه‌ی گلیچ (Farm Glitch)

۵

زمانی شرکتی به نام MaxMind آدرسی را در نقشه وارد کرده بود که مبنای اطلاعاتی گوگل مپ شد. این آدرس مربوط به یک مزرعه بود که یک خانواده‌ی ساده و بی آزار در آن زندگی می‌کردند. برای مدت طولانی وقتی این آدرس در گوگل جستجو می‌شد مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی و خشن به‌عنوان نتیجه یافته می‌شد و این خانواده هدف اعتراض و شماتت مردم قرار گرفته و به کلاه‌برداری، کودک ربایی و جرائم دیگر متهم می‌شدند. حتی آن‌ها توسط FBI و IRS مورد بازجویی قرار گرفتند. در نهایت مشخص شد که شرکت MaxMind مسئول این مشکل است و آن‌ها نقشه‌هایشان را تصحیح کردند و مشکل برطرف شد.

۴. تاج صربستان (Serbian Crown)

۴

یکی دیگر از مواری که گوگل مپ تاثیر نامناسب بر کسب و کار گذشاته است در مورد رستورانی به نام تاج صربستان است. این رستوران برای مدت ۴۰ سال فعالیت کرده بود؛ اما یک شبه ۷۵ درصد مشتریانش کم شد و دیگر به حالت قبل بازنگشت. صاحب رستوران مجبور شد بعد از مدتی کارکنانش را کمتر کند و در نهایت رستوران تعطیل شد. مدتی بعد متوجه شد که در گوگل مپ قید شده که این رستوران در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه باز نیست. این روز، روزهایی بودند که رستوران بیتشرین مشتری را داشت. با پیگری قانونی، وکیل رستوران متوجه شد مقصر این کار فردی صاحب رستورانی دیگر بوده است و عمداً ساعت کاری اشتباه در گوگل قید کرده است.

۳. تصویربرداری نامناسب

۳

یک روز که یکی از زنان مونترال در پله‌ی جلوی خانه‌اش نشسته بود و با گوشی تلفن همراهش مشغول بود، اتومبیل مخصوص گوگل مپ در حال تصویربرداری از آنجا عبور کرد. سال‌ها بعد زن این موضع را به یاد آورد و برای دیدن نتیجه به گوگل مپ سر زد. مسئولان گوگل در عکسی که گرفته بودند صورت زن را شطرنجی کرده بودند؛ اما آدرس خانه‌اش و شماره‌ی اتومبیلش را محو نکرده بودند. زن تحت عنوان نقض حریم خصوصی علیه گوگل شکایت کرد و برنده شد.

۲. شماره‌های دروغین

۲

یکی از مهندسین شبکه‌ی گوگل متوجه شد که در سیستم گوگل مپ ایرادی وجود دارد. او سعی کرد آنرا ثابت کند. ایراد مورد نظر در مورد شماره تلفن‌ها بود. آو دو صفحه‌ی اطلاعاتی برای FBI و سرویس اطلاعات آمریکا ساخت و شماره تلفن‌های نادرست برای آن‌ها ثبت کرد. وقتی مردم سعی می‌کردند با این دو سازمان تماس بگیرند از شماره‌هایی که او ثبت کرده بود استفاده می‌کردند که در نهایت به سازمان اصلی متصل می‌شد اما چون از شماره‌هایی که در گوگل ثبت می‌شد به‌عنوان رابط استفاده شده بود، مهندس گوگل می توانست تعداد تماس‌هایی که با شماره‌ی اشتباه گرفته شده را بشمارد. در نهایت سرویس اطلاعات ملی متوجه این کار شد؛ اما این مهندس تبرئه شد چون او توانست ثابت کند تلاشش را کرده تا مسئولان گوگل را از این مشکل آگاه کند اما نپذیرفته‌اند و به همین دلیل اقدام به اثبات آن کرده است.

۱. بی احترامی نژادی

۱

در سال ۲۰۱۵ مشخص شده که اگر در گوگل با یک عبارت توهین آمیز نژادی (یک عبارت مشخص) سرچ کنید، نتایج جستجو کاخ سفید را به شما نشان می‌دهد. بعدها مشخص شد عبارات دیگری هم هستند که از نظر نژادی توهین آمیزند و به‌سمت کاخ سفید اشاره می‌کنند. دلیل این اتفاق این بود که گوگل به کاربران اجازه ویراش در نقشه‌ها را می‌داد. وقتی شرکت گوگل از این مطلب آگاه شد حساب کاربری کسانی که مقصر بودند را تعلیق کرد.

مطالب مرتبط:

منبع list25

دیدگاه